HD-DVD eller Blu-Ray?

Permalänk
Avstängd

stefanpson, en annan anledning är att de vill ha DRM på oss.
Sen kan väl en DVD va 17 gb också, eller?

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

jag hoppas på HD DVD vinner.... Av den enkla anledning att jag inte tycker om Sony och Playstation

Visa signatur

det man inte ser det lider man inte av , för det mesta :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
1. de kommer snart med en HD-DVD skiva som är på 60GB, mer än så behöver du inte för HDTV. Med tanke på hur korkade de va när de släppte de första Blue Ray filmerna så håller jag på HD DVD.

Och den är kompatibel med dagens spelare?

Är den inte det är den ju fullkomligt värdelös. Man kan inte komma med nya standarder för filmer hela tiden utan är den nya inkompatibel med dagens läsare kommer den aldrig användas för film.

Permalänk

Vad ska jag med HD-DVD/Blue Ray när jag knappt aldrig anväder min DVD?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Avstängd

Eftersom det är Sony som står bakom Blu-Ray, så ser jag ingen anledning att lägga några pengar på det.
HD-DVD vad det lider för men del.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd

Folk tycks heja på Blu-Ray för att folk är tekniknärdar som bara tittar på specs. Men att Blu-Ray rymmer mer betyder inte att världen blir en bättre om Blu-Ray vinner bara för det.
Jag är inte världens mest insatta. Men Sonys filosofi kring kopiering och sånt gör att jag tycker HD-DVD ska vinna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
båda två SUGER och är helt OMODERNA!

Vad tusan ska man med en skiva till som är hur skör som hellst, enkelt börjar hacka, låter som tusan när den spinner runt och dessutom ej går att lägga till/ta bort saker på ett smidigt sätt?

Jag ser holografiska minnen som framtiden men eftersom de inte kommit på marknaden så blir väl flashminnet det som borde ta plats.
Skivor borde fasas ut ungefär nu..

Ja verkligen! Vill du betala 1000kr för lagringsformatet och 150kr för själva filmen så be my guest. Låter inte särskilt klokt.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Vad ska jag med HD-DVD/Blue Ray när jag knappt aldrig anväder min DVD?

HD-DVD/Blu-Ray innebär högupplösta filmer. Om du har nytta för det beror ju helt och håller på om du har avsikt att använda det.

Precis som med DVD och CDs så ser jag heller ingen vitts med att ha en massa HD-DVDs/Blu-Rays vid datorn och växla sådana. Däremot så känner jag mig väldigt begränsad av DVDns kapacitet.
Har ingen lust att bränna ut saker till DVD utan saker hopas med på hårddiskarna. Med HD-DVD/Blu-Ray kan man åtminstone arkivera vissa saker lite bättre - och kanske till och med lockar till lite bättre backuprutiner (men det är nog att vara lite optimistisk ).

Permalänk

Läser hela denna tråd om att sony är kasst. Blue-ray ska vinna. bla bla bla.
Utvecklingen måste ju alltid ta nya steg annars så kommer man ingen vart.
Vad tyckte folk om cd när den först kom? Oj så jobbigt nu måste man köpa en ny spelare så man kan spela de där cd-skivorna. Men alla steg blir ju inte lika lyckade. Se på mini disc. Hur står är den idag? Hur mycket musik säljs på sådana skivar fast man kunde få in flera skivor på en sådan liten skiva. Hallå! Bara för att det är nytt så måste man inte köpa det!! Ibörjan är ju allt dyrt.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fred Flinta
stefanpson, en annan anledning är att de vill ha DRM på oss.
Sen kan väl en DVD va 17 gb också, eller?

Drygt 4GB per lager. En DVD kan ha två lager på båda sidor, dvs drygt 4*4GB. Inte direkt hållbart, för vem orkar vända på DVDn efter halva filmen?
Visst kan man ha extramaterial på ena sidan, men tror det blir för bökigt ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Drygt 4GB per lager. En DVD kan ha två lager på båda sidor, dvs drygt 4*4GB. Inte direkt hållbart, för vem orkar vända på DVDn efter halva filmen?
Visst kan man ha extramaterial på ena sidan, men tror det blir för bökigt ändå.

Heh var och en gör ju vad den vill med sina pengar. Men att ha inställningen att man bör uppgradera hela sin hemma-anläggning för att det är så jobbigt att byta sida är ju galenskap.

Och precis som Fred Flinta skrev så är tillverkarna förmodligen väldigt kåta på att få sig en ny chans med kopieringsskyddet då det verkar ha fallerat totalt när det gäller DVD.

Högupplöst film i all ära. Men då ser jag nog hellre att jag kör det ifrån HDD precis som tidigare inlägg har påpekat. Inte köpa filmer som man ser en gång för att sedan bli värdelösa samt stå och samla damm.

Permalänk
Medlem

DRM ö.h.t. är otrevligt, men skall jag välja mellan pest och kolera i det här fallet väljer jag självklart inte-sony-alternativet. Deras rootkit var ju i det närmsta starforcemässigt...

**EDIT** förtydligande Jag vill ogärna att min spelare självförstör sig själv för att en oläglig repa får anti-användbarhets-skyddet att tro att det är något hemskt omoraliskt och olagligt (och troligen bundet till terrorism) som spelas **

Permalänk
Medlem

HD-DVD och Blu-Ray kommer samexistera länge.
Det går helt enkelt för bra för bägge formaten och jag har svårt att se att någon sida ger med sig. Bägge sidor har de största och starkaste bolagen bakom sig i dator och filmvärlden.
Jag är dock imponerad av sony's vågliga balansgång. Om inte PS3 hade haft Blu-Ray så hade det varit kört för blu-ray redan nu, pga alldeles för högt pris. Å andra sidan är det på vippen att Blu-Ray integrationen i PS3 sänker konsollen då den blir för dyr jämfört med konkurrenter som xbox360 och wii som just nu "otippat" säljer väldigt bra.

Personligen tycker jag HD-DVD är bättre genomtänkt på de flesta sätt och därför köper jag bara HD-DVD filmer.

Permalänk
Medlem

Det är knappast någon format krig längre. Jag låter fakta tala för sig själva.

Blue-Ray har redan kört om HD-DVD i i mest sålda skivor och just nu säljs det
3:1 fler Blue-Ray skivor än HD-DVD skivor.

Många av Disneys, Fox och Sony's största box office filmer kommer att släppas exklusivt till Blue-Ray de näst kommande månaderna.

Återförsäljare hatar ett format krig ännu mer än vad vi konsumenter gör.
Det är bara en tidsfråga innan HD-DVD är TKO

Lite siffror för att backa upp all jidder:

http://www.eproductwars.com/dvd/
http://www.hdgamedb.com/amazon/versus.aspx

Ha en skön fredag peps!

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LiTo
Det är knappast någon format krig längre. Jag låter fakta tala för sig själva.

Blue-Ray har redan kört om HD-DVD i i mest sålda skivor och just nu säljs det
3:1 fler Blue-Ray skivor än HD-DVD skivor.

Många av Disneys, Fox och Sony's största box office filmer kommer att släppas exklusivt till Blue-Ray de näst kommande månaderna.

Återförsäljare hatar ett format krig ännu mer än vad vi konsumenter gör.
Det är bara en tidsfråga innan HD-DVD är TKO

Lite siffror för att backa upp all jidder:

http://www.eproductwars.com/dvd/
http://www.hdgamedb.com/amazon/versus.aspx

Ha en skön fredag peps!

Som the matrix trilogy som släpps på HD-DVD den 22:a maj och på Blu-Ray vem vet när menar du ?

De diagram du länkar till visar ju att det har gått egendomligt bra framåt för HD-DVD medan det går bakåt för Blu-Ray? Så här bra trodde jag faktiskt inte det var för HD-DVD just nu, med tanke på att PS3 har integrerad Blu-Ray vilket man givetvis måste prova när man köpt en, medans alla som köper HD-DVD aktivt valt att skaffa det.

Nä naturligtvis har du helt fel i att detta kriget snabbt skulle vara över. Om det skulle avgöras till någons fördel så att det andra formatet dör ut så avgörs det ju inte förrän vanliga konsumenter börjar köpa HD-spelare runt 1000-lappen, vilket tar ett tag till.

Trevlig helg!

Permalänk

Själv ser jag hellre att vi övergår till att få tag på film mm via nätet...
Skivor är ett förlegat medie som endast "skräpar ner" (tillverkning, frakt och tillsist destruering). Nej dessa steg är bara kostsamma och onödiga.

