Rools retro-racer
Inspirerad av OSkar000s nostalgispelburk så började jag rota i arkivet efter prylar att bygga en egen retro-racer av.
-------------------
-------------------
Jag jobbar extra på ett företag och pysslar om deras datorer. I ett litet lagerutrymme har de lagt undan allt möjligt gammalt junk på väg att kastas och där kan man plocka bäst man vill.
Börjar med lite historia:
Jag började med datorer på Dos 6.0 tiden, med föräldrarnas Ambra 486SX 25Mhz, 4mb minne och 100Mb hårddisk och ingen optisk enhet. Jag skaffade ett ljudkort för hutlösa 1600kr, Sound Blaster 16 basic, ISA buss och bäm fick spelen en helt ny dimension. Första spelen var nog Dune 2 och Pinball fantasies.
Senare kom Windows 95 och föräldrarna uppgraderade till en Pentium 90Mhz, 8Mb minne och 850Mb disk, 4x cd-rom och ATI-grafik med 512kb grafikminne.
Här blev det mycket mer spelande, Ufo-enemy unknown, Full Throttle, Sim-city osv.
Nästa uppgradering blev till en Pentium 2 233Mhz, 32Mb minne och ett Nvidia Riva TNT AGP-grafik. Här packade jag även in ett Voodoo2 12Mb och spelen gick som en dröm.
Just nu försöker jag bestämma mig för vilken generation jag ska köra på:
- Den tidigare, Dos-miljö med en 486DX4 eller en Pentium på ~100MHz, <64Mb minne, 4x cdrom och PCI-grafik.
- Den senare, Windows 95-miljö med en Pentium 2 <450MHz, <256Mb minne, 32x cdrom och AGP-grafik + Voodoo2-kortet/korten.
Några tips?
Den senare utesluter ju inte den första men vissa spel lär ju få problem med hastigheten.
Fortsättning följer, avslutar med en bild på en hög gamla minnen (40-50st) som jag försöker reda ut storleken på: