bra och billiga utbildningar till unix??

Permalänk
Medlem

bra och billiga utbildningar till unix??

Någon som vet om någon bra och billig kvällskurs för att lära sig Unix system.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk

Kanske dags att ladda ner den där UNIX disten och börja öva kanske?

Permalänk
Medlem

unix disten???

men många nätverks system använder väl unix

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Medlem

ja?

bara och ladda ned önsakt unix os och börja lära sig allt material man behöver hittar man på internet.
finns säkert några få kurser men de flesta lär sig själva

Permalänk
Medlem

vilket e bäst??
gratis....?
har nämligen en bärbar dator som e ganska bra. med en 250 gigs extern hårdisk
måste man radera hela detta systemet för att det skall funka??

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 Duel Core processor 5600+ 2,8Ghz 4,00 Gb Ram ATI Radeon HD 4800
Hitachi 250 Gb S-ATA
Hitachi 150 Gb S-ATA

Permalänk
Medlem

Dra ned solaris och tuta och kör på.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Dra ner Ubuntu, väldigt enkel dist imo (det mesta installerar/sköter sig självt) och den bygger ju på debian så man får apt-get, jävligt smidigt tycker jag! mvh /Johan

ps. Sitter själv och leker runt och lär mig

Visa signatur

For you my love

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glidaren
Dra ner Ubuntu, väldigt enkel dist imo (det mesta installerar/sköter sig självt) och den bygger ju på debian så man får apt-get, jävligt smidigt tycker jag! mvh /Johan

ps. Sitter själv och leker runt och lär mig

Linux är inte UNIX... Än.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Valfri BSD är bäst om du verkligen vill lära dig Unix. Solaris är givetvis också bra, men kan vara lite svårare och jag vet inte om stödet för x86 (Läs: x86 som i hemmabygge eller annan tillverkare än Sun) är så bra än.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Valfri BSD är bäst om du verkligen vill lära dig Unix. Solaris är givetvis också bra, men kan vara lite svårare och jag vet inte om stödet för x86 (Läs: x86 som i hemmabygge eller annan tillverkare än Sun) är så bra än.

Stödet för arktitekturen x86 är mycket bra. SUN säljer flera x86 servrar. Däremot finns inte många drivisar (men det kanske var drivisarna du pratade om?). Nvidia har bra drivisar till Solaris. Så köp ett Nvidia kort till en Solaris burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Linux är inte UNIX... Än.

Kul att veta är att linux står för Linux is not unix

Permalänk

Finns en nätverksutbildning på Nackademin med inriktning Linux. Den har statligt stöd och du är berättigad studiemedel. Det är dock ganska skilda meningar om utbildningen när det gäller kvalité.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Kul att veta är att linux står för Linux is not unix

uhm, har du någon stark källa som kan stärka till påstående? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Kul att veta är att linux står för Linux is not unix

Ähm... Linux står väl inte för ngt speciallt alls?

GNU står däremot för "GNU's not Unix".

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

GNU/linux är rent teknsikt ett unix OS men får inte kallas det då varumärket unix ägs av något dumt företag som tar jätte mycket betalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
[...] varumärket unix ägs av något dumt företag som tar jätte mycket betalt.

Är det inte snarare så att The Open Group har givna specifikationer för vad som _ÄR_ unix och vad som inte är det, och att Linux helt enkelt inte når upp till kraven för att vara ett "officiellt unix"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
GNU/linux är rent teknsikt ett unix OS men får inte kallas det då varumärket unix ägs av något dumt företag som tar jätte mycket betalt.

Nej varumärket unix ägs av The Open Group och dom fick varumärket av novell. Det dom gör är helt enkelt att dom bestämmer vad som är unix. Anledningen till att Linux inte får kallas unix är att dom inte kan testa det för att se om det uppfyller kraven då Linux förändras för snabbt. Det skulle bli alldeles för dyrt att testa om det hela tiden.
Men nu har jag för mig att dom håller dom på att se över proceduren för att klacifisera något som unix. Så vem vet, Om en 5-10 år kanske Linux också får kallas unix ;).

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Kul att veta är att linux står för Linux is not unix

Linux för det första står väl för fan inte för något för det andra borde det isånnafall vara Minix.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Smygis precis det är precis vad jag har hört.
så varför svarar du nej?

I dagligt tal säger vi unixsystem åt solaris Linux *BSD då båda utgår ifrån POSIX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Linux för det första står väl för fan inte för något för det andra borde det isånnafall vara Minix.

hum... Har för mig att jag läste det någonstans, men jag kanske bara fick för mig det. Ska kolla upp saker lite mer noggrant innan jag uttalar mig

Men visst passar det ganska bra även om det är helt fel.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Linux

Linux är inte Unix utan "unix like".

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

KTH har lite kurser, men jag kan inte påstå att man lär sig så värst mycket på dom jag gått. Lite enkla grunder bara, som iofs är bra att ha som datorallmänbildning typ.
Vill man lära sig riktig server admin vet jag faktiskt inte vart man ska leta...antagligen ska man börja när man är tonåring och då lära genom trial and error typ.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

För i helvete, så mycket jibber det är i denna tråd. Vet inte inte vad Unix, unix eller unix-like är så kolla upp det INNAN ni öppnar käften.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Stödet för arktitekturen x86 är mycket bra. SUN säljer flera x86 servrar. Däremot finns inte många drivisar (men det kanske var drivisarna du pratade om?). Nvidia har bra drivisar till Solaris. Så köp ett Nvidia kort till en Solaris burk.

Ah! Ja, lite slarvigt skrivet av mig. Menar förstås det där med drivrutiner. Skulle gärna prova det själv, men min S-ata RAID controller stöds inte av Solaris 10... än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Valfri BSD är bäst om du verkligen vill lära dig Unix.

*BSD är dock inte heller UNIX, så den kanske inte heller är så lämplig om man "verkligen" vill lära sig UNIX. Enda UNIX man kan ladda ner gratis är mig veterligen Solaris.

Både Linux och *BSD duger dock för de flesta, oavsett om de kallas UNIX eller inte.

Permalänk
Medlem

En gång gick jag en datakurs på Komvux. Så jag fick hjälpa majjen med Linuxgrejorna ibland.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
*BSD är dock inte heller UNIX, så den kanske inte heller är så lämplig om man "verkligen" vill lära sig UNIX. Enda UNIX man kan ladda ner gratis är mig veterligen Solaris.

Både Linux och *BSD duger dock för de flesta, oavsett om de kallas UNIX eller inte.

Nu är du på hal is. Om du läst det du citerade tydligare så skulle du se att han vill lära sig Unix, därmed inga krav på UNIX. Visst finns det ett par UNIX där ute, Solaris, AIX, HP-UX, Tru64, UnixWare, IRIX, z/OS (säkert fler som jag glömt och nu ryktas det t.om. om att Mac OS X 10.5 ska registreras som UNIX 03) men av de UNIX/Unix-like som fortfarande hänger kvar idag är *BSD är det som har sina rötter närmast UNIX PDP-7 från 1969.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Det måste vara en stor och väldigt viktig väderkvarn ni slåss om, det där UNIX. Med tanke på hur många hårda ord ni skriver för att hävda er i fråga om den.

Men när ni är klara med ert pennfäktande och avfyrat alla verbala missiler som krävs för att stå ensam kvar med det där sista ordet.

Då hoppas jag att du kommer ångra dig och krypa till korset. Inse att UNIX dog för länge sedan och komma till insikt om att det bara är barnbarnen kvar nu.

'Förlåt för att vi förstörde din tråd poppe_85'. Ja ursäkta, hur kunde vi gottgöra det sa du? Du ville ha ett svar på din satans fråga, ja just det.

Permalänk
Medlem

Gå en cisco Unix kurs
De har jag gjort, jävligt lärorikt men solaris sög
Och de bästa, de ingick i min kurs

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Gå en cisco Unix kurs
De har jag gjort, jävligt lärorikt men solaris sög
Och de bästa, de ingick i min kurs

Vad var det med Solaris som du tyckte var dåligt? Är bara allmänt intresserad.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org