Permalänk
Medlem

Rools retro-racer

Inspirerad av OSkar000s nostalgispelburk så började jag rota i arkivet efter prylar att bygga en egen retro-racer av.

-------------------

-------------------

Jag jobbar extra på ett företag och pysslar om deras datorer. I ett litet lagerutrymme har de lagt undan allt möjligt gammalt junk på väg att kastas och där kan man plocka bäst man vill.

Börjar med lite historia:

Jag började med datorer på Dos 6.0 tiden, med föräldrarnas Ambra 486SX 25Mhz, 4mb minne och 100Mb hårddisk och ingen optisk enhet. Jag skaffade ett ljudkort för hutlösa 1600kr, Sound Blaster 16 basic, ISA buss och bäm fick spelen en helt ny dimension. Första spelen var nog Dune 2 och Pinball fantasies.

Senare kom Windows 95 och föräldrarna uppgraderade till en Pentium 90Mhz, 8Mb minne och 850Mb disk, 4x cd-rom och ATI-grafik med 512kb grafikminne.

Här blev det mycket mer spelande, Ufo-enemy unknown, Full Throttle, Sim-city osv.

Nästa uppgradering blev till en Pentium 2 233Mhz, 32Mb minne och ett Nvidia Riva TNT AGP-grafik. Här packade jag även in ett Voodoo2 12Mb och spelen gick som en dröm.

Just nu försöker jag bestämma mig för vilken generation jag ska köra på:
- Den tidigare, Dos-miljö med en 486DX4 eller en Pentium på ~100MHz, <64Mb minne, 4x cdrom och PCI-grafik.
- Den senare, Windows 95-miljö med en Pentium 2 <450MHz, <256Mb minne, 32x cdrom och AGP-grafik + Voodoo2-kortet/korten.

Några tips?

Den senare utesluter ju inte den första men vissa spel lär ju få problem med hastigheten.

Fortsättning följer, avslutar med en bild på en hög gamla minnen (40-50st) som jag försöker reda ut storleken på:

Permalänk

ta 100 mhzaren 450 känns för nytt det ska vara lite halvsegt det passar utmärkt

du får gärna skicka ner saker ni ska slänga till mig istället

pinball fantasis och sim city 2000 är nog de bästa spelen jag spelkat på en likanan spec's dock så är doom2 rätt högt toppat med spelar det änidag och det ruullar fint på min primärdator med.. det gör även sim city2000

Dokc roligast är bästa spelat jag spelat idagens generation är nog gamla heliga Unreal Tournament ( 99 )

lycka till med bygget .. vill gärna se en bild på erat skräprum med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hehe, tack för kommentarerna.

Jag har en burk stående nu med en P100, 48Mb minne och ett moderkort som enligt jumprarna borde klara 150Mhz (3x50Mhz), 3 ISA och 4 PCI-slottar borde räcka. Nackdelen med den är att den har sån gammal DIN-kontakt för tangentbordet och seriell för musen.

Ska ta med mig en bättre kamera nästa gång jag pallar mig dit upp.

Jag kammade precis hem MechWarrior 2 på Tradera, tror iofs att det var en Voodoo2-version av spelet så jag får se där.

Angående Unreal Tournament så kan jag lova att det gått varmt hos mig också. Körde mest Assault, 2 mot 2 på LAN var det underbart.

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att kunna inspirera andra

Lite tips kan jag nog ge.

Försök få tag i ett bättre grafikkort till dos/3.11 burken. S3 har jag öst mycket skit över många gånger men de korten funkar i allmänhet väldigt bra i dos och win 3.11. S3 virge (uähhh) kör jag med i min nostalgiburk och det verkar än så länge funka bra.
En pentium är alltid roligare än en 486a även om en del riktigt gamla spel kan gå på tok för fort, dock skulle de antagligen göra det på en 486a också.
Pentium-kortet borde klara 66x3 utan problem. Vad är det för chipset på det? vad klarar det för spänningar till processorn? Gamla Pentium Classic är inte alltid så klockvänliga men ibland går de riktigt bra. En sent tillverkad med låg klockfrekvens brukar gå att skrämma upp rätt ordentligt. Bra kylning ska man förstås alltid ha.

