recension: HP Pavilion tx1020 - Tablet pc 12"

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren.

exxoritas.. Webbkameran ska ha en upplösning på 1.3 Megapixel enligt HP's internationella sida.

Köpte en på OnOff idag för 9995 :-

Permalänk
Medlem
Citat:

Köpte en på OnOff idag för 9995 :-

Samma här

Permalänk
Medlem

He he, mina fördommar mot bärbara (och förintallerade stationära) kommer tyvärr attt bestå.
Det kan ju ifs vara Vista som strulade men det kändes inte kul att starta upp datorn dag två med ett medelande om att ett allvarligt fel inträffat. Ok, den lilla bestämmer sig för en systemåterställning, vilket låter helt ok, men efter ett antal omstarter så inser jag att det var en totalreset an op't. Ok, nu funkade inte det förinstallerade Norton secyrity, så jag blev tvungen att ominstallera det med ett otal antal omstarter som följd:He he..... Norton är tydligen samma skit som för tio år sen, men nu har jag ju en licens på 60 dar, och då ska det fan funka.

Så efter två eftermiddagar har jag fått igång min 1020, och nu flyter det på som det bör, men jag tror jag ska kasta in en Gigg minne till så fort jag fär råd, för en Gigg verkar på gränsen når man kör Vista.

OBS!!!
Jag skriver inte det här för att avråda någon från köp av den här datorn, utan sånt här kan hända med alla maskiner, till Vistas försvar bör väl tilläggas att jag inte uppdaterade op't direkt, utan blev störd av Nortons virushysteri.

I'l be back.

Baxer19

Permalänk

ska också köpa in ett till minne, vet du vad för minne man ska köpa???

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
ska också köpa in ett till minne, vet du vad för minne man ska köpa???

Nej, har inte kollat ännu, men det verkar ju enkelt att byta minne iallafall.

Edit:
Här har vi dom http://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
du kan ställa in känsligheten på skärmen så hur du villa ha de.
jag brukar styra datorn via fingret och för mig funkar det klockrent
jag har inställningen i medium...

Jo det kan jag förstå. Kan du inte prova att anteckna som om du skulle sitta vid en föreläsning med bilder som kanske dras ner från internet i ex OneNote? Det behöver inte vara handskriftsigenkänning utan det räcker med att det är handskrift som hamnar på pappret.

Det är svårt att tänka sig hur resultatet blir med en touchscreens tablet så om du kunde göra detta vore det ganska schysst.

Kan vara bra att veta om det verkligen är nödvändigt att lägga ut 5-6kkr till för en Wacom.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Nej, har inte kollat ännu, men det verkar ju enkelt att byta minne iallafall.

Edit:
Här har vi dom http://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&...

så modell nr på ramet är detta: PC2-5300 ?
äre ett sånt som ska vara i denna ;D

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
så modell nr på ramet är detta: PC2-5300 ?
äre ett sånt som ska vara i denna ;D

Jag tror det ska funka med 667 Mhz minnen, jag ska själv uppgradera till 2 GB och vad jag har hittat när jag har letat runt så ska det funka med PC5300 minnen

Permalänk

då finns det billigt på webhallen.se
1 gb crosair 667mhz för 379:- :=)

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
då finns det billigt på webhallen.se
1 gb crosair 667mhz för 379:- :=)

338:- Kingston

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1024SOK...

Permalänk

nice fan undra om man ska beställa hem 2 st nu då ;D?

EDIT: Tror ni denna skulle passa o ladda laptopen i bien med?

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=TRCARA...

Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt två stycken https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1024SO...

Återkommer när jag har fått dom och installerat

Permalänk

Enligt HP:s sida verkar det som att det sitter ett Broadcom chip i datorn och i denna tråd

http://forum.tabletpcreview.com/archive/index.php?t-6806.html

står det att det är ett

Citat:

Broadcom Corporation BCM4310 UART

.

