Produkttest: Ipod Shuffle (andra generationen)

Permalänk
Medlem

Det finns vissa saker jag aldrig kommer att böja mig för. Onda saker, hemska saker. Saker som folkmord, starforce och iTunes...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker klämman förstör hela spelaren?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Det finns vissa saker jag aldrig kommer att böja mig för. Onda saker, hemska saker. Saker som folkmord, starforce och iTunes...

LOL

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu kanske inte så många kommer att använda den som signalkälla, men

ehe..?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Är det bara jag som tycker klämman förstör hela spelaren?

ta loss flärpen och slipa ner fästena mot garagegolvet så är du ensam i världen om att ha världens minsta MP3-spelare ett tag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

För de som inte vet (ja det nämns inte i recensionen) så kan man använda Winamp nu mera för att föra över musik till iPod från dator och till och med den omvända proceduren, dvs att föra över musik från sin Ipod till datorn.

Visa signatur

Är det dig själv eller mig du försöker lura!?
Windows works in mysterious ways...

Permalänk

Använder iTunes (på Macen) utan att ha en iPod.

Du som tyckte din W800i var snabbare - kanske det om du bortser från att du dödar möjligheten att bläddra efter Artist & Album med ditt sätt då man måste använda SonyEricssons program "Disc2Phone". Om iTunes motsvarar en örfil så är Disc2Phone samma sak som att få mjälten utdragen genom örat med hjälp av en rostig folkabuss doppad i chilisås. Alla som ogillar iTunes borde ta en titt på det för att få lite perspektiv.

m1nken,
Ja, det är bara du som tycker det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Använder iTunes (på Macen) utan att ha en iPod.

Du som tyckte din W800i var snabbare - kanske det om du bortser från att du dödar möjligheten att bläddra efter Artist & Album med ditt sätt då man måste använda SonyEricssons program "Disc2Phone". Om iTunes motsvarar en örfil så är Disc2Phone samma sak som att få mjälten utdragen genom örat med hjälp av en rostig folkabuss doppad i chilisås. Alla som ogillar iTunes borde ta en titt på det för att få lite perspektiv.

nu vet jag inte om just W800 funkar radikalt annorlunda mot andra Sony/Ericsson, men jag kan då gå efter både artist, låt och album i menyerna även om jag bara dumpar filer slumpmässigt in i kortets Walkman-mapp. faktum är att hela systemet är praktiskt taget identiskt med iPodens, förutom att nallen har ett mycket enklare sätt att gå bakåt eller välja låt i samma album än iPoden har.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Känns som alla nackdelarna som ges verkligen är utdragna. Enda jag håller med om är det om lysdioden.

Att du behöver iTunes är halva grejen med iPodar, en helhetslösning som är snuskit enkel att använda, till om med för faster agda.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det att byta låt? På första generationen shuffle tog det en hel sekund. Har det förbättrats?

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
Känns som alla nackdelarna som ges verkligen är utdragna. Enda jag håller med om är det om lysdioden.

Att du behöver iTunes är halva grejen med iPodar, en helhetslösning som är snuskit enkel att använda, till om med för faster agda.

*snuskigt
*Agda

Vad fan snackar du om? Du ser det som något positivt att man BARA kan använda iTunes för att lägga in låtar på sin iPod? Du ser det alltså som något negativt att folk kan välja vilka program dom kan välja? Personligen vill jag helst kunna använda explorer/nautilus/konqueror/mv/cp/rm/någon-annan-filhanterare för att kunna ändra vilka låtar jag har på min mp3, men att bara lägga in dom i mappen "mp3 spelare" i "Den här datorn" krävs det något tekniskt geni för antar jag?

Och vad sjutton spelar det för roll om programmet är enkelt att använda när det drar minne/processorkraft (vet mest att det gick slött som fan på min ett år gamla laptop) som en flodhäst och totalt saknas stöd i både Linux och BSD? Reklamen är ju inte heller den att förglömma.

Jag har inget emot att folk använder iTunes, varför skulle jag? Det jag däremot har något emot är när dom klagar på att andra inte använder skiten. iTunes SUGER, vi som ställer mer krav än ett flashigt interface hatar det, vi vill inte använda skiten, kan ni inte låta oss vara era jävla mormoner?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

ärligt talat tycker jag det vore trevligt om Apple fixade en Linuxversion av iTunes.

alternativen är iof bättre generellt, men det blir aldrig helt perfekt funktion..