Sen är det ju så att rikiga möss (ms serialmouse II) är seriella Har du tur så kan det finnas pinnar för en ps2-kontakt på moderkortet.
Tangentbord går alltid att fixa med en adapter, det finns på classe om jag inte mins galet.

Sen skulle jag hålla mig borta från win95 också. Kör win98se istället eftersom det är den versionen av w9x som fungerar bäst. Några kompatibilitetsproblem ska det inte finnas, allt jag kört på w95a har funkat lika bra i w98se.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

åååh, blir så jävla förbannad på mig själv när jag läser sånna här trådar. Har slängt så jädra mycket datorer som kommit från höger och vänster så jag nästan gråter =(. Senaste var en AST med en Pentium på 100mhz =/. Fin desktop modell i nyskick.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Hm... win95 och win98 hit och dit. Blir alltid lite skeptisk över retroburkar med dessa OS. Faktum är ju att de flesta av de spelen trots allt funkar i XP.
En lagom retro-PC enl mig:
486 100mhz (Pentiumprocessorerna började räkna annorlunda)
8-12 MB RAM
DOS 6.22
Sound Blaster 16 (medföljer program med volymkontroller för DOS!)
minneshanteringen injusterad med memmaker

Med denna kan man spela alla 90-talets sköna DOS-spel, i synnerhet Sierras underbara äventyrsspel som ofta får minneserror i win95 och framåt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Hedersmedlem

memmaker är för fjollor och stockholmare.

Klarar man inte att fixa minneshanteringen själv ska man inte köra dos. Memmaker brukar göra ett rätt mediokert jobb som ofta ger sämre stabilitet.. och förbannat röriga config.sys och autoexec.bat

Läs dos-hjälpen, sen är det rätt enkelt att fixa uppåt 620k ledigt minne

Vitsen med en nostalgidator är att det just ska vara nostalgi när det gäller operativsystem och program. Dualboot är ok, men en fungerande win3.11 install är nästan ett krav för att man ska få den rätta 90-tals känslan.

486or är visserligen 90-tal i ett nötskal, men de är för snabba för de äldsta spelen och för slöa om man ska ha full glädje av de sista dos-spelen. Allt som går att köra på en 8086a går att köra (ibland i fel fart) på alla x86-cpuer, så det kvittar egentligen det sitter en 486a eller en c2d eller x2 i datorn, det funkar likadant ändå. Mycket minne kan ibland vara en nackdel då det kan feltolkas av en del program. Win3.11 beter sig lite udda med 128mb minne bland annat

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Och sen plockar vi fram proffsens variant QEMM

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Annars finns det program som gör att man kan spela DOS spel i normal takt, spelar själv Elder Scrolls Arena på skolans tunna klienter med det.

Tror det heter DOSBox

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Då har jag ungefär bestämt mig.

Det blir P100:an, förhoppningsvis inte kvar på den klockfrekvensen.
Har inte vart och grävt i hålan sen sist så jag har inte kollat chipset eller så men det kommer. Moderkortet klarade 66.6x3 = 200MHz så det lovar ju gott.

Till den blir det 48 eller 64Mb 72pinnars EDO-minnen och en 4x CD-rom.

Har på OSkar000s rekommendation försökt hitta ett S3 Virge men inte lyckats, det enda var ett /GX2 som är AGP-versionen. Dock har jag ett ATI 3D Rage II här hemma på bordet, förvisso lite för nytt (1996). Jag fortsätter hursomhelst att leta.

Ljudkortet blir förhoppningsvis mitt gamla SoundBlaster16 Basic om jag kan hitta det. Tvåa på önskelistan vore ett Gravis Ultrasound men de växer inte direkt på träd numera.

Har även skaffat en PS2->Mini DIN-adapter ifall mitt "klicketiklack"-tgb skulle säga upp sig. Den sannolikheten är dock inte speciellt stor, tangentbordet väger väl en 3-4 kg och borde stå emot ett och annat.

På musfronten har jag fått fram ett gäng seriella möss som enligt uppgift ska fungera "som nya"...

Jag måste säga att jag är grymt imponerad av hur rent och snyggt OSkar000 fick det i sin gamla låda, mitt objekt är något grymt dammigt och skitigt. Ska se om jag kan få det rent med lite tryckluft. Ett plus för chassit är att det har en sån 7-segmentsdisplay i fronten som man kan ändra på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Och sen plockar vi fram proffsens variant QEMM

Jag körde också QEMM då, gav mig ytterligare några kb från min egna konfiguration vill jag minnas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Annars finns det program som gör att man kan spela DOS spel i normal takt, spelar själv Elder Scrolls Arena på skolans tunna klienter med det.

Tror det heter DOSBox

DOSBox heter det japp men det blir ju inte riktigt samma sak. Inte lika kul att installera mjukvara som att meka med gammal hårdvara heller.

Avslutar med två sämre bilder på tangentbordsadaptern (29kr på Kjell.com) och grafikkortet.

Permalänk
Medlem

hur går det med burken?

Permalänk
Medlem

Bilder!

Jodå det går framåt. Jag var faktiskt nere i verkstan nu i veckan och grävde lite mer.

Objektet: Colibri P100, chassi i supertungt rostfritt stål.
Turboknapp och tuff display som visar klockfrekvens (ställs in manuellt). Creative Quad Speed CD-rom.

Välstädad insida... hrm.

Cirrus Logic grafik (GD5436), borde vara 1Mb minne på detta med möjlighet att plutta i ytterligare 1Mb.

Inte säker på vilket chip som är nordbrygga eller om det ens fanns sådant då men denna sitter precis vid processorsockeln (Socket 7, till vänster) och är märkt PCI-set.

BIOS från 1993

Fyllda minnesbankar, 2x8+2x16Mb.

Kretsen som styr frontdisplayen.

OS. Blir nog DOS 6.22 sen.

That's it... Sen hittade jag lite andra potentiella objekt:

P2 350: AGP+PCI+ISA, SDRAM och PS/2-kontakter.

486 DX2 66?: VESA LB! Tyvärr satt det bara ett ISA-grafikkort i den.

Jag är lite sugen på att bygga något av P2:an också, med ett Riva TNT och Voodoo2-kortet men tror tjejen blir rätt sur om jag börjar släpa hem en massa gamla burkar.

Jag fick en till nostalgikick och försökte få igång gamla BBS-systemet PCBoard på min vanliga dator men jag får det inte riktigt att lira med Telnet. Det ska vara möjligt och det finns visst flera som kör gamla ANSI-grafikbaserade BBSer fortfarande.

Tips om bra delar tas fortfarande emot, gärna lite drivrutiner också för SVGA-grafik i Dosläge (vesa.com? univbe?) och lite optimala musdrivare.

Permalänk
Avstängd

kommer ihåg när jag va glad över min 2000kronors 200mhzare, hehe..massa Dukenukem3d och simcity3000

Permalänk
Medlem

Någon som vet något ställe där man kan hitta såna där Baby-AT lådor i Stockholmsområdet?

Ångrar djupt att jag inte buffrade upp på lite sådana lådor kring 96, tycker dom är i perfekt storlek. Inte för stor som en ATX-låda och inte för liten som barebones-lådor.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk

Jag har faktiskt ett S3 Virge DX PCI liggande som är utökat med 2 mb så nu är där 4 mb på de tror de funkar fortfarande

Satt kollade på Tradera så hittade jag detta ser inte ut som mitt S3 Virge DX men här är ett iallafall om du är ute efter ett: http://www.tradera.com/auction/aid_38386165

Mitt står där Biostar på iallafall.

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wazman
Någon som vet något ställe där man kan hitta såna där Baby-AT lådor i Stockholmsområdet?

Ångrar djupt att jag inte buffrade upp på lite sådana lådor kring 96, tycker dom är i perfekt storlek. Inte för stor som en ATX-låda och inte för liten som barebones-lådor.

Goodies i norra stockholm kan ha något liggandes (finns det inte framme kan du fråga). Jag köpte en väldigt ball låda + delar för 200 kr där för ca 3 år sedan. Men nu har dom byggt om lite så butiken är lite mindre. Men kolla! De har en hel del skoj.

http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=JcjJ6eKKowc4wOzKx0...