Trådlöst nätverk för första gången **Köpråd**

Permalänk

Trådlöst nätverk för första gången **Köpråd**

Hej alla swecare :).

Ska införskaffa mig mitt första trådlösa nätverk som jag ska använda till min bärbara- och stationära dator. Har tittat runt bland olika routrar och kommit fram till två stycken jag har uppfattat vara ganska bra.

Den ena är en D-Link DGL-4300, har hört en del negativt om både DLINK som företag samt routern men den är trots det en populär produkt och lär vara driftsäker.

Nu vill jag höra era erfarenheter/synpunkter om denna routern.

Netgear är ett annat märke som också verkar vara väldigt bra. Har hört lovord om deras routrar och även om företaget.

En av deras populäraste routrar är tydligen Netgear WGR614
Visserligen är den betydligt billigare än DLINK:n men det är ju inte priset som bestämmer vilken som är bäst.

Jag använder internet till mycket användning av torrentprogram, spelande, surfande. Det är viktigt att dessa funktioner ska fungera smärtfritt.

Nu undrar jag vad Ni anser är den bästa routern för mina ändamål :).

//Axel

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Jag köpte en DGL-4300 idag men jag har inte så mycket att säga om den då jag inte fått igång internet än

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

okej :). Du får återkomma med synpunkter. Nu vill jag ha fler synpunkter ifrån er andra

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk

Min synpunkt är att undvika trådlöst så mycket du bara kan. Trådlöst är osäkert, långsamt och instabilt. Det enda vettiga nuvarande trådlösa tekniker duger till är att små surfa.

Spela över trådlöst kan du glömma, kommer inte flyta bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Min synpunkt är att undvika trådlöst så mycket du bara kan. Trådlöst är osäkert, långsamt och instabilt. Det enda vettiga nuvarande trådlösa tekniker duger till är att små surfa.

Hörru mr Svensson, har du WPA2 som kryptering är du ganska safe.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CARLR
Hörru mr Svensson, har du WPA2 som kryptering är du ganska safe.

Ja WPA2 är säkrare än WEP, men det är inte säkrare än att köra med kabel.

Och vad menar du med "mr Svensson"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b

Spela över trådlöst fungerar bra för mig.
Har själv en DGL-4300.

Permalänk

Det funkar ju hur bra som helst och spela trådlöst, har för övrigt en Belkin G+ router. Har haft Dlink, 3com och Netgear innan Belkinen och jag får säga att Belkinen är bäst tätt följt av Dlinken.

Permalänk

Jag har också hört att spela trådlöst inte ska vara några problem. Trådburet nätverk är inte intressant utan det är trådlöst som jag ska ha.

Vilken av de routrarna jag har tittat på är mest driftsäker tror ni. Ser nu att många av er verkar ha DLINK DGL-4300. Är den driftsäker och stabil, var installation krånglig mm ??

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

En bra tumregel är att man får vad man betalar för.
Företagsinriktade produkter i plåthöljen brukar generellt prestera bättre än motsvarane diton inriktade mot hemmabruk (ofast lite flashigare plastlådor).

D-Link DGL-4300 och Netgear FWG114P är bra produkter, 4300 är främst inriktad mot entusiastiska hemanvändare och FWG114P är nog tänkt för det mindre kontoret.

DGL-4300 stoltserar med en throughput runt 90Mbit och FWG114P tar slut runt 55Mbit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kvalitéen på ett trådlöst nätverk beror väl ganska mycket på miljö och avstånd mer än bara utrustningen. Har du många och tjocka väggar imellan så blir det ju sämre än om du ska ha igenom ett rum.

Har en kompis som har trådlöst och om jag får veta vad han har så kan jag säga vad du INTE ska köpa iaf

Permalänk

okej, DGL 4300 kanske är snäppet bättre än Netgearen som jag har tittat på eftersom det skiljer en del i pris samt att DGL-4300 är en 108mps router. Tar gärna imot fler synpunkter och förslag...det viktigaste är helt klart att routern är stabil samt att hastigtheten hålls uppe.

När det gäller miljön så bor jag i ett litet hus och nätverket ska bara användas inom tomtgränsen. Inga trådlösa nätverk existerar runt om vad jag har kunnat se.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk

JAg har haft 4300 sen den kom ut och jag är mycket nöjd. Du kommer inte att ha några problem med installation och när du väl fått igång den så tuggar det bara på. Ser inga hinder till att du inte ska köpa denna.

Permalänk

ok det låter bra :). Många verkar ju ha den vilket är ganska bra om man får nått fel, för då har man ju många att fråga ;). Lord Kermit: Håller den hastigheten bra ??.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk

Har inte ens tänkt på detta så ja får väl säga att den är stabil. Nu ska ju jag kanske säga att min dator inte står så värst långt från routern. Har hört att det kan påverka men det problemet får du ju isf med vilken trådlös du än väljer.
Lycka till.

Permalänk

Routern ska i mitt fall stå precis jämte min stationära dator, och huset är litet så den ska nog inte bli så värst långt till den bärbara heller. Har DLINK DGL-4300 någon inbyggd brandvägg förresten. Är inbyggd brandvägg i routrar något att ha?Har hört att det bara är i vägen.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
okej :). Du får återkomma med synpunkter. Nu vill jag ha fler synpunkter ifrån er andra

Nu har jag använt den hela 1 dag
Jag fick en A3 med 1.6W, vilken påstås sa vara den som funkar sämst, men jag har inte märkt nåt änsålänge. Ska prova att spela BF2 nu för att testa den mera

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Har DLINK DGL-4300 någon inbyggd brandvägg förresten. Är inbyggd brandvägg i routrar något att ha?Har hört att det bara är i vägen och kan i vissa fall i aktiverat läge "slöa" ner speeden i nätverket. Nån som kan besvara frågorna ?

Visa signatur

Mr. Swe_clockering