Ge mig möjlighet att få filmen/spelet/musiken via nätet istället (Ja, jag vet att det finns, delvis, idag).

Enligt APBs(?!) hemsida så har ett spel osv kostat ungefär hälften av vad vi betalar när det lämnar fabriken (gjord reklam för, tillverkad, gjord på skiva i fodral).
Tänk vad man hade kunnat kapa kostnaderna om man kunnat ladda ner spelet direkt! (sidan hos APB: http://www.antipiratbyran.se/index.htm?id=sta#1)

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Själv ser jag hellre att vi övergår till att få tag på film mm via nätet...
Skivor är ett förlegat medie som endast "skräpar ner" (tillverkning, frakt och tillsist destruering). Nej dessa steg är bara kostsamma och onödiga.

Ge mig möjlighet att få filmen/spelet/musiken via nätet istället (Ja, jag vet att det finns, delvis, idag).

Enligt APBs(?!) hemsida så har ett spel osv kostat ungefär hälften av vad vi betalar när det lämnar fabriken (gjord reklam för, tillverkad, gjord på skiva i fodral).
Tänk vad man hade kunnat kapa kostnaderna om man kunnat ladda ner spelet direkt! (sidan hos APB: http://www.antipiratbyran.se/index.htm?id=sta#1)

Jag ser verkligen framemot att kunna hyra film online. Xbox Live marketplace ser riktigt bra ut och där finns nu ett helt OK utbud med 10 talet aktuella filmer jag vill hyra med en gång om bara tjänsten kunde komma till europa.. PS3's online butik kommer väl med samma koncept snart.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt denna hätska stämning, detta är ju inte direkt jämförbart med beta vs vhs, om ett år så kommer det att finnas ett flertal spelare som klarar bägge formaten fullt ut. End of war, sedan kan folk köpa vilket format de vill. Rent tekniskt är det inget problem med att stödja bägge formaten, finns lite licensproblem att reda ut men det kommer.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem

HDDVD har ju bättre/moderare komprimering. Bluray använder sämre komprimering för att Sony vill använda sitt egen format.

Själv tror jag att både HDDVD och BR inte kommer att slå så stort på ett bra tag. De flesta normalanvändare kommer att nöja sig med DVD ett bra tag än och de som kan sin sak kommer att ladda hem HD-filmer i x264-format.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Heh var och en gör ju vad den vill med sina pengar. Men att ha inställningen att man bör uppgradera hela sin hemma-anläggning för att det är så jobbigt att byta sida är ju galenskap.

Och precis som Fred Flinta skrev så är tillverkarna förmodligen väldigt kåta på att få sig en ny chans med kopieringsskyddet då det verkar ha fallerat totalt när det gäller DVD.

Högupplöst film i all ära. Men då ser jag nog hellre att jag kör det ifrån HDD precis som tidigare inlägg har påpekat. Inte köpa filmer som man ser en gång för att sedan bli värdelösa samt stå och samla damm.

Jo, just därför VMD låter så lovande. En firmware-uppgradering och dessa skivor går att läsas i nuvarande DVD-spelare.
Tänk vad konsumenter förlorar på att företag är snikna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Jo, just därför VMD låter så lovande. En firmware-uppgradering och dessa skivor går att läsas i nuvarande DVD-spelare.
Tänk vad konsumenter förlorar på att företag är snikna.

Tror det där faktiskt bara är PR-bullshitt.

1. DVD standarden har väl ett tak på 10 mbps eller något sådant. HD filmer är extremt begränsade av 10 mbps (och även om de flesta spelare stödjer mer än 10 mbps så duger det fortfarande inte).
I HD versionen av Pirates of the Carribbean så har man uppmätt över 50 mbps t.ex. (komihåg att det dessutom är med en bättre codec)

2. Fortfarande samma codec som DVDn använder vilket inte känns särskilt lyckat.

Sen är det mycket snack om sådant där, beror ju mycket på hur det hela är ihopsatt, var ju många teorier om hur man bara med en firmware-uppgradering kunde få en dual-layer brännare förr när de var nya. Visst fungerade det på vissa (typ 1-2 modeller?) men resultatet var också rätt kasst.

