Permalänk
Medlem

Socket 478-Ram

Jag skulle byta kylfläns, och när jag skulle lossa den gamla så gick ramen till kylflänsen sönder.
Vet någon hur man kan få rätt på detta problem för jag hittar inte någon som säljer själva ramen? Eller vet någon var man kan köpa en ny ram?

Det är den svarta ramen runt sockeln som har gått sönder i ena öglan så det går inte att fästa kylflänsen.
http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/478socket.jpg

Tacksam för svar, för detta problemet ska inte medföra att man måste köpa nytt moderkort =/

Permalänk
Avstängd

ja å andra sidan tappade bort en plast bit (inte bakplattan utan "fram" plattan) till min cnps 9500 som gjorde så att den passade sockel 775
Nu får min nya allendale köra med org. kylningen

Ontopic:
Kolla i ett soprum om du hitta ett socket 478 mobo så kan du ta från det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jao, det låter som en bra idé fast det är inte ofta det står datorer ute vid vårt soprum här inte =/

Hur tror du annars man kan lösa det? För det verkar inte bara vara jag som har haft problem med detta tyvärr..

Permalänk
Medlem

Behöver din nya kylare ens ramen? T.ex en sån här kylare behöver inte ramen, så värst dyr är den inte heller.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325111&view=links

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

Re: Socket 478-Ram

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TuXy
Jag skulle byta kylfläns, och när jag skulle lossa den gamla så gick ramen till kylflänsen sönder.
Vet någon hur man kan få rätt på detta problem för jag hittar inte någon som säljer själva ramen? Eller vet någon var man kan köpa en ny ram?

Det är den svarta ramen runt sockeln som har gått sönder i ena öglan så det går inte att fästa kylflänsen.
http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/478socket.jpg

Tacksam för svar, för detta problemet ska inte medföra att man måste köpa nytt moderkort =/

Jag har en sån över, skicka ett PM så löser vi det.

Permalänk

Hej

Jag har precis samma problem med plastramen runt CPUn.
Jag har en gammal SCALEO C från fijutsu siemens. Från början var det monterat nåt hemmabyggt CPU kyl från fijutsu, som saknar plastram och är skruvad direkt i moderkortet.
Nu har jag köpt en ny kylare för att få ner ljudnivån. Men den nya kylaren ska sättas fast med spännen, och eftersom jag bara har fyra skruvhål i moderkortet så går inte detta så bra:P

Det är en pentium 4 3.0Ghz socket 478 som sitter i.
Kylaren är en SUperSilent 4 Ultra TC, om det spelar någon roll...

Så jag undrar om någon kanske har en sån gammal plastram eller vet var man kan köpa en?

Visa signatur

| FSP 400W | GA-MA78GM-S2h | AMD Athlon x2 4850e @2.85GHz | 4gb Corsair PC2-6400 @ 900 Mhz | Geforce 9600GT Extreme | WD 640Gb + WD 1Tb | 22 Samsung SyncMaster T220 |