Kan någon rekommendera en bra 24" skärm?

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera en bra 24" skärm?

Hej!

Som topicen lyder så undrar jag lite om 24" TFT. Vill ha en bra skärm med bra bildkvalitet. Spelar ingenting just nu, men kanske börjar lite smått om ett tag.

Lite störigt bara att man nästan får 2st bra 22" skärmar för samma pris för en 24". Tycker över 22" så börjar de kosta rätt mycket. Nästan så att man hellre har 2x22". Men men...

Tillbaka till frågan, någon som kan rekommendera en bra 24"?

Har tänkt lite på Dell 24", tycker de är jäkligt snygga. Men jag vet inte hur bra de är?

http://www.watch.impress.co.jp/av/docs/20060320/dell02.jpg en sådan typ, vet inte vilken modell det är. Är det något bra?

Tack på förhand!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

har testat lp2465 och SAMSUNG 24" WIDESKÄRM 245B båda är bra skärmar men samsungen är lite snyggare

Permalänk
Medlem

Hej!

fullebulle: Jag har faktiskt funderat lite på den skärmen med.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336729 ~5.5k är inte så farligt tycker jag för en 24". Är det en bra skärm med bra bildkvalitet då? Det är den billigaste 24" som finns på komplett.se iaf. Är den bättre än Dell 24"? Vet inte exakt vad modellerna heter.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem

X_link tycker du ska avakta tills dell kör sin rabbat på 2407-HC skärmen. Det bör inte dröjja allt för länge innan den kommer till rabbaterat pris, gissar ca 3 veckor.

Den billiga samsung skärmen tycker jag inte du ska köra på för att den använder sig av en TN panel och kostar 5500 vilket är på tok för mycket pengar för en TN panel enligt mig.

Däremot Dellen för ca 7000:- (rabbaterad) så får du en mycket bra skärm med grym färgåtergivning och fina betraktningsvinklar.

http://www.cnet.com.au/desktops/monitors/0,239029422,33928053...
http://www.zdnet.com.au/reviews/hardware/lifestyle/soa/Dell-2...

Visa signatur

i5 9600k@5.0ghz | Asus tuf gaming z390 wifi | corsair 16gb vengeance LPX DDR4 3000 | Samsung evo 970 m2 500gb | Powercolor RX Vega 56 (1670/950) | DH14 Newton | R2 800W | NZXT H2 | LG 27GL83A-B
Jobbdator. APPLE M2 Pro mac mini 32gb | LG38WN95C-W

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en HP LP2465 sen ett år tillbaka.
Måste säga att den är helt grym.
Skarp, klar och hänger med bra i spel.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Okej, ja dessa Dell 2407-skärmarna verkar vara bra faktiskt.

Så ni tycker inte att jag ska välja Samsung 24" som jag visade?

Eki: Jag ska inte köpa skärmen om 3 veckor, blir nog tidigast om en månad.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samsung 245B får bara 6/10 på bildkvalité på trusted reviews, så det är kanske inget man ska hoppa runt med.

Permalänk
Medlem

Okej!

Så Samsungen är inget man ska köpa då. Men hur är det med ell 24" 2407 då? Är det någon bra skärm? Dock tycker jag de kanske kostar lite för mycket, 6-8k är inte lite precis för en skärm. Sen spelar jag ju inte just nu, kanske kommer börja spela lite lite senare. Men vill ju ändå ha en skärm som är bra och har bra bildkvalitet. Är ju ändå skärmen man kollar på hela tiden

Prisskillnaden är så stor mellan 22" och 24". Får ju som jag sa innan 2 bra 22" för samma pris som en 24" nästan.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_link
Okej!

Så Samsungen är inget man ska köpa då. Men hur är det med ell 24" 2407 då? Är det någon bra skärm? Dock tycker jag de kanske kostar lite för mycket, 6-8k är inte lite precis för en skärm. Sen spelar jag ju inte just nu, kanske kommer börja spela lite lite senare. Men vill ju ändå ha en skärm som är bra och har bra bildkvalitet. Är ju ändå skärmen man kollar på hela tiden

Prisskillnaden är så stor mellan 22" och 24". Får ju som jag sa innan 2 bra 22" för samma pris som en 24" nästan.

/Mvh x_link.

Jag skulle säga att dellen är den mest prisvärdaste 24 tummar(med rabatt) speciellt nu när du kommer få HC modellen :D, jag köpte min för 7800kr för nästan 1 år sedan och kan säga att den är den grymmaste skärmen jag någonsin haft. Spel,film allt är mycket finare och skarpare och betraktningsvilklarna är grymma, det finns bättre skärmar men då får du betala lite extra:D Dock ska du ha en bra dator eller grafikort om du vill utnyttja fulla potensial när det gäller spel då upplösningen är 1920*1200:)

Permalänk
Medlem

Ska man ha en bra skäm till lite av varje, som spel till film, så blir mitt råd som många andras på forumet, glöm skärm tekniken TN-film. Tyvärr tycks Samsung börjat få lite väl mycket tycke, enligt mig, för TN-film tekniken den senaste tiden, nu börjar även 24" skärmarna få TN-film och som är rådande bland bl.a. 22" skärmarna.

En bra skärm, blir lätt till glädje för användaren under många års tid och en sådan viktig sak tycker jag att man inte ska snåla på... men det är min åsikt och andra får tycka vad de vill om saken i fråga.

Jag har laggt upp lite länkar med mera i den här tråden, för allmän information.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Ja, Dells nya 24" skärm med HC-teknik, verkar lovande men... vad jag har läst från olika tester och olika inlägg på datorforums, så har Dell haft problem med mjukvaran till skärmen på de första modellernas serie, något som nu Dell jobbar på att rätta till i efterhand men även till de senare tillverkare modellerna. Ett av problemen var bl.a. spök effekter som upptäder vid krävande spel + en del mickel med färginställningarna. Får de ordning på få "barnsjukdomarna" inom kort med skärmen, så kan det bli ett bra köp så här lagomt till vintern och om Dell kommer med en kampanj till dess (?).

Ja, jag funderar själv på vad för skärm jag ska köpa inom kort och jag är i första hand intresserad av en 24" men i nödfall kan det gå ann en tid med en 20" skärm. Anledning till det är att min gamla trontjänare, Samsung 959NF (CRT) börjar bli trött och sliten, som snart blir 7 år gammal. Så jag har och tittar forfarande mycket efter olika tester med mera på olika skärmar, för att försöka finna något som kan vara av intresse för mig... och utan att spräcka "plånboken", typ köpa en Ezio 24" som kostar från ca 12000 kr och uppåt, beroende på modell. Med andra ord, jag förstår lite av dina olika tankar och funderingar kring skärmar d.v.s. det är inget lätt val att göra, om man inte är stadd vi kassa, som man kan ösa ur och köpa det bästa oavsett kostnad.

Det finns några till märken att titta närmare på och fler modeller lär komma inom kort. Med ett större urval skärmar bland t.ex. 24" modellerna, mer utvecklad teknik och större tillverkning, kan man se fram till att priserna kommer att sjunka en del och bli mer "plånboksvänliga" för fler människor men frågan är dock när det kommer att ske... .

/Saint25

Permalänk

spelar du mkt spel?

När behöver du skärmen?

Jag ska köpa Syncmaster 245b, 24" TN-panel, snabbaste 24" som finns (eller hur grabbar?). Om tre veckor har jag den skärmen plus min nya dator, så då säger jag hur bra den är!

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Hej!

Saint25: Tack för all info. Ja det är verkligen itne lätt alltså.

redru_237: Jag spelar ingenting just nu, men kanske kommer börja lite smått med den nya datorn. Skärmen är till den nya datorn. När jag behöver skärmen? Vad menar du med det? Den behöver jag ju varje gång jag sitter vid datorn

Jag bryr mig inte om märke och sånt, jag vill ha en 24" snabb, bra + bra bildkvalitet. Det är vad jag önskar.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hej!

A.N'doja: Jo, de är fina. Men jag vill inte ha en skärm som är vinklad så + att 10k är lite för mycket för en skärm tycker jag. Det är mer det =/

/Mvh x_link.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hej!