Och även om skivorna är så mycket billigare så kommer priserna inte att återspegla det. Det är inte för skivan man betalar när man köper/hyr en film ändå utan i praktiken kanske det rör sig om 50 öre för slutkund och då är det andra faktorer som spelar betydligt större roll för priset.

Hela standarden känns som ett fulhack med många lager och vi vet ju hur smidigt det är att själv bränna flera lager på DVDn. Ska man byta standard ska man göra det ordentligt och VMD känns som en budgetlösning rakt igenom.
Blu-Ray och HD-DVD kommer att rasa i pris ordentligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
HDDVD har ju bättre/moderare komprimering. Bluray använder sämre komprimering för att Sony vill använda sitt egen format.

Det är upp till filmbolagen som släpper media. Blu-ray supportar också VC-1 t.ex.

Som exempel kan man ta Warners släpp av Happy Feet med 1080p/VC-1;
http://bluray.highdefdigest.com/happyfeet.html
"Note that both the Blu-ray and HD DVD versions of 'Happy Feet' contain identical encodes, right down to the bitrate."

Jag föredrar Blu-ray, pga högre kapacitet. Dessutom kommer det fler filmer för Blu-ray pga att fler bolag supportar det. Men det finns tyvärr filmer som bara är släppta på HD-DVD som jag vill ha, t.ex. The Thing. Det suger med 2 format helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Som the matrix trilogy som släpps på HD-DVD den 22:a maj och på Blu-Ray vem vet när menar du ?

De diagram du länkar till visar ju att det har gått egendomligt bra framåt för HD-DVD medan det går bakåt för Blu-Ray? Så här bra trodde jag faktiskt inte det var för HD-DVD just nu, med tanke på att PS3 har integrerad Blu-Ray vilket man givetvis måste prova när man köpt en, medans alla som köper HD-DVD aktivt valt att skaffa det.

Nä naturligtvis har du helt fel i att detta kriget snabbt skulle vara över. Om det skulle avgöras till någons fördel så att det andra formatet dör ut så avgörs det ju inte förrän vanliga konsumenter börjar köpa HD-spelare runt 1000-lappen, vilket tar ett tag till.

Trevlig helg!

Vem säger att inte folk väljer PS3 endast för Blu-Ray spelaren?

HD-DVD har ingen chans i detta krig, det enda företaget som backar upp HD-DVD exklusivt är Universal. Blu-Ray har vad jag vet 6 stora företag som backar upp exklusivt, bla 20th Century Fox, Sony Pictures (vilket innefattar totalt 4 stora filmbolag) och Lionsgate. Så det är alltså 6 företag emot 1 företag. Sen blir de ju inte bättre för HD-DVD att det är fler företag som tillverkar själva Blu-Ray spelarna heller

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Vem säger att inte folk väljer PS3 endast för Blu-Ray spelaren?

HD-DVD har ingen chans i detta krig, det enda företaget som backar upp HD-DVD exklusivt är Universal. Blu-Ray har vad jag vet 6 stora företag som backar upp exklusivt, bla 20th Century Fox, Sony Pictures (vilket innefattar totalt 4 stora filmbolag) och Lionsgate. Så det är alltså 6 företag emot 1 företag. Sen blir de ju inte bättre för HD-DVD att det är fler företag som tillverkar själva Blu-Ray spelarna heller

Har jag sagt att det inte finns folk som väljer PS3 endast för Blu-Ray spelaren? Klart det finns det.
Dock vet jag flera som är trogna playstation fans men inte är beredda att betala PS3'ans pris, de får helt enkelt vänta och se. Hade de skippat Blu-Ray delen så hade priset varit överkomligare. De hade ju kunnat göra en "Addon" så folk själva fick välja om de ville ha det, men då hade ju sony inte fått nått tryck bakom Blu-Ray.

Ja du har helt rätt i att det är fler filmbolag exclusivt bakom Blu-Ray, Men du glömmer otroligt starka företag som Intel och MS som stödjer HD-DVD.
Vad gäller tillverkare så är det inget större problem så länge man gör bra och billiga(i jämförelse med blu-ray) spelare. Nu kommer även kinsesiska företag med HD-DVD spelare för $200, så det är inte långt kvar till priser som svensson är beredd att lägga, iallafall för HD-DVD.
De filmbolag som är smarta stödjer bägge, typ warner lär ju tjäna mer pengar än nån annan på HD-filmer. Så länge det finns en massa filmer på bägge formaten så kommer de fortsätta sälja. När filmbolagen märker att både HD-DVD och Blu-Ray fortsätter sälja bra som de gör nu så kommer de krypa till korset. Det kommer nog iof vara så att de värsta uppbackarna på respektive sida(Universal och sony pictures) aldrig kommer byta sida. Därför tror jag att det är högst troligt att vi kommer få ha två parallella format framöver, typ DVD-R och +R som fortfarande tuffar på....
Man får kanske köpa en multiformatspelare om 1-2 år eller nått.

Permalänk
Medlem

Hd dvd är väll billigare? så hoppas dom vinner i mina ögo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
1. de kommer snart med en HD-DVD skiva som är på 60GB, mer än så behöver du inte för HDTV. Med tanke på hur korkade de va när de släppte de första Blue Ray filmerna så håller jag på HD DVD.

Att PS3 är ett lyft för Sony tycker inte jag då jag har provat den och den är ju inget speciellt, bara en dyr maskin med halvbra grafik.

Toshiba har dessutom gjort bättre digitala videospelare än Sony sålänge de har gjort digitala videospelare.

Det är först om något år när speltillverkarna har börjat utveckla hela 1080p/i principen som spelen kommer visa sin fulla grafik prestanda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonteseldevall
Det är först om något år när speltillverkarna har börjat utveckla hela 1080p/i principen som spelen kommer visa sin fulla grafik prestanda

Både PS3 och xbox360 klarar 1080p/i men vi får verkligen hoppas att de inte har för vana att göra spel i den upplösningen då det kommer dra ner grafiken/prestandan i övrigt. Bättre att satsa på 1280x720 med bra texturer, mycket polygoner och snygga effekter typ AA/AF osv... Tycker jag...

Permalänk
Medlem

Tas alltid upp. Men en chef för patentverket i USA avgick i slutet av 1800, början av 1900 någongång med argumentet att allt som kunde uppfinnas redan hade gjort det.

Tycker det är konstigt att folk är emot utveckligen. Nya standarder måste alltid tas fram annars stannar vi upp. Räck upp en hand den som hellre hade levt på medeltiden än idag. Vi vanliga mellanklassare äter långt bättre mat än kungarna gjorde då.

Blu-ray vs Hd-dvd är ingen sådan livsavgörande fråga. Men utveckligen måste iaf få gå framåt. Ingen kommer köpa nya DVD om fem år. En Hd eller Bluray spelare kommer att finnas tillgänlig under tusenlappen. Som DVD idag. Dom kostade ju 20000 vid introduktionen, spelare för nya formatet kostar väl inte ens halva. Och då finns det brännmöjligheter nästan från början också...

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i någon likanande tråd i höstas: Sonys beslut att inkludera en BD-spelare i PS3 gör det omöjligt för HDDVD att slå ut BDoch utan att verka allt för skrytsam (nåja ) så måste jag säga att jag hade väldigt mycket rätt, BD säljer mycket bättre än HDDVD mest tackvare just PS3. Om HDDVD kan leva gämsides med BD låter jag vara osagt.

Microsoft öppnar dessutom dörren för BD stöd i Xbox360:

“I’m not sure the market has moved to high definition [movies] yet,” Thompson said. “And if and when it does, then the way that we’ve constructed the offering we’ve made means we’ll be able to go whichever way we want.”

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=6714

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Hd dvd är väll billigare? så hoppas dom vinner i mina ögo

Det är nog ingen större skillnad, på den svenska marknaden finns idag "billiga" HD-DVD-spelare för ca 6000kr, dessa stödjer dock bara 1080i så det går inte att jämföra med blurayspelarna som klarar 1080p utan undantag vad jag vet.

Edit: Äh, vid en snabb koll på prisjakt så kostade de billigaste BD-spelarna från 6500 så det var inte så mycket dyrare än HD-DVD-spelarna som börjar på 4500. De stödjer inte 1080p heller som sagt.

"HDDVD har ju bättre/moderare komprimering. Bluray använder sämre komprimering för att Sony vill använda sitt egen format."

Det där är endast sant till liten del, merparten av de första Bluray-filmerna ska ha använt en sämre komprimeringsmetod men de verkar ha insett att det inte funkade så bra och kör nu annan komprimering.

Visa signatur

««« »»»