/ haha, mormonen moster Agda..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ärligt talat tycker jag det vore trevligt om Apple fixade en Linuxversion av iTunes.

alternativen är iof bättre generellt, men det blir aldrig helt perfekt funktion..

/ haha, mormonen moster Agda..

Givetvis, alternativ är det ju ingen som klagar på. Fast jag skulle inte använda det iallafall.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
*snuskigt
*Agda

Vad fan snackar du om? Du ser det som något positivt att man BARA kan använda iTunes för att lägga in låtar på sin iPod? Du ser det alltså som något negativt att folk kan välja vilka program dom kan välja? Personligen vill jag helst kunna använda explorer/nautilus/konqueror/mv/cp/rm/någon-annan-filhanterare för att kunna ändra vilka låtar jag har på min mp3, men att bara lägga in dom i mappen "mp3 spelare" i "Den här datorn" krävs det något tekniskt geni för antar jag?

Och vad sjutton spelar det för roll om programmet är enkelt att använda när det drar minne/processorkraft (vet mest att det gick slött som fan på min ett år gamla laptop) som en flodhäst och totalt saknas stöd i både Linux och BSD? Reklamen är ju inte heller den att förglömma.

Jag har inget emot att folk använder iTunes, varför skulle jag? Det jag däremot har något emot är när dom klagar på att andra inte använder skiten. iTunes SUGER, vi som ställer mer krav än ett flashigt interface hatar det, vi vill inte använda skiten, kan ni inte låta oss vara era jävla mormoner?

Men vad är problemet då, finns ju typ 100 olika program man kan använda för att föra över filer... Och att bara dra filer funkar inte pga. hela databas-grejen. Vilket visserligen är lite smått onödigt på en shuffle, men meningen är väl att man t.ex. ska kunna ha både en "vanlig" iPod och även en shuffle och de ska funka med samma program och databas osv...
Jag har inte mycket för flashiga interfaces och jag älskar iTunes, men det är väl en smaksak.
Jag ser det iaf som positivt att spelarna använder sig av id3-taggar över vanliga mappar. Smarta spellistor är fina grejor. Bäst av allt är väl att göra som vissa spelare och ha stöd för båda

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty
Men vad är problemet då, finns ju typ 100 olika program man kan använda för att föra över filer... Och att bara dra filer funkar inte pga. hela databas-grejen. Vilket visserligen är lite smått onödigt på en shuffle, men meningen är väl att man t.ex. ska kunna ha både en "vanlig" iPod och även en shuffle och de ska funka med samma program och databas osv...
Jag har inte mycket för flashiga interfaces och jag älskar iTunes, men det är väl en smaksak.
Jag ser det iaf som positivt att spelarna använder sig av id3-taggar över vanliga mappar. Smarta spellistor är fina grejor. Bäst av allt är väl att göra som vissa spelare och ha stöd för båda

Är det bara jag som fått för mig att iTunes-fans verkar tro att iTunes är den enda spelaren som använda sig av databaser/id3-taggar?

Nu är jag inte så inne på det här med Windowsspelare, utan kan mest Linuxspelare, men ja...
amaroK
Listen
MPD (kan ju säga att den drar BRA mycket mindre än iTunes )
Rhythmbox
QuodLibet (har jag för mig)
Foobar2000 (har jag för mig)

Bara några jag kommer på på rak arm sådär...

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Men det va tydligen ändå "bra" ljud.

Edit:

i en Ipod?

Menar du att det inte skulle vara bra ljud i en iPod? iPod ligger väldigt bra till när det gäller bra ljud i mp3 spelare. Speciellt i 1G nano (säkert samma chip 2G) och 5G iPod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Menar du att det inte skulle vara bra ljud i en iPod? iPod ligger väldigt bra till när det gäller bra ljud i mp3 spelare. Speciellt i 1G nano (säkert samma chip 2G) och 5G iPod.

jag tyckte det var bättre ljud i Shuffle (den första serien) än i Nano (också första) men Nanon lät helt ok den med.

nu har jag en nalle med MP3 istället för Nanon. den har iof sämre ljud än båda två, men är praktiskt iaf..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Är det bara jag som fått för mig att iTunes-fans verkar tro att iTunes är den enda spelaren som använda sig av databaser/id3-taggar?

Nu är jag inte så inne på det här med Windowsspelare, utan kan mest Linuxspelare, men ja...
amaroK
Listen
MPD (kan ju säga att den drar BRA mycket mindre än iTunes )
Rhythmbox
QuodLibet (har jag för mig)
Foobar2000 (har jag för mig)

Bara några jag kommer på på rak arm sådär...

Öhh, troligtvis bara du... :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Öhh, troligtvis bara du... :]

Säker? Tycker alltid dom säger att iTunes är så bra för att den använder id3-taggar, inget annat; men i själva verket finns det massa spelare som gör samma sak.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Väldigt dåligt att man behöver mjukvara för att överföra filer.

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
*snuskigt
*Agda

Vad fan snackar du om? Du ser det som något positivt att man BARA kan använda iTunes för att lägga in låtar på sin iPod? Du ser det alltså som något negativt att folk kan välja vilka program dom kan välja? Personligen vill jag helst kunna använda explorer/nautilus/konqueror/mv/cp/rm/någon-annan-filhanterare för att kunna ändra vilka låtar jag har på min mp3, men att bara lägga in dom i mappen "mp3 spelare" i "Den här datorn" krävs det något tekniskt geni för antar jag?

Och vad sjutton spelar det för roll om programmet är enkelt att använda när det drar minne/processorkraft (vet mest att det gick slött som fan på min ett år gamla laptop) som en flodhäst och totalt saknas stöd i både Linux och BSD? Reklamen är ju inte heller den att förglömma.

Jag har inget emot att folk använder iTunes, varför skulle jag? Det jag däremot har något emot är när dom klagar på att andra inte använder skiten. iTunes SUGER, vi som ställer mer krav än ett flashigt interface hatar det, vi vill inte använda skiten, kan ni inte låta oss vara era jävla mormoner?

"min mp3"
Jodå jag pratar också bra Sverige.

Vill du tvunget göra det kan du använda Winamp eller något av dom flertalet andra program som också har stöd för att föra över musik till iPod (Även om inte Apple tycker att du skall det).

Tycker det är bra att dom ger en bra, lättanvänd allt-i-ett lösning som alla kan förstå sig på utan att ens hört talas om utforskaren hit och utforskaren dit.
In med en cd, ett klick, vänta lite sen tre till och du har musiken där du vill ha den.
Sorry jag kan inte hitta valet att köpa musik (ja vissa KÖPER musik), importera skivor eller göra vettiga spellistor under "Den här datorn". Men du kanske kan hjälpa mig?

Verkar trevligt med massa program som inte drar minne eller CPU, lust att lista ett par till?
Skulle vilja konvertera mina dvdskivor till dvix, men det är så jobbigt när det drar cpu.

Ställer högre krav än vad?
Vad är det du inte kan göra i iTunes som är så absolut nödvändigt?
Reklam?
Är det "ministore" du syftar på har du inte kollat i View menyn, bara att stänga av.
Är det iTunes Store du syftar på har du inte kollat i inställningarna, bara att stänga av.
Är det iTunes Store länkarna på låtar du syftar på har du inte kollat i inställningarna, bara att stänga av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
Väldigt dåligt att man behöver mjukvara för att överföra filer.

Vilken tur att det finns andra MP3-spelare att välja då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buster
"min mp3"
Jodå jag pratar också bra Sverige.

Vill du tvunget göra det kan du använda Winamp eller något av dom flertalet andra program som också har stöd för att föra över musik till iPod (Även om inte Apple tycker att du skall det).

Tycker det är bra att dom ger en bra, lättanvänd allt-i-ett lösning som alla kan förstå sig på utan att ens hört talas om utforskaren hit och utforskaren dit.
In med en cd, ett klick, vänta lite sen tre till och du har musiken där du vill ha den.
Sorry jag kan inte hitta valet att köpa musik (ja vissa KÖPER musik), importera skivor eller göra vettiga spellistor under "Den här datorn". Men du kanske kan hjälpa mig?