På bcm43xx hemsida är det kortet inte ens med däremot finns:

Citat:

4309 PCI/Cardbus Unstable (802.11a unsupported, work in progress)
4311 PCI-E Supported for kernel 2.6.20.6 and later

Finns en tråd på Ubuntuforumet också angående det kortet, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=434946&highlight=bcm... .

Det bör fungera med bcm43xx eller i värsta fall ndiswrapper.

Finns recensioner, presentationer och mindre tester på http://soapbox.msn.com/ (sök på tx1000) och http://www.youtube.com/results?search_query=TX1000&search= .

Den andra videon på Soapbox och information på Tabletpcreview innehöll väl det jag letade efter. Microsoft API't som sköter touch screen skärmen stänger ut felaktiga rörelser såsom handen när den ligger som stöd. Det ska tydligen gå att skriva hyffsat bra så länge man inte lyfter på pennan. Känner igen beteendet från min Pocket PC.

Jag läste att någon frågade om fjärrkontrollen. Enligt videon går den i expresscard sloten.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av civ1
Jag har nu beställt två stycken https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=1024SO...

Återkommer när jag har fått dom och installerat

gör så vore perfekto!

Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

För er som undrar skillnaden mellan en aktiv skärm och en touchscreen finns det en utmärkt videorecenssion på gottabemobile.com som tar upp just den frågan med hjälp av en Lenovo ThinkPad x60, som har stöd för både touch och wacom-penna.

http://www.gottabemobile.com/LenovoThinkPadX60TabletPCMultiTo...

Direktlänk till filmen (159 Mb)
http://media.libsyn.com/media/gottabemobile/X60TouchandUltrab...

Slutsatsen man kan dra av detta är att man inte kan använda touchscreen skärm om man vill ha handen på skärmytan när man skriver. När man gör det får datorn svårt att registrera var trycket sker och det blir sträck lite var stans.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på att köpa mig just en sån här dator, men är fortfarande lite osäker.

Går det att få den utan Vista förinstallerat? Norton kommer jag aldrig använda mig av, så det ryker direkt. Däremot har jag förstått att det kan vara lite problem att göra sig av med just Vista, så av den orsaken undrar jag om någon av er lyckats installera tex XP istället?

Ang minneskortsbytet, så är det väl nödvändigt att köpa två stycken 1gb för att uppgradera sig? Vad jag förstår har datorn bara två memory slots.
Den går inte att få i ett annat grundutförande? Dvs med 2gb minne istället för 1bg redan från början?

Hur fungerar egentligen touch screen-skärmen? Kan inte någon av er ge en objektiv beskrivning av hur användbart det egentligen är? Är det användbart i anteckningssyfte, eller egentligen inget mer än en kul, behaglig feature?

Over and out.

Permalänk

aldrig testat med något annat os än vista.
kanske går med xp ingen aning..
ska testa o spela chees med tablet funktionen i kväll

haha

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
gör så vore perfekto!

Mvh

Jag gjorde nog en riktig bra affär för nu när jag var inne och kollade på datorbutiken.com så hade dom höjt priset från 338:-/st till 419:-/st

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaus
Jag är väldigt sugen på att köpa mig just en sån här dator, men är fortfarande lite osäker.

Går det att få den utan Vista förinstallerat? Norton kommer jag aldrig använda mig av, så det ryker direkt. Däremot har jag förstått att det kan vara lite problem att göra sig av med just Vista, så av den orsaken undrar jag om någon av er lyckats installera tex XP istället?

Ang minneskortsbytet, så är det väl nödvändigt att köpa två stycken 1gb för att uppgradera sig? Vad jag förstår har datorn bara två memory slots.
Den går inte att få i ett annat grundutförande? Dvs med 2gb minne istället för 1bg redan från början?

Hur fungerar egentligen touch screen-skärmen? Kan inte någon av er ge en objektiv beskrivning av hur användbart det egentligen är? Är det användbart i anteckningssyfte, eller egentligen inget mer än en kul, behaglig feature?

Over and out.

Den har en storebror tx1040
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=HPTX10...

som har 2 GB minne och 160 GB HDD som standard samt en lite bättre processor men ett betydligt högre pris

Självklart går det att installera XP på den

Permalänk

aj fasen vad illa, för min del.
Får hoppas minnena passar på din dator gör dom de så skriv här då..
värkar vara lätt o byta iaf, kollade på undersidan av datorn finns en liten svart lucka där med 2 skruvar, ska nog bara vara o öppna och sätte in dem?
jag beställer från webhallen isf dom värkar har ett lite billigare pris där nu..

Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Avstängd

busenkelt att installera mer minne i den, sitter med 2gb och vista home prem, funkar perfekt.
Bara att skruva upp dom två skruvarna, och ta ut 2x512 och i med 2x1024.
Var lite läskigt att stoppa i dom bara, fick trycka till lite extra.

Lite OffT: Nån som vet om man kan plocka ur liiite mer kraft ur grafikkortet i en handvändning, sitter och det fattas nog bara ett par %mer på det för att Sam n Max Season 1 ska funka flytande

Permalänk

ok men körde du då med;: PC5300 ??

Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Avstängd

hade 2 gammla pc4-nånting hemme, så körde på dom

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på ett program så man kan spela in med den inbyggda webbkameran, jag har testat ett par men det verkar inte funka med Vista. Lite trist att HP inte har någon egen programvara till kameran.

Permalänk

tycker jag också va trist.
hittar inte något programm i datorn alls om de, har bara använt cammen över msn och då funkar den bra, men självklart vill man kunna spela in också eller något likvärdigt..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baxer19
Någon som har ett tips på ett program så man kan spela in med den inbyggda webbkameran, jag har testat ett par men det verkar inte funka med Vista. Lite trist att HP inte har någon egen programvara till kameran.

Bumpar lite, ingen som har något tips?

Permalänk

Det blev ett impulsköp för mig. De var nästan slut i varje OnOff butik. Har haft den i några dagar och det funkar rätt bra. Fick dock en lös delete-tangent. HP har iallafall sagt att jag måste ta mig till Onoff inom 30 dagar :(. Är förvånad över hur bra tablet funktionen fungerar när man väl kalibrerat skärmen. Tyckte även tryckkänsligheten var helt ok med standardinställningarna om det nu finns sådana. Det jag skriver i Journal är helt klart godkänt. En Wacom är säkert bättre men detta duger för mig. Har handen på skärmen och det fungerar väldigt bra förutom när jag skriver på nedre höger sida för då dalar det nedåt. Det kan vara något med kalibreringen som inte gick helt rätt. Har även provat Sabayon och Ubuntu och det verkar som Ubuntuägare har fått igång allt förutom fingeravtrycksläsaren. Det kan vara lite jobbigt när det inte finns något skärmtangentbord vid inloggningsskärmen. Jag får dock inte igång pekskärmen och det trådlösa helt och hållet. De fungerar lite halvt.

Har även märkt att batteritiden är signifikant kassare under Vista än vad den är under GNU/Linux även med Aero avstängt. Hursomhelst är den ganska usel om man jämför med exempelvis Lenovo X61 som har 9h. Här får man kanske ca 2-2.5 timma med det stora batteriet.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Kalla mig dum, men hur ändrar man hårdheten på skärmen? Jag tycker jag har letat igenom alla inställningar som finns utan att hitta något.

Nå hur går man?

Permalänk

en fråga, fick ni också med 2 batterier när ni köpte denna produkt?
eller är de bara jag =D

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
en fråga, fick ni också med 2 batterier när ni köpte denna produkt?
eller är de bara jag =D

Jag fick också två batterier

Permalänk
Medlem

Någon som hittat dom senaste grafikdrivarna? Dom som installerades genom windows update är från 2007-02-27, så nyare borde väl finnas.