Permalänk
Medlem

OpenBSD's top, samt lite annat

Har nyinstallerat system och det funkade galant allting...förutom att klockan går 2 timmar före men jag ska kika om det är nåt galet i NTP-konfen eller nåt. Bios går rätt men system 2 timmar före.

Jaja, on topic. Kör jag top ser det ofta ut såhär, alltså rätt mycket load på CPU'n, även fast den samtidigt visar 100% idle typ hela tiden. Funkar OpenBSD's top annorlunda på nåt sätt eller?

load averages: 0.15, 0.12, 0.09 17:44:00
20 processes: 19 idle, 1 on processor
CPU states: 0.0% user, 0.0% nice, 0.0% system, 0.0% interrupt, 100% idle
Memory: Real: 7452K/36M act/tot Free: 210M Swap: 0K/487M used/tot

Sen ser jag när jag kör ps -ax att inetd är igång. Har för mig det var nån helt onödig säkerhetsrisk, så jag förstår inte varför det är igång efter en standardinstall av OpenBSD som ska va så säkert. Nån som vet varför, samt om jag behöver bry mig eller om det är ok?

Tack

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Är nog mer troligt att du har fel tidszon, kika på /etc/localtime, det är en symlink som pekar mot den tidszon du vill ha. Ex:

$ ls -l /etc/localtime lrwxr-xr-x 1 root wheel 23 Aug 11 2005 /etc/localtime@ -> /usr/share/zoneinfo/CET

Om den pekar fel eller inte finns, skapa en ny symlink med ln(1).
Ex.

ln -sf /usr/share/zoneinfo/CET /etc/localtime

Om du har rätt tidszon med tiden fortfarande är fel, kan du köra rdate(8) för att sätta den rätt direkt. Om jag minns rätt så gör bara ntpd i 3.9 små ändringar, kan ta lång tid innan den kommer i kapp.
Ex:

rdate -n ntp.lth.se

Ang. top och load. Strunta i det, värdena är inte jämförbara över olika system. Linux räknar ut det på ett annat sätt en OpenBSD, samma sak med FreeBSD. Det är inget du skall gå och stirra dig blind på.

Det där med säkerhetsrisk är ju väldigt relativt, jag vill själv i princip alltid ha ident-tjänsten igång. Alltså är det högst bekvämt att inetd startas by default. Systemet skall ju vara användbart direkt efter första installationen, man skall inte behöva konfigurera det i flera dagar. Är bara att lägga till "inetd=NO" i /etc/rc.conf.local om du inte vill ha det igång, eller ändra i /etc/inetd.conf om du vill lägga till/ta bort enskilda inetd-tjänster.

Notera att även root-login via SSH är aktiverat by default. Ändra i /etc/ssh/sshd_config när du skapat dig ett användarkonto med su/sudo-rättigheter.

Permalänk
Medlem

Tack

Såhär ser det ut hos mig. Fel eller? Bor ju i Stockholm så

lrwxr-xr-x 1 root wheel 36 Aug 3 16:06 /etc/localtime -> /usr/share/zoneinfo/Europe/Stockholm

Men ska inte top ange loaden i procent, så att 0.11 tex anger 11% load senaste minuten eller kvarten osv. Är ju lite intressant. Om värdena är helt godtyckliga är dom ju inget att ha alls.
Är det samma för dig eller? Burken kan stå och göra inget med 100% idle men ändå visas average-loaden högst upp på 0.15 ungefär???

Jo jag blev förvånad att root-login var på. Kanske är lite överdrivet att OpenBSD är så jäkla stängt och ingenting funkar efter install och allt måste fixas manuellt...
Iofs fick jag adda min user till wheel helt manuellt, men det var ju lätt fixat.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

/etc/localtime ser ok ut.

Load average är ett medel av hur många processer som vill ha CPU-tid, under en viss tid. Theo mumlar lite om load average.

Har inga burkar som står 100% idle, alla gör nånting litet hela tiden. Men, ja ungefär så är det för mig också.

load averages: 0.08, 0.09, 0.08

Permalänk
Medlem

Ok, tack.
Lite knasigt då. I FreeBSD funkade det och när burken inte jobbade var det 0 0 0, inte 0.10 0.12 0.14 eller nåt sånt

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Har man bakgrundsprocesser igång så kommer inte load average att vara precis 0 (om den inte avrundar neråt). Det varierar som sagt från OS till OS (och mellan versioner av samma OS), men load 0.42 innebär inte alls 42% belastning. Load kan vara betydligt större än 1 (men man kan ju inte köra hårdare än 100%). Högsta load jag sett på en dator som fortfarande gick köra ett shell på var runt 200...
Att load är >0 betyder bara nåt om att det finns processer i kö som vill köra (vilket bakgrundsprocesser gör då och då).

Vad gäller tidszonerna så finns det nån inställning där man anger om hårdvaruklockan (den du ser i BIOS) är ställd till lokal tid eller UTC. Det låter som om din klocka är ställd till lokal tid, men datorn tror det är UTC och lägger därför på två timmar (eftersom Sverige är UTC+2 på sommaren). Om du lyckas sätta os:ets klocka rätt, så kommer klockan i BIOS att visa UTC (vilket inte är något större fel i sig).
ntpd har mycket riktigt en begränsning som säger nej till förändringar större än 1000s. Den kan man upphäva med ett -g.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Ok, tack.

Jag körde rdate och satte klockan rätt efter en ntp-server och nu har den gått rätt ett tag (även efter reboot) så vi får se hur länge det håller i sig

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du är inloggad och kör top är det minst ett program som arbetar, top själv. Sen är det möjligt att dess belastning är för liten eller temporär för att synas under cpu states. Prova att köra top -s0.1 så kommer det nog se lite annorlunda ut.

Vad gäller inetd är det bara ett sätt att hantera nätverks-daemoner.
anledningen till att det fått lite dåligt rykte är för att det i vissa operativsystem är eller har varit konfigurerat att starta en massa (oftast) onödiga, realtivt komplexa serverprogram som körts med root-rättigheter. så icke i OpenBSD.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Eftersom du är inloggad och kör top är det minst ett program som arbetar, top själv. Sen är det möjligt att dess belastning är för liten eller temporär för att synas under cpu states. Prova att köra top -s0.1 så kommer det nog se lite annorlunda ut.

Vad gäller inetd är det bara ett sätt att hantera nätverks-daemoner.
anledningen till att det fått lite dåligt rykte är för att det i vissa operativsystem är eller har varit konfigurerat att starta en massa (oftast) onödiga, komplexa serverprogram som körts med root-rättigheter. så icke i OpenBSD.

Tja, top uppdaterar snabbare och verkar därför dra lite mer resurser. CPU ligger inte på 100% idle konstant utan gör snabba hopp ner till 93% ibland, men annars rätt lika som innan.

Intressand med inetd, då behöver jag inte oroa mig för det.
Gillar OpenBSD hittils, men än FreeBSD, hoppas bara php/MySQL och Samba flyter på bra, annars blir jag ledsen

EDIT: Är nog ingen slump att klockan på servern på sekunden är exakt med klockan på SVT's textTV. Jag misstänker att NTP gör sitt jobb nu

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Även på en halvdan PC (utan ntp) kan det ta några dagar innan man ser nån skillnad mot en sann klocka.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.