Fibre Channel disk array

Permalänk
Medlem

Fibre Channel disk array

Hejsan!

Har plockat med mig ett gammalt 12 disks fibre channel disk array hem. Har dock ingen aning om hur man kopplar in detta till ett befintligt ethernet nätverk eller om man behöver en speciell fibre channel switch för att få det att funka. Förstår att för att ställa in den så använder man en seriekabel men hur funkar de två andra uttagen? Har hittat en RS-232 kabel med en hane i ena änden och en tp anslutning i andra. Kan man använda den till att koppla upp den till mitt nätverk? Bifogar en bild på anslutningarna.

Permalänk
Medlem

Du behöver troligen en FC HBA i den maskin du ska koppla arrayen till. Tror inte du kan koppla den direkt till nätverket om den inte är avsedd att köras som NAS.

Permalänk
Medlem

Du behöver minst EN FC-HBA och troligen en FC-Switch också.

Kabeln du har hittat är med största sannolikehet en konsolkabel till en cisco switch/router. Det är en seriekabel och har inget med nätverk att göra även om det är samma kontakt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Tackar! Kan någon visa en bild på hur den kabel ser ut som jag behöver för att koppla ihop array med fc-hba kortet? Det finns inte FC switchar med cat5 uttag?

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon fc switch som kan lägga ut data på rj45 utan de har bara rj45 för konf.

Normalt sett brukar disklådan ha fiber ut men det har inte din så i värsta fall krävs det en fc controller också som gör om dina "konstiga" serieportar till riktig FC också.

Sen är det vanlig fiberkabel som gäller

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415