koppla ihop en amiga 500

Permalänk
Medlem

koppla ihop en amiga 500

hej hittade min gammla amiga 500 i veckan men eftersom jag var så liten nät jag spelade på den kommer jag inte ihåg hur man kopplar ihop den.

den är en massa kablar å dosor, jag vet att den ska fungera för det gjorde den sist jag spelade på den för 11år sedan

ska försöka hitta lite bilder på vad det är som jag har hittat om det är till ngn hjälp.

har googlat och läst böckerna som följde med men stog inget vettigt där.

lite bilder på vad det är jag har hittat .

http://www.oldsoftware.com/softimg4/A520.jpg
denna är med men hittar inte hur man ska koppla in den.

http://www.mezimages.com/image/jb35/ordinosaures/amiga%201/DS...
allt detta å lite till

sedan fanns det en lång tv antenn liknande kabel

är till TVn jag ska koppla allt till.

hoppas det hjälper är inte allt för duktig på att förklara

/max

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk

Skit i A520, det är bara RF-modulator och behövs bara om din TV/monitor inte har SCART.
Bara till att plugga in SCART-kabeln i TVn och den andra kontakten i amigan.
Strömmen kan bara kopplas in på ett ställe.
Mus och Joystick kopplas in i höger sida av datorn i sig. Man kan behöva koppla om dom lite beroende på spel, men vanligtvis är det joystick i P1 och mus i P2.
Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaustic_Overburn
Skit i A520, det är bara RF-modulator och behövs bara om din TV/monitor inte har SCART.
Bara till att plugga in SCART-kabeln i TVn och den andra kontakten i amigan.
Strömmen kan bara kopplas in på ett ställe.
Mus och Joystick kopplas in i höger sida av datorn i sig. Man kan behöva koppla om dom lite beroende på spel, men vanligtvis är det joystick i P1 och mus i P2.
Svårare än så är det inte.

ok får testa igen .

måsste man ha en gammal tv eller funkar det på nyare med?

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk

Det ska fungera på vilken TV som helst

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi

Permalänk
Medlem

Dosan på fösta bilden tror jag ska kopplas till scart-sladden på något vis sen scarten i tvn förstås.

och en fråga: Går det/gick det att ansluta till internet med en amiga?

Permalänk

Ja det gör det dom har flera egena webbläsare icq m.m

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem

Hur gillar en gammal A500 det ?

Har ju sett feta amigor med bra grafikkort o så med Amiga OS osv.. men workbench ?

Vet iofs att bekanta brännde skivor osv på gamla amigor..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Dom är mera resurs snåla än Windows Explorer iaf

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk

Meto: tror gör man i kyrkan ^^ den kopplas rakt bak på amigan istället för scart-kabeln.

Det borde finnas ethernet-modul till A500, men troligast är att man får plocka fram det kära modemet ur garderoben.

Och på gamla amigor bränner man inga skivor, där kopplar man in sin jättehäftiga diskettstation och kör igång hemliga diskcopyprogram med skumm musik i bakgrunden. :>

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har SCART på tv´n, så kopplar du helt enkelt in den svarta SCART-kabeln direkt in i VIDEO-utgången och ljudkablarna in i motsvarande uttag på datorn.
Har du inte SCART på tv´n så lägger du den kabeln åt sidan och stoppar in RF-modulatorn A520 i VIDEO-utgången samt ljudkablarna från datorn in i RF-modulatorn. Sedan kopplar du in den långa antennkabeln från RF-modulatorn och in i tv-ingången på tv´n eller motsvarande.

Ska du surfa med en A500 så blir det rätt mycket jobb för att kunna göra det i en anständig hastighet. Det är även billigare att skaffa en A1200, A2000, A3000 eller A4000 och bestycka den med diverse kort. Skaffar du en A3000 eller A4000 med CSPPC eller en A1200 med BPPC så kommer du så småningom att kunna köra OS4 på den.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Att surfa på en oexpanderad A500 låter modigt!

Avråder från detta, men jag kommer ihåg en kompis till mig som hade en polare en gång i tiden kring 94. Hans polare hade rätt så stor IRC-abstinens så han fick en A500 utan HD med ett 2400 modem och några floppies så han kunde IRC'a, så de bör väl gå relativt smidigt.

Testade faktiskt att surfa på en oexpanderad A1200 någon gång 1995. Var inne på ZTV's sida och det fungerade rätt smidigt. Men iomed att ingen bläddrare för AmigaOS verkar stödja CSS så verkar det lite meningslöst utöver att testa hur ens egna sidor visas på skumma bläddrare nuförtiden.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Surfar själv med en A1200T 030 ibalnd med 12 meg minne 720mb hd, cdbrännare, och ett 3-com PCMCIA ethernet.
Har även surfat med en A500 med nollmodem mot en PC/linuxbox som router. Funkade om än en smula långsamt men som IRC-maskin var det inga problem.

Det FANNS nätverkskort till samtliga Amigamodeller de var dock väldigt dyra på sin tid. Men så fanns ju en hel del hårdvaruhackare som det hette på den tiden som faktiskt lyckades konvertera ett vanligt NE2000 NIC till Amigans expansionsport. Det fans även sk PC-bridge (Amiga-ISA adapter) att köpa färdigt där man tex kunde plugga i ett nätverkskort.

Jag har kvar ett par av mina gamla Amigor...saknar den tiden hehe det var mycket programmerande och hårdvaruhackande för att få det som man ville då.Massor med Demopartyn, "Hackerens" och liknande..man åkte omkring i hela Norden med sin Amiga på såna partyn haha

Visa signatur

8086,640k ram, dual 5.1/4 floppies cga and I can't run Quake 4? What's next? Some weird global computer network? yea right?