A.N'doja: Jo, de är fina. Men jag vill inte ha en skärm som är vinklad så + att 10k är lite för mycket för en skärm tycker jag. Det är mer det =/

/Mvh x_link.

10k är mycket pengar helt rätt. Men du var ute efter en bra skärm. En bra 24" enligt mig kostar över 9000 kr.

Hehe, skärmen är inte vinklad så. Skärmen ser ut som alla andra skärmar bara att man kan vinkla skärmen så men okej, här har du en annan som visserligen också kostar 10k: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338529

Köp denna då:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336729

Men det är inget jag skulle ha lagt mina fingrar på hur som helst. Det är en TN panel med dåliga färger jämfört med de dyrare 24" och har en overdrive på nästan 50ms vilket blir hopplöst att spela med enligt mig, men jag är också kräsen av mig.

Det bästa du kan göra är egentligen att titta på dom själv. Hitta en butik som säljer olika 24" LCD och prova ett tag, om du ändå inte är intresserad av spel just idag. Annars så finns det massvis med tester, bara att googla.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Inaktiv

köp en skärm som har minst en PVA-panel/MVA helst IPS för TN är skräp.

Permalänk

Håller med Nuukeer. Som jag skrev, TN är något jag aldrig skulle lagt mina fingrar på.

EDIT: Att X kronor är för mycket för en skärm när man har en dator för Y kronor är inget jag köper. Allt man gör på datorn visas på skärmen och det är stor skillnad på många skärmar. Visst kan man köpa en fet dator och använda en skärm för 3000-4000 kr men jag ser ingen vitts med det. Bra dator behöver en bra skärm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag köpte Belinean jag har i sign och jag är verkligen nöjd, panelen gör ett bra jobb. Designen på skärmen lämnar en del att önska, den är inte vacker men det kan jag leva med. P-MVA.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Hej!

AN doja/Nuuker: Jag behöver inte lägga just 5k, den Samsung skärmen var mest en fråga ifall det var något bra. Har fått bra betyg där på Komplett.se så jag tänkte att det var billigt också. Vill ju helst inte lägga över 8k. Är det "dumt" att köpa begagnat?
Finns en massa Dell på blocket för 5-6.5k.

*Edit*

Hej igen!

Såg nyss att en ny Dell 2407 kostar 9500:- och 27" kostar 10500:-. De flesta 24" som är lite bättre kostar ju minst 7.5-8k. Är det inte lika bra att satsa på en 27" Dell 2407 för 10500:- då?

Är det bra skärmar med bra bildkvalitet?

/Mvh x_link.

Visa signatur

Permalänk

X_link, läs det jag skrev igen! NÄR behöver du skärmen, dvs, när ska du köpa den, måste du köpa den inom en månad? eller ska du köpa den typ om 6veckor?

FÖR om 6 veckor kommer jag ha haft min nya dator (Q6600@3,6Ghz, P35, 8800GTX, Raptor, 4gb PC6400@900Mhz) + Samsung SyncMaster 245b i tre veckors tid, och jag kommer spela så in i hå-vete! Så då kan jag rapportera till dig (PM) hur bra skärmen, just för spel! Eller om du kanske borde satsa på en 22" om du ska spela (då 245b är den snabbaste 24" som finns).

Jag infortmerar dig om 3 veckor!

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Citat:

Hej!

AN doja/Nuuker: Jag behöver inte lägga just 5k, den Samsung skärmen var mest en fråga ifall det var något bra. Har fått bra betyg där på Komplett.se så jag tänkte att det var billigt också. Vill ju helst inte lägga över 8k. Är det "dumt" att köpa begagnat?
Finns en massa Dell på blocket för 5-6.5k.

*Edit*

Hej igen!

Såg nyss att en ny Dell 2407 kostar 9500:- och 27" kostar 10500:-. De flesta 24" som är lite bättre kostar ju minst 7.5-8k. Är det inte lika bra att satsa på en 27" Dell 2407 för 10500:- då?

Är det bra skärmar med bra bildkvalitet?

/Mvh x_link.

Jag personligen hade inte köpt en LCD begagnat såvida jag inte kände personen. Råkar du få pixelfel och det blir krångel med garanti och kvitton så ångrar du dig snabbt men det är upp till dig. Du kan säkerligen göra ett kap via blocket också. Se då till att bo nära säljaren ifall att något händer.

Jag hade absolut inte lagt 10000 kr på en 27" skärm. Jag skulle hellre lägga de 10k på en 24" i så fall. Tänk också på att om du ska börja spela vid ett senare tillfälle så är det 1920*1200 som gäller då det är native upplösningen på skärmen och skärmen trivs bäst i den upplösningen. Detta resulterar till att om du ska spela så behöver du ett bättre grafikkort också. 8800GTX och uppåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
Eller om du kanske borde satsa på en 22" om du ska spela (då 245b är den snabbaste 24" som finns).

Snabbaste 24" LCD Grey to grey på papper ja, det är stor skillnad. Det är en TN panel och din nya skärm lider av overdrive som resulterar till en inputlag om 50ms och då är dina 5ms grey to grey inte lika intressant längre. Så snabbaste skärmen? Ja på papper grey to grey. I praktiken? Nej. För priset? Ja.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Hej!

redrum: Jaha, det blir tidigt om en månad. Men tror inte det blir ens det. kanske 2 månader. Beror på när jag får "arvet" Men är det en Dell du ska köpa eller?

A.N doja: Okej, så 27" är inte att rekommendera. En IRC-polare ska snart sälja sin 24" Dell, han köpte den i mitten av 2005. han köpte den för nästan 8k, vill ha ca. 4k för den. Är det värt det tycker du? Alltså fast jag inte ska spela så vill jag ju ändå att det ska vara bra bild, men vill alltså gärna inte lägga 10k på en skärm. Det där med 27" för 10k är ju en annan sak, men verkar ju inte vara så populärt, så jag skiter i det.
Du verkar kunna ditt, så vad hade du gjort om du hde varit mig? Behöver ju absolut inte den bästa skärmen heller. Behöver man verkligen ett 8800GTX för en 27" skärm?
Men kommer ett 8800GTS räcka för en 24" skärm då? Spelar jag så blir det typ Quake 3/4 och några andra spel. Men vågar inte säga för mycket heller.
22" WS vill jag inte ha heller, verkar för litet. Jag har aldrig kört med WS innan. Så lär ju ta tid för mig att vänja mig. Jag hade nog helst valt en 24" "vanlig" om det hade gått. Men det kanske inte är så smart.

Fan att 22" är så mycket billigare än 24" alltså. 2" gör så mycket i pris.

/Mvh x_link.

Visa signatur

Permalänk

Vänta med att de får ordning på Nya Dell 2407WFP-HC innan du köper en?.

http://www.tftcentral.co.uk/articles/dell_2407wfp-hc.htm

Problemet ska tydligen snart åtgärdas?

Artikel om några 24"

http://www.behardware.com/articles/677-1/the-samsung-245b-the...

Mvh

Permalänk
Citat:

Hej!

redrum: Jaha, det blir tidigt om en månad. Men tror inte det blir ens det. kanske 2 månader. Beror på när jag får "arvet" Men är det en Dell du ska köpa eller?

A.N doja: Okej, så 27" är inte att rekommendera. En IRC-polare ska snart sälja sin 24" Dell, han köpte den i mitten av 2005. han köpte den för nästan 8k, vill ha ca. 4k för den. Är det värt det tycker du? Alltså fast jag inte ska spela så vill jag ju ändå att det ska vara bra bild, men vill alltså gärna inte lägga 10k på en skärm. Det där med 27" för 10k är ju en annan sak, men verkar ju inte vara så populärt, så jag skiter i det.
Du verkar kunna ditt, så vad hade du gjort om du hde varit mig? Behöver ju absolut inte den bästa skärmen heller. Behöver man verkligen ett 8800GTX för en 27" skärm?
Men kommer ett 8800GTS räcka för en 24" skärm då? Spelar jag så blir det typ Quake 3/4 och några andra spel. Men vågar inte säga för mycket heller.
22" WS vill jag inte ha heller, verkar för litet. Jag har aldrig kört med WS innan. Så lär ju ta tid för mig att vänja mig. Jag hade nog helst valt en 24" "vanlig" om det hade gått. Men det kanske inte är så smart.

Fan att 22" är så mycket billigare än 24" alltså. 2" gör så mycket i pris.

/Mvh x_link.

Jag tycker så här. Om din kompis ska sälja skärmen så tycker jag du ska prova den om du har chansen till det. Blir du nöjd med skärmen och du tycker den fungerar bra för just dig så klipp den. Mycket enklare än så kan det egentligen inte vara. Jag är väldigt kräsen av mig och har fortfarande en 21"CRT och inte en LCD på grund av min kräsenhet. Jag klarar inte av att spela på dagens LCD men att sitta och surfa samt kolla film är väldigt härligt på en LCD.

Men om jag var tvungen att välja en LCD så skulle det vart en Eizo men det är jag med min kräsenhet. Tycker du efter att du provat hans skärm att den är bra och du känner lyckan inom dig så köp den! Kan du inte prova den på grund av att han bor för långt iväg så kan det nästan vara värt att åka dig en dag och skaffa dig en IRL kompis. Jag menar åker du till honom och provar skärmen och blir nöjd och köper den för 4 000 kr och åker sedan hem så blir det förmodligen billigare än att köpa en ny skärm för 8000 kr som du kanske hade blivit lika nöjd av. Svårt att säga.

Är du kräsen som jag med din 21" Dell Trinitron Flatscreen så skulle jag till 100% provat mig fram tills du hittar en LCD som du känner dig nöjd med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu, är att bra skärmar kostar en del pengar och i synnerlighet om man går upp i storlek. Det är inget som går att ändra på, i alla fall nu.

A.N'doja,
Jag kan bara instämma med dig, att det är ännu svårt att finna ett riktigt bra alternativ till en vettig CRT-skärm men även fast jag kanske inte är lika kräsen som dig på skärmarna, så tycker jag det är svårt att finna något riktigt bra alternativ till en CRT-skärm.

Ja, det kanske det vettigaste valet idag är nog ändå en Eizo men en sådan kostar modell, en 24" kostar från ca 10000 kr och uppåt, vilket är en del pengar för många människor. Att köpa låt säga en skärm för ca 6000-7000 kr är en sak men när man kommer upp kring 10000 kr och uppåt, blir det mycket eller så känns det mycket (mentalt) att lägga ut på en sådan skärm.

Då vi surrar om Eizo. Du länkade tidigare till modellen: S2431W och enligt Eizos hemsida är det mer en kontorsskärm - börsskärm för finansmän/kvinnor. Har du egna erfarenheter eller på annat sätt införskaffat kunskap om just den modellen, som du kan förmedla till den här tråden, där den viktiga frågan är om den är tillräckligt snabb på spel utan fula spökeffekter uppträder och hur väl/rätt är den på färgskalan (med eller utan riktig kalibrering) för den glade amatören som håller på med ex. foto eller film då och då? Ja, jag kan också ta kontakt med dem själva men då kanske jag får ett annat svar än vad jag hade kanske hoppats på och då är det bra om man har information från olika håll eller infallsvinklar, att ta ställning till vid beslut av någon ny modell på skärm att köpa hem till sig.

Eizo har även några till intressanta modeller i sitt sortiment men då passeras gränsen 10000 kr med någon tusenlapp till eller mer, vilket blir just nu för mig lite väl mycket pengar att lägga ut på en gång. Hade man gott om pengar så är det inte svårt att köpa något som är bra även fast det är dyrt.

Jag själv har en snart 7 år gammal Samsung 959NF skärm (den köptes ny av mig), som börjar bli gammal och sliten och som jag behöver snart skiljas ifrån (snyft). Jag har under en längre tid själv på olika sätt tittat runt (eller läst) på olika typer av platta skärmar men än så länge har jag inte varit nöjd helt med vad jag har sett hittills... dock jag har inte haft möjlighet att stifta bekantskapen med proffs skärmar förut som ex. Eizos kaliber, men det kanske är dags nu att göra det innan min skärm blir för dålig (då riskerar man göra ett dåligt snabbköp på en ny skärm, då jag använder mina datorgrejor rätt mycket varje vecka).

