Starta program - Genom terminalen + Kortkommando i fluxbox

Permalänk
Medlem

Starta program - Genom terminalen + Kortkommando i fluxbox

Om jag startar ett program genom terminalen, hur gör jag då för att programmet inte ska stängas av ifall jag stänger ner den öppnade terminalen?

Och kan jag någonstans fixa kortkommanden som startar program i fluxbox?

Permalänk
Medlem

1: Med ett "&" efter t.ex ethereal&

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.K
1: Med ett "&" efter t.ex ethereal&

Trodde också att det var så, men det stängs ner när jag stänger ner terminalen.
&-tecknet verkar bara göra så att jag kan fortsätta använda terminalen.

Permalänk
Hedersmedlem

Använd screen då, ett av de absolut mest användbara programmen jag vet.

Ang kortkommandon så är det inga problem alls, bara kolla i Fluxbox-manualen/googla. Du kan skriva in vilka kortkommandon du vill använda i din /etc/X11/fluxbox/keys-fil (för alla användare) eller i din ~/.fluxbox/keys-fil (för den aktuella användaren).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Trodde också att det var så, men det stängs ner när jag stänger ner terminalen.
&-tecknet verkar bara göra så att jag kan fortsätta använda terminalen.

Ok, den bästa lösningen är självklart screen men det du frågar efter är `nohup` som helt enkelt inte skickar hangup signalen då du stänger terminalen. exemelvis "nohup program &"

mer om nohup finns i manualen. & lägger processen i bakgrunden på samma sätt som ctrl-z och fg (foreground) plockar fram den från bakrunden. Använder du nohup kommer en output fil skapas där allt som normalt skulle skickas till standard output dvs din terminal hamnar.

Använder du screen behöver du inte använda nohup, men det kan alltid vara bra att veta.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Hedersmedlem

kommandot 'disown' gör att terminalen slutar vara associerad med tidigare startade processer.
Det borde även finnas någon flagga/variabel du kan sätta för ditt skal som ändrar det här beteendet.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem