Installera Win XP pro

Permalänk
Avstängd

Installera Win XP pro

Hej !¨

Jag behöver verkligen hjälp jag har införskaffat win xp pro, jag har detta system:

Intel p4 3,2 @3,5
1024 corsair 6400
1900gt 256 ddr3
sata 80gb

när jag sätter i skivan i windows, väljer jag ny installation oxo startar datorn om inget fel kommer!.
sen efter det ska jag acceptera licensen med F10 funkar bra. Efter det så lägger den in drivrutiner m.m. eller vad den gör men under en av dessa drivrutiner, så kommer det upp blå skärm som säger att det e fel på mitt graffikort som e helt nytt o ny fläkt har provat det i flera datorer.

Men sen så provade jag att installera xp pro på en dator med IDE hårdisk då funkade det :S min server... jag har hört att man kan sätta in en diskett eller liknande för sata diskar. Om det finns en sådan var får jag tag i den?
jag har en seagate barracuda 80gb om ni undrar.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Permalänk

Du har missat en sak som så många innan dig har gjort... du ska lägga till drivrutiner för SATA i början av installationen.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Avstängd

hur gör man det?

Permalänk

Vet du vad... det är frågat efter så många gånger... att du faktiskt får leka en stund med sökverktyget, som du dessutom borde ha gjort från början.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megadeath
Vet du vad... det är frågat efter så många gånger... att du faktiskt får leka en stund med sökverktyget, som du dessutom borde ha gjort från början.

Istället för att tjafsa så går det snabbare att hjälpa till på en gång?

Sätt in en diskett där du har dina SATA drivare (disketten följer antingen med ditt moderkort eller din hårddisk). Sedan när det står om du vill trycka på F6 så tryck, vänta tills det laddas så är det bara följa vad som står.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Istället för att tjafsa så går det snabbare att hjälpa till på en gång?

Sätt in en diskett där du har dina SATA drivare (disketten följer antingen med ditt moderkort eller din hårddisk). Sedan när det står om du vill trycka på F6 så tryck, vänta tills det laddas så är det bara följa vad som står.

Då kan vi skrota samlingstrådar och sökfunktionen på forumet bums också. De finns där av en anledning.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Avstängd

ok tackar...

Permalänk
Medlem

Måste vara ett gammalt moderkort du har, jag har installerat XP home på tre datorer med sata diskar.

Man kan även testa att uppdatera bioset på moderkortet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

mm jag har uppgraderat bios........... och det e inte gammalt

Permalänk
Medlem

Då har du ett sata chip som inte stöds av XP, och då måste du in på moderkortets hemsida och ladda ner drivrutinerna till sata chipet. eller om du fick med disk med moderkortet.

Vilket moderkort har du?

Visa signatur