Permalänk

Starta eget ?

Tjena alla!

Är en kille på 20 år och jobbar jusst nu på en lager lokal sen 2 år tillbaka,
Och går i mina tankar på att starta en egen firma, gjärna ett internet cafe & Dator verkstad.

Men hur går man tillväga?

Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du får något vettigt svar. Allt handlar om konkurrens,
så det blir lite svårt att hjälpa sina "fiender" så att säga.

Permalänk
Medlem

Enkelt, du kommer på din orginella idé, du läser på om handelsbolag och dylikt. När du känner dig påläst på det startar du ett handelsbolag eller ett aktiebolag. Sedan är det bara att köra på, kontakta tillverkare, importfirmor och whatever du behöver.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Läs FEK A och FEK B, sen kanske småföretagande A.
Går att läsa på komvux.

Permalänk
Medlem

Det första du måste ta reda på är om det finns någon marknad för just ett internet cafe!

Det andra är väll att kolla igenom vad som verkligen behövs för att få igång allt och se vad det kommer kosta!

Sen är det ju alltid bra om du kan/orkar utbilda dig i småföretagande.

Men om du verkligen brinner för att starta ett eget internet cafe så tycker jag att du ska testa, ta ca. ett år på dig att söka över marknaden, kolla läget med lokaler och räkna vad den totala summan i kostnade kommer bli, sen är det bara att knalla till banken med en väl skriven och utförlig förklaring till vad du ska starta.

Är själv 21 år och har precis tagit ett lån på 1mkr och jag hade bara en redovisad årsinkomst på ca 70 000:-, och jag fick lånet, så det borde inte vara några problem för dig heller

Jag hoppas verkligen du tänker starta upp det här, Sverige behöver folk som brinner för någonting!

Lycka till

:::EDIT:::
Måste bara varna dig, det blir mycket mer arbete när man är egen företagare jämfört med att vara anställd, 10h dagar är inte sällsynta men jag tyckar att det absolut är värt det, man bestämmer själv och det är underbart

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Det första du måste ta reda på är om det finns någon marknad för just ett internet cafe!

Det andra är väll att kolla igenom vad som verkligen behövs för att få igång allt och se vad det kommer kosta!

Sen är det ju alltid bra om du kan/orkar utbilda dig i småföretagande.

Men om du verkligen brinner för att starta ett eget internet cafe så tycker jag att du ska testa, ta ca. ett år på dig att söka över marknaden, kolla läget med lokaler och räkna vad den totala summan i kostnade kommer bli, sen är det bara att knalla till banken med en väl skriven och utförlig förklaring till vad du ska starta.

Är själv 21 år och har precis tagit ett lån på 1mkr och jag hade bara en redovisad årsinkomst på ca 70 000:-, och jag fick lånet, så det borde inte vara några problem för dig heller

Jag hoppas verkligen du tänker starta upp det här, Sverige behöver folk som brinner för någonting!

Lycka till

:::EDIT:::
Måste bara varna dig, det blir mycket mer arbete när man är egen företagare jämfört med att vara anställd, 10h dagar är inte sällsynta men jag tyckar att det absolut är värt det, man bestämmer själv och det är underbart

Tjena!

Jag har tänkt efter lite och det är nog ingen ide att starta ett internet cafe då det redan finns 4a st här där jag bor, fick jag reda på nyss

Finns ett flertal andra ämnen som jag är intresserad utav att starta eget inom.

Mitt andra altenativ är och börja köpa hyres hus / Fastigheter sen hyra ut dem.
Min farsa håller på med det och han tycker också att jag ska börja med de, lätt förtjänade pengar säger han. Så det kanske jag kommer satsa på nu!

Men problemet är att det behövs ett start bidrag på 10% Vad fastigheten ska kosta - Som man ej kan ta bank lån på.. Men jag bor ju fortfarande hemma så det kanske är dags att bara börja spara?

Vad för företag har du nu då?
Och hur går det för dig?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Hedersmedlem

En bra start är ju att läsa en kurs i grundläggande företagsekonomi på ett universitet/högskola. Då lär man sig en massa matnyttigt.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
Tjena!

Jag har tänkt efter lite och det är nog ingen ide att starta ett internet cafe då det redan finns 4a st här där jag bor, fick jag reda på nyss

Finns ett flertal andra ämnen som jag är intresserad utav att starta eget inom.

Mitt andra altenativ är och börja köpa hyres hus / Fastigheter sen hyra ut dem.
Min farsa håller på med det och han tycker också att jag ska börja med de, lätt förtjänade pengar säger han. Så det kanske jag kommer satsa på nu!

Men problemet är att det behövs ett start bidrag på 10% Vad fastigheten ska kosta - Som man ej kan ta bank lån på.. Men jag bor ju fortfarande hemma så det kanske är dags att bara börja spara?

Vad för företag har du nu då?
Och hur går det för dig?

Har haft mitt företag i lite drygt ett år nu och har under det året jobbat med skogsskötsel (röjning, huggning, plantering), men nu ville jag inte gå runt och svettas längre så jag köpte en avverkningsgrupp (skotare + skördare) och ska starta nu nästa vecka.

Hur det kommer gå får jag återkomma med, men jobb finns och villja finns så det ska nog inte vara några problem

Önska mig lycka till
Och lycka till själv

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Oooh skogen är en tuff bransh hoppas du klarar dig , antar att du har en del erfrarenhet som anställd.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Oooh skogen är en tuff bransh hoppas du klarar dig , antar att du har en del erfrarenhet som anställd.

Jo jag har jobbat i skogen i ca. 3-4 år nu och innan dess så hjälpte jag farsan i skogen, så lite erfarenheter har jag, men erfarenheter av maskinerna har jag inte, fast det är det man har farsan till

Man måste chansa lite och ta lite risker, annars lär man ju aldrig bli rik

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Vill du bli rik vet jag inte om skogen är rätt ställe , kanske som markägare eller skogsbolag men som entrepenör vette tusan men lycka till iallafall

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vill du bli rik vet jag inte om skogen är rätt ställe , kanske som markägare eller skogsbolag men som entrepenör vette tusan men lycka till iallafall

Nåja, om man inte har så fruktansvärt dyra maskiner så kan man allt plocka ut en fin lön, speciellt om man är far och son, men rik kanske är lite optimistiskt

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Nåja, om man inte har så fruktansvärt dyra maskiner så kan man allt plocka ut en fin lön, speciellt om man är far och son, men rik kanske är lite optimistiskt

Man kan ju inte börja på topp
Skogsarbetare->Entreprenad->Markägare->VD för skogsbolag->Koncernchef->Rik

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swejihad
Man kan ju inte börja på topp
Skogsarbetare->Entreprenad->Markägare->VD för skogsbolag->Koncernchef->Rik

haha, vilken rik framtid det skulle kunna bli
Men jag väljer nog att stanna på markägare, blir nog lugnast så och slippa alla dessa möten och bolagstämmor som VD och koncernchef ^^

Men tack för framtidsresan

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Tjena! - hoppas att detta kan vara till hjälp!

Det första du bör göra är att sammanställa en affärsplan tex:

Affärsidé

Marknad för din produkt/tjänst – var finns den?
Vad ska du sälja och till vilka?
Varför ska kunderna köpa av just dig?
Produkter/tjänster
Vilka produkter tjänster har du nu, vilka har du i framtiden?
Vad gör dig och dina produkter speciella mot andra och deras produkter?
Vad kan du erbjuda som är utöver det vanliga?

Marknad

Hur ser marknaden ut idag? Hur
ska kunderna nås?
Marknadsföring och försäljning

Hur klarar sig dina produkter/tjänster i jämförelse med konkurrenternas vad gäller pris, kvalitet, kundservice, vad kommer du göra bättre?

Kalkyl och prissättning.
Marknadsförings/försäljningsaktiviteter.
Hur ska du sälja? Direkt till kunder, via återförsäljare etc.
Konkurrenter

Vilka är de viktigaste konkurrenterna?

Vad kan du lära av de befintliga konkurrenterna som ger dig försprång gentemot dem?

Gör en kritiskt jämförelse mellan dina produkter med konkurrenternas (Styrkor/svagheter).

Vilka reaktioner kan du förvänta dig av konkurrenterna när du drar igång (priskrig etc.).

Lokal/utrustning

Lokal, läge, hyra, kontraktstid , vilka är dina realistiska behov?
Gå igenom det realistiska behovet av maskiner och inventarier.
Inköp

Beskriv inköpskanalerna och fundera på om det finns andra leverantörer som är bättre och billigare.

Vilka villkor, t ex för betalning kan du räkna med?

Gå igenom dina behov av genomsnittligt lager.

Ekonomisk information.

Gör en Resultatbudget, dvs. en plan/bedömning av företagets intäkter och kostnader under en viss period, vanligtvis ett år.

Gör en Likviditetsbudget, dvs. en plan för likviditetsflödet (penningflödet) i ditt företag. Planen berättar hur in- och utbetalningar fördelar sig över olika perioder.

Gör en finansieringsplan som berättar hur verksamheten ska finansieras.
Personliga kvalifikationer

Vad har du för utbildning som är av betydelse för företaget t. ex. utbildning i yrket, nyföretagarutbildning etc..

Vilken är din egen erfarenhet från branschen och yrket?

Har du redan etablerat kontaktnät med t.ex. kunder, leverantörer, bank osv. Om inte, hur ska du göra det?

Hot och möjligheter

Försök att få en realistisk blick över riskerna och hur de kan göras mindre.

Fundera på vilken målsättning du har med företaget, nu och i framtiden.
Med den här informationen på papper kommer du klara ditt företagande mycket bättre.

Inklippt från sajten:
http://www.affarsplan.com/

För att få ett lån krävs det att du har väl genomtänkt plan där du bland annat analyserar din marknad och dina förutsättningar för din affärsidé

En affärsplan är ett måste!!

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

En bra idé och rätt kompetens och motivation är mycket viktigare än att ha läst t.ex. företagsekonomi tycker jag. Sådana kunskaper kan man hämta in ganska lätt själv genom att läsa en bra bok eller två.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Oooh skogen är en tuff bransh hoppas du klarar dig , antar att du har en del erfrarenhet som anställd.

Är väl inte så hård konkurrens. Nu får väl BorN rätta mig om jag har fel (men jag läser Skogsland ibland!). Efter stormarna så var det ju bråttom att få ut timmret ur skogen, brist på jobb fanns ju inte.
I övrigt så brukar väl skördarna gå så många timmar om dygnet som möjligt, om inte 24h med skift. Dessutom är väl stora pensionsavgångar att vänta?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Är väl inte så hård konkurrens. Nu får väl BorN rätta mig om jag har fel (men jag läser Skogsland ibland!). Efter stormarna så var det ju bråttom att få ut timmret ur skogen, brist på jobb fanns ju inte.
I övrigt så brukar väl skördarna gå så många timmar om dygnet som möjligt, om inte 24h med skift. Dessutom är väl stora pensionsavgångar att vänta?

Mycket svårt att få in en fot någonstans så man kommer in, men är man väl inne och gör ett bra jobb så har man jobb!
10h dagar och någon helgdag lite då och då är ett måste om man vill få det att gå runt, så det är ett ganska så "hårt" jobb, men jag gillar det och det är det ända som betyder någonting

Pensionsavgångar blir det inte för mig då jag är enskilt företag(lite dyrt att ge mig själv en fet pension ), vet inte hur det är och vara anställd dock.

fö. så du har rätt i att det finns mycket jobb nu efter stormen, mycket av det som föll är helt ruttet idag och ligger fortfarande kvar vid vägarna och det gör så att det är brist, priserna bara höjs och höjs, det är nästan så jag befarar att det snart vänder, och det skulle inte vara så roligt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Jaha, BorN.. så du är företagare/kapitalist (xD). Och jag som funderat på varför du inte gillar skatter... *pekar på din signatur och drar fram kommunistiska manifestet*

^^

---

Lycka till med företagandet! Det är en svår bransch.. jag har flera vänner vars föräldrar har gått i personlig konkurs efter att deras företag gått åt helvete. Så var försiktig och tänk över vilken företagsform du väljer.. marknaden är också viktig. Du kan ha ett hur välordnat och korrekt företag som helst, men finns inga kunder är det kört direkt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jaha, BorN.. så du är företagare/kapitalist (xD). Och jag som funderat på varför du inte gillar skatter... *pekar på din signatur och drar fram kommunistiska manifestet*

^^

---

Lycka till med företagandet! Det är en svår bransch.. jag har flera vänner vars föräldrar har gått i personlig konkurs efter att deras företag gått åt helvete. Så var försiktig och tänk över vilken företagsform du väljer.. marknaden är också viktig. Du kan ha ett hur välordnat och korrekt företag som helst, men finns inga kunder är det kört direkt.

haha ^^

Som du säger så är det en stor risk man tar när man blir enskild företagare men jag har äntligen fått in en fot och den lär jag inte släppa i fösta taget

Bara så du vet så ogillar jag inte skatter, men jag ogillar en del sätt dom används på
Har valt dom där citaten bara för att det är utstående män som sagt dom (kanske att jag sympatiserar med dom lite men inte så drastiskt som Einstein )

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Hehe Nåja, mina vänners föräldrar var kanske inte världens smartaste... och så var det lite andra tider dessutom... jag tror det var i början på 90-talet de gick i konkurs, under den ordentliga lågkonjunkturen. Dessutom valde de nog fel bransch... Jag tror det var en klädaffär... och det finns redan ganska många i stan, och här bor bara 20 000 pers.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum