Permalänk
Medlem

Alltså, checka in detta!

Hej. Har för ett tag sedan skrivit en tråd där jag skriver att mitt grafikkort var defekt, att jag inte fick någon signal till skärmen. Detta visar sig att vara fel, då kortet fungerar prima. En kompis till mig hade placerat minnena på fel plats och råka böjt 4 st pins på processorn. Minnena är självklart rättplacerade nu, men detta felmeddelandet kommer upp på skärmen när jag startar upp;

"CMOS check sum bad
warning unknown processor revision
the processor(s) installed in your system are of an unknown revision, please contact your bios vendor for appropiate updates, fatal error..system halted"

Beror detta på att han böjde 4 st pins på processorn? Han böjde ju självklart tillbaka dem. Eller är det så att mitt moderkort inte är kompatibelt med processorn? Här får ni se vad för grejer det är.

Moderkort - http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=MSIK9NS...

Processor- http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ADA5600...

Dessa två skall väl passa? Hjälp tack!

Permalänk

Är de så att ens en pinne böjt sig så är inte processorn i 100%igt skick.
Så ja! Fatal error har bestämt att göra med processorn.

Han böjde alltså tillbaka pinsen sen, och de fattas ingen? Så länge inte nån fattas så ska allt fungera bra. AM2-modellerna du länkat mot passar ihop.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Är desperat som fan! Alla pins sitter kvar, men får det felmeddelandet.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Troligtvis måste du uppgradera BIOS för att få 5600+ att funka på ditt mobo. Läste i en annan tråd http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... om en som hade samma mobo/prolle som du och han fick det inte heller att funka ( utan att ha böjt pinnarna ).

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

http://global.msi.com.tw/index.php?func=downloaddetail&type=b...

Där har du en direktlänk till ditt moderkorts bios...

Tanka ner och flasha så ska det funka sen...

Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Problemet är väll att han måste ha en kompatibel processor för att kunna flasha om bioset? För att eftersom det står "system halted" lär han juh inte kunna göra mkt

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

stoppa in nån bugdet prolle för 400-500

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Problemet är väll att han måste ha en kompatibel processor för att kunna flasha om bioset? För att eftersom det står "system halted" lär han juh inte kunna göra mkt

är det nått nytt på amd prollarna på am2 moderkort ,för det har aldrig vart så att datorn haltar då inte prollen har stöd i bios ,utan det ända som händer ska vara det att processorn inte jobbar fullt ut men man ska ändå kunna starta upp datorn o uppdatera bios. så vare för mig på mitt 939 moderbord ,det är bara pentium som har att datorn inte startar upp vid för hög cpu prolle

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Det vara bara att flasha om bios. Tack ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med det där MSI K9N SLI Platinum och en 6000+. Hade tyvärr ingen annan CPU att boota med så nu har jag lämnat in kortet för flashning av BIOS hos min lokala handlare.
Jag rekomenderar att man ser noga till att det moderkort man köper verkligen har stöd för prollen utan att man ska behöva flasha BIOS. Detta blev onödigt krångligt och svettigt (plus att flashningen skulle kosta ca 300kr).
Verkligen störande att jag antagligen råkade välja det enda nForce 570 kortet som inte stödde 6000+ direkt från fabriken.

Permalänk
Medlem

Ezzlo. Gutt att de funkar..

Bara en sak att säga.. Örfila din kompis.
Om man lyckas böjja benen på en processor så ska man inte hålla på med datorer.

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk

Jag fattar inte detta riktigt, själv har jag prolle och mobo i sign och när jag högerklickade på den här datorn stod det "AMD Processor Model Unknown 3,0gHz". Skaffade flashmenu och uppdaterade BIOS så var problemet löst. Menar ni att man inte kan starta Windows om moderkortet inte känner igen prollen...? :s

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Precis, man kunde inte ens komma in i BIOS när moderkortet inte kände igen prollen! Det vanliga är väl att man kan starta datorn men att BIOS ställer in sig på någon låg defaultfrekvens när om BIOS:et är gammalt?

Det fixade sig i alla fall med MSI-moderkortet (K9N SLI Platinum). Efter att jag lämnat in det för flashning av BIOS kände det igen min 6000+. Först hade de testat med en 4800+ men t o m det var en för snabb CPU så BIOS:et måste ha varit rejält gammalt.

Det kanske inte hör hit men jag hade en hel del andra problem med moderkortet innan det fixade sig. Bland annat hade det problem med att upptäcka SATA-enheter. Kan inte rekomendera det moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ezzlo
Det vara bara att flasha om bios. Tack ändå.

Flashade du med en annan processor eller gick det att flasha ändå?
Har nämligen samma problem.

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ l Zalman CNPS9500 AM2 l MSI K9N SLI Platinum l Corsair XMS2 TWIN2X2048-6400C4 l MSI GeForce 8800GTS OC l X-Fi XtremeMusic l Antec TruePower 430 l WD Raptor 74GB l Samsung SP 160GB l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av led-zep
Flashade du med en annan processor eller gick det att flasha ändå?
Har nämligen samma problem.

Går att flasha.

Satte i en X2 3600+ i ett MSI K9N Neo & kortet kände inte igen processorn, dock gick installationen smärtfritt & sen flashade jag bioset i windows.. nu känner moderkortet igen processorn.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Går att flasha.

Satte i en X2 3600+ i ett MSI K9N Neo & kortet kände inte igen processorn, dock gick installationen smärtfritt & sen flashade jag bioset i windows.. nu känner moderkortet igen processorn.

Ja men nu handlar det inte om att flasha i Windows, hade jag kommit så långt hade det inte varit något problem.

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ l Zalman CNPS9500 AM2 l MSI K9N SLI Platinum l Corsair XMS2 TWIN2X2048-6400C4 l MSI GeForce 8800GTS OC l X-Fi XtremeMusic l Antec TruePower 430 l WD Raptor 74GB l Samsung SP 160GB l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av led-zep
Ja men nu handlar det inte om att flasha i Windows, hade jag kommit så långt hade det inte varit något problem.

Hur långt kommer du?

Som jag skrev, dock fungerade installationen.. därför flashade jag i windows.. annars hade jag fått flasha i dos.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur långt kommer du?

Som jag skrev, dock fungerade installationen.. därför flashade jag i windows.. annars hade jag fått flasha i dos.

Står endel om det i denna tråd.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ l Zalman CNPS9500 AM2 l MSI K9N SLI Platinum l Corsair XMS2 TWIN2X2048-6400C4 l MSI GeForce 8800GTS OC l X-Fi XtremeMusic l Antec TruePower 430 l WD Raptor 74GB l Samsung SP 160GB l

Permalänk
Medlem

Har samma problem, får väl skicka in skiten så man får uppdaterat för jag kommer då inte förbi posten på mobo.

Permalänk
Medlem

det är väl bara att om det står på moderkortstillverkarens hemsida SINCE PCB (alltså moderkortsrevision) man inte kan uppdatera, men står det ALL på since pcb och bara olika på biosrevisioner så skall det endå gå att installera windows osv? eller är det jag som har fel?

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min 5600+ kunde dock låna en processor och flasha. Fungerar fint nu