Verkar trevligt med massa program som inte drar minne eller CPU, lust att lista ett par till?
Skulle vilja konvertera mina dvdskivor till dvix, men det är så jobbigt när det drar cpu.

Ställer högre krav än vad?
Vad är det du inte kan göra i iTunes som är så absolut nödvändigt?
Reklam?
Är det "ministore" du syftar på har du inte kollat i View menyn, bara att stänga av.
Är det iTunes Store du syftar på har du inte kollat i inställningarna, bara att stänga av.
Är det iTunes Store länkarna på låtar du syftar på har du inte kollat i inställningarna, bara att stänga av.

Jag köper också musik, faktiskt. Så ta dina fördomar och du kan ta dina fördomar om att alla som inte gillar iTunes är musikpirater och köra upp dom någonstans. Jag har då aldrig sett en enda mp3-spelare som inte kommer med mjukvara för att rippa skivor till mp3, det får nog vara en tämligen sunkig en isåfall. Antagligen sunkigare än en av de där spelarna Apple bajsar ur sig.
Okej, det sista var överdrivet. Jag har inget emot iPod när musiken väl är inne, fint menysystem, snygg design, snygga repor och så, men anyway...

iTunes är inte bara några klick att installera förövrigt, när jag testade det så frågade den mig något på iTunes-språk om hur jag ville sortera mina låtar eller nått sånt, aldrig hört/läst termen (som jag glömt av nu såklart) förrut tror jag. Men visst, det är säkert skitenkelt när man väl kommit igång med det; det ändrar dock inte att det slöade ner min cirka ett år gamla laptop under Windows XP.

Det där med att konvertera DVDer till DivX (men varför ska man göra det? det är ju lika olagligt som att inte KÖPA SIN MUSIK om jag inte minns helt fel?) så var det nog det dummaste i hela ditt inlägg. Musik är något jag ständigt har på i bakgrunden, alltid. Brukar du ha igång din filmrippare hela tiden? Köper du så jävla många filmer och rippar till datorn att du inte kan vänta de typ två-tre timmarna det tar (för min stationära dator tror jag det tog något sånt, var dock ett tag sedan...) att rippa en film?

Det är ju jättefint att du kan stänga av reklamen. Det kan inte jag i till exempel amaroK. Nu finns det iofs ingen reklam i amaroK, men jag saknar ändå alternativet liksom. Dom kunde ju typ kallat visualizern för reklam eller något så man kunde säga att man har reklamen avstängd så vi inte blir helt utklassade av iTunes där man faktiskt har reklam att stänga av och skit.

Så, lägg ner nu. Jag har inget emot att ni använder iTunes, men i min mening är det ett jävla skitprogram, och jag tänker helt enkelt inte använda det; och därmed inte iPod heller. Det är ju helt underbart att man kan skicka musik till sin iPod via Winamp, verkligen. Inget slår plugins där utvecklarna fått gissa sig fram till hur man ska göra. Liksom vadå JWPce går bara att köra i Windows? Det fungerar ju om du kör Wine, så varför skulle du vilja ha en Linuxversion liksom?

Ursäktar för det fula språkbruket i inlägget, jag har ingen ursäkt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Möjligt att det bara funkar i Mac OS X-versionen av iTunes (inte testat att stoppa in min Shuffel i en PC och det lär inte hända heller) men där kan jag iaf välja att använda den som en extern enhet så att den funkar precis som ett vanligt USB-minne.

Om man nu är sugen på att sitta i Utforskaren och lägga in sin musik så finns det databasbyggare som låter dig göra just det.

Visa signatur

Use the force - Open source!
MacBook 13" // 2.0 / 2GB /// iPod 3G // 15GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag ...

Det verkar vara synd om dig?
Tror nog du fick en liten julklapp trots allt…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det verkar vara synd om dig?
Tror nog du fick en liten julklapp trots allt…

...va?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Varför skjutton klagar folk på itunes. Visst jag håller med om att det inte är ett så jätte bra program, men det funkar faktiskt. Och som nämts tidigare så kan man faktiskt köra med något annat program.

Dessutom är faktiskt ett bra program för den katogori som köper in Ipod och inte är så vana datoranvändare i övrigt. Nu får dom ett program som dom iaf kanske begriper. Även om itunes är lite rorigt kan jag tycka, men det är otroligt vad vissa människor har svårt för att förstå dra och släpp principen i windows, som skulle vara alternativet till ett enkelt fil system.
Och vi andra som faktiskt bryr oss lite mer och kan lite om datorer vet ju om att ipod = itunes, och vi kan också vägarna runt det om vi nödvändigtvis måste (tex. winamp som nämts tidigare)

Så att klaga på itunes känns lite lågt, det är inte med itunes spelarna står och faller. Utan det denna spelararen faller på är ljudkvaliten.
Gammla shuffle hade helt ok ljud, inte det bästa men heller inte bottenskrap.
Jag älskade faktiskt den gammla shufflen, men den gick tyvärr i sönder på en av dess turer. Och jag införskafade mig därför också den nya shufflen, grymt skön på alla vis. Och ljudkvaliten bådade gott till en börja, eller rättare sagt så länge som jag körde med standardlurarna. Så fort jag bytta till några lite bättre lurar som har rätt bra frekvensomfång, uppstår ett fruktansvärt brus. Detta brus sänker spelaren från en all time favorit, till en i väntan på bättre.
Men itunes klagar jag inte på.

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stalinn
Och jag införskafade mig därför också den nya shufflen, grymt skön på alla vis. Och ljudkvaliten bådade gott till en börja, eller rättare sagt så länge som jag körde med standardlurarna. Så fort jag bytta till några lite bättre lurar som har rätt bra frekvensomfång, uppstår ett fruktansvärt brus. Detta brus sänker spelaren från en all time favorit, till en i väntan på bättre.
Men itunes klagar jag inte på.

det har inget med vare sig kvalitet eller frekvensomfång på lurarna att göra, däremot känsligheten på dem. (så hoppet är inte alls ute för dig att både slippa brus ur podden och få bra ljud ur den)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det enda negativa jag ser med itunes är att det suger så mycket resurser. Men det kan jag leva med när man ser till hur simpelt allt blir. Man behöver inte hålla på att flytta runt filer manuellt, du ändrar id-taggarna och dom lägger sig på rätt ställe på en förutbestämd plats. Allting blir hur smidigt som helst.

Och förresten, att det inte finns någon quick search, utan bara ett filter. Finns inget motsvarande winamps "j", det saknar jag.

Haha va fan, *editerar*

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det har inget med vare sig kvalitet eller frekvensomfång på lurarna att göra, däremot känsligheten på dem. (så hoppet är inte alls ute för dig att både slippa brus ur podden och få bra ljud ur den)

Nja okej jag kan väl köpa delar av vad du säger. Men visst har frekvens omfånget med bruset att göra, testar jag med ett par andra något sånär hyfsade lurar (fast med mindre frekvens omfång) så hörs inte bruset. Fast det är sant att känsligheten också är förknippat med om man hör själva bruset.
Däremot så undrar jag lite vad du menar med känslighet, själv defineriar jag känslighet på lurar som förmågan att kunna känna av olika instrument och få en klar ljudbild. Nu är jag i och för sig ingen ljud expert, bara amatör lyssnare. Men jag kräver en hyfsad ljudbild, annars kan det lika gärna få va.

Och det bruset man har från shufflen verkar ligga på lågga frekvenser, så man uppfattar bruset först när man har lurar som kan hantera låga frekvenser.
Jag testa även att köra ut ljudet i mina golv högtalare (ett par Jamo d365), och ljudet blir faktiskt ok (för att ha en mp3-spelare som ljudkälla). Dessutom uppfattar jag faktiskt inte bruset...
Så lösningen är kanske att köpa ett par hederliga öppna stora lurar, istället för ett par in-ear.

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Det enda negativa jag ser med itunes är att (DU HAR MISSAT ETT ORD ELLER TVÅ HÄR!!!!!!!) Men det kan jag leva med när man ser till hur simpelt allt blir. Man behöver inte hålla på att flytta runt filer manuellt, du ändrar id-taggarna och dom lägger sig på rätt ställe på en förutbestämd plats. Allting blir hur smidigt som helst.

Och förresten, att det inte finns någon quick search, utan bara ett filter. Finns inget motsvarande winamps "j", det saknar jag.

Läs citatet.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)