Tävla om valfri Komplett-PC!

recension: HP Pavilion tx1020 - Tablet pc 12"

Permalänk
Medlem

Halloj!

Undrar lite över den tryckkänsliga skärmen, hur bra hänger den med? Hur snabbt kan man rita/skriva?
Är det möjligt att t.ex. rita på skärmen för att markera detaljer i photoshop?

//Splix

Permalänk

Jag har läst en del på nätet om att vissa har problem med fläktljudet på TX1020.

Hur upplever ni ljudvolymen - är datorn tyst vid ex. office-arbete eller webbsurfning?

Permalänk
Medlem

Har haft en hel del olika laptops upplever inte Hp 1020 som mer högljud en någon annan helt oki ljudnivå. Angående tryckskärmen är väl ingen värsting men helt oki för att göra lite anteckningar. Men att jobba i Photoshop tycker jag inte är någon höjdare

Permalänk

Hur känns datorns prestanda i Windows Vista när man kör office-program och webbsurfning? Är datorn seg eller känns det skapligt rappt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldfish1977
Hur känns datorns prestanda i Windows Vista när man kör office-program och webbsurfning? Är datorn seg eller känns det skapligt rappt?

Jag installerade Photo shop och office 2007 när jag fick den men som jag har skrivit tidigare 1024 i ram är för lite jag tryckte in max med ram lite synd att man inte kan ha mer än 2048 men har man det så tycker jag att det funkar helt oki

Permalänk

Någon som vet vart man kan köpa tx1040 eller tx1270 som har den i lager just nu?

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Någon som vet vart man kan köpa tx1040 eller tx1270 som har den i lager just nu?

varför inte köpa 1020 för 8995 och sen mer ram för typ 700 så har du nästan en 1040 lite sämre processor men det tror jag inte du kommer att märka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyRoX
varför inte köpa 1020 för 8995 och sen mer ram för typ 700 så har du nästan en 1040 lite sämre processor men det tror jag inte du kommer att märka

han snackar om TX1270, inte tx1040..
tx1270 har upp till 559 MB i videominne.
(Preliminär leverans 2007-08-10 tror jag..)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny

Läs innan till :Någon som vet vart man kan köpa tx1040 eller tx1270 som har den i lager just nu?

Och då var mitt förslag en 1020 med mer ram istället för 1040 Men visst 1270 är bättre så pass mycket att man märker speciellt i spel Men det kostar också mer så frågan han ska ställa sig har han någon glädje av att grafikkortet är bättre fortfarande pratar vi inte om någon spelmaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyRoX
Läs innan till :Någon som vet vart man kan köpa tx1040 eller tx1270 som har den i lager just nu?

Och då var mitt förslag en 1020 med mer ram istället för 1040 Men visst 1270 är bättre så pass mycket att man märker speciellt i spel Men det kostar också mer så frågan han ska ställa sig har han någon glädje av att grafikkortet är bättre fortfarande pratar vi inte om någon spelmaskin

sant, men du får inte glömma att skriva det. ( tyckte själv det var lite svårt att se skillnad på de olika modellerna så det är lätt att missa det där med videominnet)

Det är trotsallt en "underhållningsdator"

Permalänk
Medlem

Japp Cluny det är en bra underhållningsmaskin.
Jag har beställt en ska ge min 1020 till tjejen och tar 1270 själv

Permalänk

Jag lär nog spela lite

Men det är inget större.....

Får ta och köpa en 1270 istället, ska beställa så jag får den skickad så fort den finns i lager.

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

sitter och jämför tx1270 med min nuvarande zd8048.. bara kollar på prestandan.

min zd8048:
Intel pentium 4 3.2GHz
ATI x600, 256mb (eget minne)
RAM 1.6GB

tx1270:
AMD Turion 64 X2 TL-60, 2 GHz
GeForce Go 6150 559mb (delat minne)
RAM 2GB

Villken dator är bäst?, tycker det är svårt att säga...tycker det ser ut som min är bättre, men är det mycket skillnad... vad tror ni?

Permalänk

grafiken är bättre på din, resten är bättre på tx1270:n

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror det tas från ramminnet ändå, vilket betyder att man automatiskt man får "upp till 559 MB" om man skulle sätta i mer RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Jag tror det tas från ramminnet ändå, vilket betyder att man automatiskt man får "upp till 559 MB" om man skulle sätta i mer RAM.

hehe klart det är så ingen tror väl något annat......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonathan H
grafiken är bättre på din, resten är bättre på tx1270:n

är verkligen prossesorn bättre på tx1270?

den är ju 2GHz, medans min är på 3.2GHz.
är det något annan som spelar stor roll vad det gäller prossesorer?
har aldrig fattat det där med "TL-60"

Permalänk

samma här..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Ca 2GHz * 2= 4GHz för att de är tvåkärniga + att det mesta i dem är nyare och ger mer fart..

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Vilket ställe är billigast för tillfället med denna underbara lilla dator?

Eller landar kostnaden på lika mycket om jag skulle åka till tex el-giganten och köpa mig en sådan direkt över disk?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk

Jag köpte en TX1128 på PCCity för 10990kr, kunde inte vänta på nya tx1270.

Jag är super nöjd med datorn, skärmen är jäkligt trög i början när man kör med pennan men "mjukar" upp sig efter ett par timmars körning och fungerar underbart nu.

Rekommenderas för de som är intresserade av dessa modeller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur är det för er andra som har tx1020, har ni också problem med HPs mjukvara?
Jag blir spamad som fran av någon reklam grej för att skaffa tele2. Enkla internett tjänster heter den och jag säger att jag inte vill bli påmind igen. Jag är dessutom lite besviken på att "skriva för frihand på skärmen" funktionen inte fungerar på svenska.

Förövrigt kan jag tillägga som ett svar på tidigare fråga att jag inte uplever fläktarna som det minsta jobbiga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Ca 2GHz * 2= 4GHz för att de är tvåkärniga + att det mesta i dem är nyare och ger mer fart..

är det verkligen så det fungerar?
hur säker är du på det där?, fungerar det verkligen på samma sätt?
Tycker det låter lite skummt, men det kan ju vara sant..

Permalänk
Medlem
Citat:

är det verkligen så det fungerar?
hur säker är du på det där?, fungerar det verkligen på samma sätt?
Tycker det låter lite skummt, men det kan ju vara sant..

det är väl mer 2 + 2 istället för 2*2!?

man kan ju inte få processorerna att arbeta tillsammans i 4ghz, utan dom jobbar parallelt i 2ghz!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice

Det du skriver stämmer inte generellt. Är programmet man kör enkeltrådat så kommer prestandan begränsas av en kärnas hastighet, dvs 2 GHz.

Sen så kan man inte basera sin prestandajämförelse mellan två olika processorer på klockfrekvensen. Det är så mycket annat som påverkar prestandan att det inte fungerar.

Vill man veta vilken av dom två processorerna som presterar bättre så får man kolla på relevanta benchmarks.

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem

TL-56 och TL-60 drar 33 resp. 35 watt medan TL-52/50 drar 31 watt (som core duo).
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoteR
Jag blir spamad som fran av någon reklam grej för att skaffa tele2. Enkla internett tjänster heter den och jag säger att jag inte vill bli påmind igen. Jag är dessutom lite besviken på att "skriva för frihand på skärmen" funktionen inte fungerar på svenska.

Förövrigt kan jag tillägga som ett svar på tidigare fråga att jag inte uplever fläktarna som det minsta jobbiga

Det är ju dock Microsoft som skitit sig, förstår inte varför det inte finns stöd för att skriva på svenska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klabbe

Vill man veta vilken av dom två processorerna som presterar bättre så får man kolla på relevanta benchmarks.

vad är det? och hur gör man det? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag blir spamad som fran av någon reklam grej för att skaffa tele2.

Hade också problem med detta. Men upptäckte att det går att stänga av om man öppnar Schemaläggaren och inaktiverar de HP-grejer som ligger där. Givetvis är det väl tänkt att de ska stänga av sig själva när man bett om att de inte ska störa dig mer men det verkar inte funka nåt vidare.