Permalänk
Medlem

Husbyggarspel?

Satt och såg på något tv-program på discovery sience om avancerade byggnader med fiffiga arkiteklösningar.

Kom då att tänka på att det vore kul med ett spel där man får bygga hus och testa dess egenskaper, likt bridge builder/pontifex, fast för hus då.

Finns det något sådant mån tro?

Permalänk

Det första som kom till tanken var "Bygga hus med Mulle Meck".
Men jag antar att du är ute efter ett lite mer avancerat spel.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

The Sims

Permalänk
Medlem

Faktisk så tror jag att the sims 2 är det närmaste man kan komma.
Man kan ochså ladda hem ganska mycket pryla till det.

Permalänk
Medlem

Nej men inte alls så! Har ni inte spelat pontifex? Då rekomenderar jag det starkt! Litet spel som finns finns gratis tror jag till och med.

Det jag söker är ett spel där man endast bygger själva stommen till huset, sen kan kolla typ styrkan och hållbarheten och sånt kul. Typ hur det reagerar vid en storm eller nått.

Finns säkert inte, men man vet aldrig. Om inte annat kanske någon här på swec kan programera ett. Bridge Builders första version är verkligen i enklaste laget, och jag kan säkert tänka mig att folk här kan skapa liknande saker.

Permalänk
Medlem

Gillar pontifex och liknande spel, tycker det vore jättekul om det skulle finnas ett för hus

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Avstängd

Har tänkt på samma sak, men då att man inte bara bygger själva stommen, utan också alla väggar, tak osv, matrialval och sedan kan hyra ut lokaler till olika ändanmål eller inreda själv...

Så först blir det lite bridge-building, för att sedan göra det lite sims över det hela, bara det att man bara tar hand om själva huset.. Som ska kunna föråldras, så man får anlita nån att måla om fasaden när det behövs, eller sätta på automat om man vill..
Givetvis så skall man kunna bygga om byggnaden hur man vill, eller riva ner hela skiten å bygga nytt.

Det jag skulle vilja ha fram då är att man bygger sitt hus, och sedan får underhålla det, för om man inte underhåller det på rätt sätt så kan det sluta med att de enda hyresgästerna som vill bo där är luffare som pissar på väggarna och orsakar fuktskador.
Även att huset kan rasa samman utan rätt undehåll..

Grafikmässigt ska vara 3d med 2d-val, samt tillåtselse att gå omkring i byggnaden i fps...

Jag vet att detta spel inte existerar, men ett drömspel för mig..
Skulle nog försöka bygga ett sånt spel om jag kunde programmera, kan just nu 3dmodellering och det mesta med design..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
Gillar pontifex och liknande spel, tycker det vore jättekul om det skulle finnas ett för hus

Edit: ops var lite halft trött när jag läste

pontifex var ju dunder svårt tycker jag iaf var mkt lättare med BB

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk

Vore kul med ett spel som pontifex, fast man skulle bygga en borg/fästning, och sedan stå emot en attack. Finns det kanske redan något sådant?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vore kul med ett spel som pontifex, fast man skulle bygga en borg/fästning, och sedan stå emot en attack. Finns det kanske redan något sådant?

Mjo, prova Stronghold

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Sim city finns ju,om man vill bygga städer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yeahman
Har tänkt på samma sak, men då att man inte bara bygger själva stommen, utan också alla väggar, tak osv, matrialval och sedan kan hyra ut lokaler till olika ändanmål eller inreda själv...

Så först blir det lite bridge-building, för att sedan göra det lite sims över det hela, bara det att man bara tar hand om själva huset.. Som ska kunna föråldras, så man får anlita nån att måla om fasaden när det behövs, eller sätta på automat om man vill..
Givetvis så skall man kunna bygga om byggnaden hur man vill, eller riva ner hela skiten å bygga nytt.

Det jag skulle vilja ha fram då är att man bygger sitt hus, och sedan får underhålla det, för om man inte underhåller det på rätt sätt så kan det sluta med att de enda hyresgästerna som vill bo där är luffare som pissar på väggarna och orsakar fuktskador.
Även att huset kan rasa samman utan rätt undehåll..

Grafikmässigt ska vara 3d med 2d-val, samt tillåtselse att gå omkring i byggnaden i fps...

Jag vet att detta spel inte existerar, men ett drömspel för mig..
Skulle nog försöka bygga ett sånt spel om jag kunde programmera, kan just nu 3dmodellering och det mesta med design..

Det där lät riktigt riktigt tråkigt. Att underhålla ett hus som åldras måste var som att kolla på färg som torkar, är ju i princip samma sak. Vart är motståndet? Utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
Det där lät riktigt riktigt tråkigt. Att underhålla ett hus som åldras måste var som att kolla på färg som torkar, är ju i princip samma sak. Vart är motståndet? Utmaning?

Tycker själv det låter som en utmärkt spelidé. Tvivlar inte en sekund på att det är svårt att bara bygga en vanlig villa, tänk dig sen att leka arkitekt på höghus eller specialdesignade byggnader. Borde ju finnas utmaning och motstånd överallt.

Usch låter ju som en fin idé för ett strategispel.. hoppas nån satsar lite pengar på det och råkar vara ett fan av gammal pixelbaserad 2d grafik à la sim city stilen.

Permalänk
Medlem

sim tower, kankse lite gammalt, menfortfarande helt underbart

Visa signatur

X [

Permalänk
Medlem

Brigde Builder 3

Eller Pontifex 2.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Mjo, prova Stronghold

Hmmm.. tänkte också på det spelet, man kanske skulle ge det en andra chans. Fast det vore fräsigt om det fanns något liknande spel med trevlig fysik. Medival TW är väl det som kommer närmast kan jag tänka mig.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Tycker själv det låter som en utmärkt spelidé. Tvivlar inte en sekund på att det är svårt att bara bygga en vanlig villa, tänk dig sen att leka arkitekt på höghus eller specialdesignade byggnader. Borde ju finnas utmaning och motstånd överallt.

Usch låter ju som en fin idé för ett strategispel.. hoppas nån satsar lite pengar på det och råkar vara ett fan av gammal pixelbaserad 2d grafik à la sim city stilen.

Japp, tanken va att man skall kunna bygga ut å så.. då ska man ta hänsyn till att det kan orsaka belastningar å dyligt. så man får fixa till sånt också...
Givetvis ska man inte behöva sitta å glo långa stunder, utan en snabbspolningsknapp, olika hastigheter, och slowmotion för om man tex vill se huset rasa...

Det ska vara simcitystyle utan nåt speciellt mål, mer än det man själv sätter upp..
Ekonomin samt plötsliga olyckor såsom bränder och översvämingar ska sätta dit svårighetsgraden, likt som i simcity å sims-spelen.

Tror stenhårt på spelidéen..

Permalänk
Medlem

Let's get to work then

Permalänk
Hedersmedlem

pontifex2 är bäst

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

Det känns mest som valfritt banredigeringsverktyg men med inriktning på hur olika delar påverkar varandra...

Jag tror nog inte att något sådant hade varit särskilt roligt med dagens teknik. Vänta tio år eller så, tills vi kan simulera material mer "på riktigt". Då kan det kanske bli kul... Men att göra ett hus tar en enormt lång tid, och jag har allvarligt talat rätt svårt att se hur pass svårt det skulle vara att göra ett hus som håller ihop... I bridge builder tar det ju några minuter att göra en bro, i spelet ni pratar om skulle det ta flera timmar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Garry's Mod

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk
Medlem

Jag måste bara nämna i sammanhanget med pontifex och bridge builder. Testa Armadillo Run. Som en blandning mellan nyss nämnda spel och The Incredible Machine. Makalöst roligt

http://www.armadillorun.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det känns mest som valfritt banredigeringsverktyg men med inriktning på hur olika delar påverkar varandra...

Jag tror nog inte att något sådant hade varit särskilt roligt med dagens teknik. Vänta tio år eller så, tills vi kan simulera material mer "på riktigt". Då kan det kanske bli kul... Men att göra ett hus tar en enormt lång tid, och jag har allvarligt talat rätt svårt att se hur pass svårt det skulle vara att göra ett hus som håller ihop... I bridge builder tar det ju några minuter att göra en bro, i spelet ni pratar om skulle det ta flera timmar.

Ett riktigt hus tar enormt lång tid att planera, en riktig stad tar ännu längre tid att planera. Sim city lyckades ju ganska bra med sina spel, varför skulle ett enda hus nödvändigtvis vara så svårt? Känns ju lite konstigt att dissa ett spel som inte finns pga. svårighetsgrad/hur avancerat det är(kan bli). Bättre att diskutera själva spelidén istället, vilken jag tycker håller

Vore kul att testa göra som projekt, även om jag tvivlar på min egen produktivitet och kunskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Jag måste bara nämna i sammanhanget med pontifex och bridge builder. Testa Armadillo Run. Som en blandning mellan nyss nämnda spel och The Incredible Machine. Makalöst roligt

Fan vad berondeframkallande ^^

Permalänk
Medlem

e trött, kasnke nån skrivit redan men. "CSI SAP2000" är en sån du menar, typ man kan göra broar o kolla ifall de håller för jordbävningar o så.

Visa signatur

*Max klock* *superPI:16.422*
e6300@3500mhz 1:1
2x 1gbA-data 6400 @ fsb500

Permalänk
Medlem
Citat:

Grymt skoj. Måste fixa mer än demon... det där var ju för några banor som följde med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av naksu
e trött, kasnke nån skrivit redan men. "CSI SAP2000" är en sån du menar, typ man kan göra broar o kolla ifall de håller för jordbävningar o så.

Tror inte nån har det... berätta mer.. är för trött för google ^^

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Grymt skoj. Måste fixa mer än demon... det där var ju för några banor som följde med.

Tror inte nån har det... berätta mer.. är för trött för google ^^

jag har den.
http://www.comp-engineering.com/products/SAP2000/sap2000.html
INTEGRATED SOFTWARE FOR STRUCTURAL ANALYSIS & DESIGN

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hehe du sprider ju tungt beroendeframkallande saker
Jag laddade ner det för några dagar sen och igår bar det sig inte bättre än att jag köpte det så man fick alla banor och editorn

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hehe du sprider ju tungt beroendeframkallande saker
Jag laddade ner det för några dagar sen och igår bar det sig inte bättre än att jag köpte det så man fick alla banor och editorn

sen såg jag sidor som hadde hela på torrent..
jävla pirat människor.
Alla bojkottar [...]

[i]Redigerat av Castor: Hur smart är det att länka till piratkopian som skall bojkottas?
Om inte annat så se §7 i våra regler: http://www.sweclockers.com/forum/regler.php?s=#7
[/i]

Visa signatur