Skrivbordet för stort för skärmen?

Permalänk
Medlem

Skrivbordet för stort för skärmen?

Hej. Är ny på Linux och för några dagar sedan installerade jag ubuntu 6.10. Efter lite funderande och läsning av guider var jag så installera drivrutiner till mitt ati 9800 och ändra upplösningen till 1280*1024 som min 17" tft vill ha.
Problemet är dock att bilden blir för stor i höjdled, den är perfekt i bredd men det sticker ut 1-1,5 cm i nederkant. Jag ser alltså inte "programfältet" längst ner på skrivbordet. Om jag flyttar upp bilden med skärminställningarna får jag fram den nedre programfältet men då försvinner givetvis den övre.
Detta inträffar dock endast när jag kör 1280*1024 samt 1152*864. Minskar jag upplösningen till 1024*768 eller 800*600 visas båda progamfälten.
Bifogar lite av min xorg.conf. En liten fråga till, kan man ta bort depth 1 till 16? Man använder väl ändå bara depth 24?

Section "Monitor"
Identifier "L1715S"
Option "DPMS"
HorizSync 30-83
VertRefresh 56-75
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "aticonfig-Monitor[0]"
Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
Option "DPMS" "true"
EndSection

Section "Device"
Identifier "ATI Technologies, Inc. RV350 NJ [Radeon 9800 XT]"
Driver "ati"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Device"
Identifier "aticonfig-Device[0]"
Driver "fglrx"
Option "VideoOverlay" "on"
Option "OpenGLOverlay" "off"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "ATI Technologies, Inc. RV350 NJ [Radeon 9800 XT]"
Monitor "L1715S"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 1
Modes "1280x1024" "1024x768"
EndSubSection
.
.
.
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024" "1024x768"
EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
Identifier "aticonfig-Screen[0]"
Device "aticonfig-Device[0]"
Monitor "aticonfig-Monitor[0]"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 24
EndSubSection
EndSection

Section "DRI"
Mode 0666
EndSection

Section "Extensions"
Option "Composite" "Disable"
EndSection

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med min flickväns 15-tumsskärm förut (andra upplösningar dock), det fanns en knapp i stil med "auto" ellernågot sådant på skärmen, när den tryckts en gång fungerade allt perfekt.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Dum fråga kanske: men har du testat med knapparna på själva skärmen där man kan ställa in olika saker. bla bredd.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Snabba svar!
Tyvärr har jag provat båda, trycker jag på auto så hoppar bilden till lite men ställer sig i samma läge.
Jag har konstigt nog inga funktioner för att ändra bredd och höjd, om det beror på att det är en budgetskärm eller tft vet jag dock inte. Jag kan endast ändra bildens läge, dvs flytta hela bilden höger, vänster, upp och ner.

Permalänk
Medlem

Nu kom jag på en sak till som jag gjorde efter att min egen skärm puckade ur förut (en crt); efter att jag installerat ATIs drivrutiner fick jag en riktigt konstig bild, men efter att ha ställt in upplösningen 1280*1024 i KDE, samt att denna skulle återinställas varje gång KDE startades, fungerade bilden bra igen.

Antagligen påverkar inte ovanstående dig på något sätt, men kom att tänka på det iaf.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst så jättenoga, men är det inte 1280x960 du ska ha då?

Visa signatur

Antec SLK3000B ·|· MSI K8N Neo Platinum ·|· AMD Athlon 64 3200+ ·|· 1024 MB DDR ·|· nVidia Quadro2 ·|· FSP 400W ·|· 690 GB disk ·|· Logitech UltraX flat ·|· Gentoo linux

Permalänk
Medlem

Alltså nu "löste" jag problemet tillfälligt, jag har 17" skärmen kopplad i VGA men jag har även en 32" mirai som är kopplad i DVI-utgången. Den har varit ikopplad hela tiden eftersom jag ville fixa så att den primära skärmen funkade innan jag skulle försöka få igång Miraien, trodde inte det skulle ha någon betydelse. Nu fick jag för mig att prova slita ut den och mycket riktigt så började 17" fungera som den skulle.
Hur kan det påverka som det gjorde?
Det löste problemet, men nu har jag ju ett annat, hur ska jag få igång miraien? Jag vill ju hemskt gärna att även den ska fungera samtidigt som 17".
Hur gör man med upplösningarna då? Kan man skriva in flera skärmars upplösning i xorg.conf?
Finns det någon bra guide?