Permalänk
Medlem

Problem att hitta dator i nätverk

Hej alla.
Jag har en bärbar dator och en stationär dator som delar internet från en router. Den bärbara kör trådlöst och den stationära datorn ansluter med tråd. Jag kör xp pro på båda och reoutern är en dell trueMobile 2300. Den bärbra är en dell den också.

Nu är det så att allt funkade som det skulle tills jag installerade om xp på den bärbara. Det går att komma ut på internet på den bärbara men datorerna hittar inte varandra. Den hittar därimot sig själv. Har provat att ansluta den bärbara med tråd. Men den hittat ändå inte den stationära datorn eller tvärt om.

Har inte en aning om vad jag ska leta efter. Men det kanske finns någon snäll själ här som vet vad jag ska göra för att få detta att funka.

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du har inte norten eller liknande påslaget, då blockar den andra datorer för att komma upp.

Kan ju också kolla så att du har samma workgroup på datorerna.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Kan du pinga mellan datorerna?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

brandvägg, har du prövat delat ut nåt i nätverket ?
samma arbetsgrupp(workgroup) ? ..
har du prövat pinga den andra datorn `?
start -kör- cmd - ping "ipadress"

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag hadde vist inte samma arbetsgrupp på datorerna. Men nu funkar det kanon

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500k | Moderkort: Asus P8Z68-v pro | RAM: Kingston 8gb 1600mhz | SSD: Inter 320 Serie S 120gb | GPU: Asus GTX 580 DirectCU II (vattenkyld) | Chassie: Kabinett Fractal Design Define R3, Svart | PSU: Corsair TX 650W | CPU-kylare: Riktig vattenkylning

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen