Atari Lynx, värde?

Permalänk
Medlem

Atari Lynx, värde?

Hej hej. Jag har hittat en ganska udda, och gammal sak i en låda. Det är en Atari lynx, den första nad-konsolen (eller vad man ska kalla det) med en färgskärm

Nu undrar jag om någon kan uppskatta vad den unefär kan vara värd? Den är i mycket bra skick, endast strömadaptern som är lite dålig då den glappar lite och jag har varit tvungen att lappa ihop sladden då den gick av för några år sedan, MEN fungerar perfekt.

(Sladden gick av precis där den går in i adaptern, så jag snurrade ihop sladdarna igen, tejpade sladden med svart tejp och sedan har allt fungerat perfekt. Glappen sitter inte där sladden gick av, utan istället där man stoppar in sladden i själva Lynx-konsollen. Man måste dessutom skaka eller vrida på den ganska mycket innan man märker glappen)

Tyvärr har jag ingen kartong eller manual eller liknande som medföljer, då jag fick den här av min mammas sambos föräldrar som hittade den uppe på sin vind, för cirka 8 år sedan då jag var 10 år.

Självklart har jag några bilder jag tänkte lägag upp på den. Mina händer kan vara smått skakiga, så ifall ni undrar varför de är lite suddiga... ja, ni vet.

Som sagt så ser den fortfarande ganska fin ut, men skärmen har några få repor. Dessa synns iallafall inte när man spelar

Appropå spel, så har jag faktiskt 1, som dessutom är en mycket gammal klasiker!

Spelet fungerar som det ska, lätt att sätta in i konsolen, lätt att ta ur.

Sedan så tog jag en fin liten bild på det mesta.

Så... kan det vara värt något? Tänker inte sälja den, men kan vara kul att veta. Dessa ska ha skapats 1989, så denna har ett par år på nacken, och med bara en smått glappande kontakt tycker jag att den är i bra skick.

Lite specs på den förresten:

---------------------------------------------------------------------

Processors: Mikey (8-bit 65C02 @ 3.6 MHz), Suzy (16-bit blitter @ 16 MHz)

Sound: 4 channel, stereo on Lynx II

Resolution: 160x102

Colors: 16 onscreen out of 4,096

Display size: 3.5"

Memory: 64K RAM, game cards up to 512K

---------------------------------------------------------------------

Sedan för skojs skull så tog jag bilder på en annan gammal sak jag hittade i samma låda!

Roliga saker man kan hitta

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag inte att den är värd särskilt mycket. Kollar man på Ebay så går dom med orginalkartong osv för ganska blygsamma summor.

http://search.ebay.com/search/search.dll?from=R40&satitle=ata...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör inte så mycket ifall den inte är värd så mycket. Har inte sett en endaste tråd om denna, så jag tycker ändå det var värt att göra en

Måste tilllägga att det här är en välidt rolig liten pryl dessutom XD

Permalänk
Medlem

Lynxen är kanon, det finns några riktigt bra spel till den och hårdvarumässigt är Lynxen väldigt avancerad, vissa spel håller en teknisk kvalitet högre än spel till Amiga 500 hade på den tiden då det begav sig.

Prismässigt skulle nog ditt exemplar ligga någonstans ovanför 300 kr tror jag. Den verkar vara rätt så repig och använd så jag är lite osäker på hur mycket den är värd egentligen.

Lynx är något mer 'rare' än GameBoy men också något mindre eftertraktad. Man måste vara något insatt i ämnet för att vilja köpa den.

Ska du sälja den eller?

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Nej jag ska inte sälja den För "speciell" för det

Så värst repig är den inte, det är ett vitt sträck på skärmen som jag ej vet var den kommer ifrån (men den synns inte när man spelar ialalfall), och små repor som de flesta plastskydd framför skärmen brukar få, som inte heller synns om man sätter på den. Lappen på baksidan är lite utsliten me, men eftersom jag haft den i över 8 år så är den i ganska bra skick tycker jag, då den lyckats överleva min barndom

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart att man ska spara på den här typen av prylar, det är ju fet nostalgifaktor på den. Önskar att jag hade sparat alla tv-spel jag avverkat genom åren. Har dock aldrig testat lynx vad jag minns, men är det inte den man kan vända på om man är vänsterhänt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DI6
Tycker helt klart att man ska spara på den här typen av prylar, det är ju fet nostalgifaktor på den. Önskar att jag hade sparat alla tv-spel jag avverkat genom åren. Har dock aldrig testat lynx vad jag minns, men är det inte den man kan vända på om man är vänsterhänt?

Håller med

Hade ett Nes förut, som försvann genom en flytt from Nyköping till Linköping tyvärr... hade 2 kontroller i bra skick, spel i bra skick, endast konsolen som det var svårt att starta spel med... det var mest troligt pga mer än 15 års blåsande på både spel och i konsolen. Aldrig rengjord heller måste jag tilllägga Inga fel föruom just det med att det var svårt att få spelen att starta, mest troligt på gammal saliv och damm som fastnat i det.
Kan inte komma ihåg alla spel vi hade till den, men om jag minns helt rätt så var det lite över 30. Kan varit upp mot 40.
Sedan hade vi även ett sega, även den givet från min mammas sambos föräldrar Den var med i bra skick, tills jag fick syn på en metalbit som stack ut lite, så jag drog i den och försökte få ur den, efter det gick det lite (bara lite, var inte allt för farligt) svårt att få i spelen.
Till denna hade vi 2x kontroller samt 15~ nånting spel.

Jag önskar verkligen att jag visste var spelen samt konsolerna var... hade många roliga år med dom

Permalänk
Medlem

En kul grej med Lynxen är att utvecklingsmaskinen för att tillverka spel till den var en Amiga 2000(!) med en speciel Lynx tillkopplad. Har för mig att den lynxen bara hade knappar samt LCD skärm, så man kunde testa rom'en man jobbade på en riktig Lynx.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem

Re: Atari Lynx, värde?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen

Sedan för skojs skull så tog jag bilder på en annan gammal sak jag hittade i samma låda!

*bild på Rage IIc*

Roliga saker man kan hitta [/B]

Äh, det där kortet är ju hypermodernt. Inte 10 år ännu Jag har ett mycket äldre lik liggandes hemma, ett Apple 8/24 GC från slutet av 80-talet, en riktig prakt-pjäs som gick lös på över 10.000:- när det begav sig. Observera specialkontakten för monitorn, slottarna för extra V-RAM samt den lustiga "kortplats-connectorn", en NuBus.

Snygg Lynx förresten, jag ville ha en när jag var liten men tomten kom aldrig med någon.

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se

Permalänk
Medlem

skall ta och posta lite bilder på min när jag får upp servern.. har en del trevliga spel.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

åååå det är ju chips challange! Fan vad jag lirade det spelet när jag var liten ^^

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |