Idéer för Victor V386MX

Permalänk

Idéer för Victor V386MX

Hej!

Vilken rolig forumsdel måste jag säga!

Har kommit över en Victor V386MX:

http://www.datasalen.se/Utstallning/Data/Victor/victor%20v386...
Men jag vet inte riktigt vad jag egentligen ska ha den till... Några idéer?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Hehe, en sån har jag sett förr. Speciell "tower" modell måste jag säga

Med bara 2MB minne blir nog användningsområdet tyvärr väldigt begränsat. DOS + Windows är nog det som fungerar bäst på den skulle jag tro.

Men du kunde kanske prova använda den som terminal via serieporten (-portarna) eller nåt.

Eller helt enkelt ha den till att spela gamla goa DOS spel på.

Permalänk
Medlem

en sådan har jag också!!
har 4Mb i minne!
hehe..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Kör in dos 6.22 i den och kör igång alla gamla trevliga dos spel som tex eye of the beholder serien och wizardry serien, ahhh jag saknar dom gamla härliga dos spelen.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Har inte fått pilla på den än, så jag vet inga specs på just den jag ska få. Men personen jag fått den av säger att dos behöver installeras och att han har det, men jag vet inte vilken version. Är 6.22 senaste?

Vad finns det för linux/BSD-distar som man kan mosa in via 3.5" eller serieport?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Heey sån har min farsa stående på jobbet Han använde den faktiskt till typ 1996
Jag brukade spela Scorched (stavning?) Earth på den med min bror.. det var faktiskt den som startade mitt intresse för datorer.

Myyys

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad finns det för linux/BSD-distar som man kan mosa in via 3.5" eller serieport?

Linux/BSD är nog bara att glömma med så lite minne

Tja, en antik slackware dist kunde kanske fungera med en hel del mekande. Typ Slackware 3.0 eller nåt.

Permalänk
Medlem

Jag har värstingen V486MX

Har en gammal tråd om det;
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Stationär: ABIT KN8-SLi | Gainward 7800GT 512MB | Opteron 165@2.4Ghz | Twinmos 1024MB x2 | Seagate SATA2 250GB
Bärbar: MacBook T7200 2.0GHz, 1GB, 80GB | FSC Amilo M1420 Centrino 1,70Ghz, 1GB, 100GB |
Övrigt: Nokia N82 | Nikon D40 | Samsung Syncmaster 930BF |

Permalänk
Medlem

<ironi>Ha den som filserver.</ironi>

Permalänk
Medlem

Linux ska gå att få in, om du gör en ytterst snål installation. Prova med Slackware!

Permalänk
Medlem

Är det den då man viker ut sidan på något konstigt sätt, samt att den väger TON?

Påminner mig om en speciell dator nämligen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Är det den då man viker ut sidan på något konstigt sätt, samt att den väger TON?

Påminner mig om en speciell dator nämligen.

Som sagt har jag ej ännu fått pilla på den tyvärr, så jag vet inte.

Slackware var det någon som sa; Ska man använda en gammal version eller finns det någon som man kan köra in via 3.5" eller serieport?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

En 386:a som tower, det var ovanligt!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
En 386:a som tower, det var ovanligt!

Nja, inte så ovanligt även om desktop modell pizza-kartong eller nackknäckare dominerade under den tiden.

Min gamla 386a satt i en miditowerlåda, dock var det inte den billigaste modellen direkt.. Den lådan innehåller förövrigt en P133 numera.

En annan av mina 386or, IBM PS2/80 sitter också i en towerlåda modell högre.

Dock har de flesta som jag stött på varit desktop i en eller annan form.

EDIT:

På min högstadieskola fanns det liknande datorer, har dock ett svagt minne av att det var 486sx25 men jag kan minnas fel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juno Reactor
<ironi>Ha den som filserver.</ironi>

Äh ge dig, CS server ska det vara

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Äh ge dig, CS server ska det vara

Ja självklart, det var det jag egentligen menade.

Permalänk
Medlem

Stoppa i så du har 8meg ram i den, går nog ha 8st 30pin 1MB simmar om jag inte mins fel, o två st isa nätverkskort, så kan du boota freesco på den o ha som router.. eller dns eller nått

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Hittade en sådan victor i källaren för ett par år sedan. Satte i minne (16mb tror jag) ett isa-nätverkskort samt en 4gb hårddisk som slave (går ej att boota från stora hårddiskar). Windows 95 + ServU (ftpserver). Och vips hade jag en "bärbar" lagringsenhet. Detta var innan externa hårddiskar fanns att köpa för konsumenter och var bra att ha när den värsta uppkopplingen som vanliga människor kunde ha hemma var dubbelriktat isdn (ej billigt). Blev lite semestermusik och semesterspel med den

Sedan för några år sedan så målade jag om den i grönt och tanken var att fixa en spraymall och skriva ngt häftigt på den med gul färg, men det blev ej av. Och nu står den undanställd.

Ett tips till de som har en sån här victor är att under nätagget så finns det utrymme för att sätta i en extra ide-hårddisk. Ta bara bort kretskortet som molex och flatkabeln sitter på och skruva sedan fast hårddisken på ena sida av chassit (chassit är ju för brett för att man ska kunna skruva fast bägge sidor av hårddisken).

Permalänk
Medlem

Visst är det den där som har en "flärpdörr" längst upp för någon form av expansion.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Visst är det den där som har en "flärpdörr" längst upp för någon form av expansion.

Ja just det, jag hade en sådan här en gång i tiden. Den där "flärpdörren" var till för en extra hårddisk som var lika stor som den inbyggda (i mitt fall var det 100 MB). Extrahårddisken användes som backup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Är det den då man viker ut sidan på något konstigt sätt, samt att den väger TON?

Påminner mig om en speciell dator nämligen.

Jag kom över en sådan där tower fast 286:a.
Den ligger sönderskruvad nu då jag gav mig på att skruva i ser den för att se innuti. Måste tappat bort någon skruv eller så, kunde inte få ihop allt sen.
Håller också med att den väger fasiken ett ton.
Så jävla mycket tjock plåt på sådan liten sak!
Roliga är ju att det är 3,5" tower, inte som alla dagens 5,25" så att säga.
Jag tittade på kretskorten (mobot var uppdelat i flera). Hittade AMD-CPU tror jag

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag kom över en sådan där tower fast 286:a.
Den ligger sönderskruvad nu då jag gav mig på att skruva i ser den för att se innuti. Måste tappat bort någon skruv eller så, kunde inte få ihop allt sen.
Håller också med att den väger fasiken ett ton.
Så jävla mycket tjock plåt på sådan liten sak!
Roliga är ju att det är 3,5" tower, inte som alla dagens 5,25" så att säga.
Jag tittade på kretskorten (mobot var uppdelat i flera). Hittade AMD-CPU tror jag

Det låter precis som det jag tänker på. Det var då en jävla massa kretskort och delar inuti, och när vi skulle lyfta den var det inte nådigt Skulle inte alls förvåna mig om det var en 286'a.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

En sånndära hade jag som min första egna dator.
Men vad man ska ha den till nu vette fan. Spela wolfenstein 3d? ^^

Permalänk
Medlem

fixa mer ram minne så kan du få in linux på den
internet kan du få in om du får tag på ett ISA-nätverkskort eller om du har något gammalt comport modem. annrs via skrivarporten.:)

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan, har försökt hitta användningsområde för den, men det är ju helt värdelöst. Hårdvara är inte så dyrt idag, släng skiten.