Som slutkläm, vad har du för synpunkt på Eizo S2431W?

/Saint25

Permalänk
Medlem

Hej!

RawXcellence: Okej, tack för informationen!

A*N'doja: Han bor en bit bort ja =(, pratar med killen varje dag dock. Det är en 2405 han har. Jag är väldigt nöjd med min nuvarande 21" Dell Trinitron Flatscreen. Men vill/måste ha en skärm till den nya burken också ju
Jag tror nästan att jag hade varit nöjd med många skärmar som finns ute, men vill ju fortfarande inte köpa någon som är "dålig". Detta med skärm är verkligen inte enkelt, egentligen är det pengarna som sätter stopp. Jag ska iofs. lägga runt 18-21k på burken, sen om jag lägger 10k på skärmen så blir det liksom 31k. Ska iofs. få en hel del pengar, men vill ju inte bara "kasta" bort alla pengar för det. Ja, detta är skitsvårt som sagt.

Om jag hittar något annat så frågar jag er här först, verkar som ni kan detta bra.

Hittar ni någon skärm eller kan rekommendera något annat bra så säg bara till här så att jag vet.

Uppskattar allt info jag har fått och önskar mer info och rekommendationer om ni har det

/Mvh x_link.

*Edit*

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330868

Förmodar att den inte heller är något bra?

/Mvh x_link.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hej!

RawXcellence: Okej, tack för informationen!

A*N'doja: Han bor en bit bort ja =(, pratar med killen varje dag dock. Det är en 2405 han har. Jag är väldigt nöjd med min nuvarande 21" Dell Trinitron Flatscreen. Men vill/måste ha en skärm till den nya burken också ju
Jag tror nästan att jag hade varit nöjd med många skärmar som finns ute, men vill ju fortfarande inte köpa någon som är "dålig". Detta med skärm är verkligen inte enkelt, egentligen är det pengarna som sätter stopp. Jag ska iofs. lägga runt 18-21k på burken, sen om jag lägger 10k på skärmen så blir det liksom 31k. Ska iofs. få en hel del pengar, men vill ju inte bara "kasta" bort alla pengar för det. Ja, detta är skitsvårt som sagt.

Om jag hittar något annat så frågar jag er här först, verkar som ni kan detta bra.

Hittar ni någon skärm eller kan rekommendera något annat bra så säg bara till här så att jag vet.

Uppskattar allt info jag har fått och önskar mer info och rekommendationer om ni har det

/Mvh x_link.

*Edit*

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330868

Förmodar att den inte heller är något bra?

/Mvh x_link.

Den där LG'n som du länkar till är faktiskt jävligt bra! och direkt ur lådan så har den relativt bra färger i jämförelse med andra skärmar. Den första batchen som kom av denna skärm hade vissa barnsjukdomar som nu är borta.

Jag har själv en sådan LG och köpte den efter jag hade sett den hos min vän som hade kalibrerat den med Spyder 2 pro och resultatet var enastående och superbt bra. Och jag är rätt kräsen när det gäller skärmar då jag jobbar med 3D grafik.

Denna skärm finns det recension av här på Sweclockers, men de fick tydligen en som tillhörde första batchen som tillverkades. så jag känner inte alls igen vad de skrev och håller inte med dem.

Som så många andra skärmar så finns det faktorer och parametrar som man behöver tweaka lite för att skärmen ska bli mer perfekt, och jag undrar om testaren var kompetent för att göra detta? kalibrering?

Vilket grafikkort du har kan också spela en stor roll då vissa tweakningar
oftast behöver göras i kortets kontrollpanel för att erhålla bäst resultat.

ClearType tuner kan också användas för att text skarpare.

Det här är en P-MVA panel som kan beskrivas som bland det bästa för allroundbruk.

Alla paneltyper har sina + och minus och för en okalibrerad P-MVA kan det yttra sig som att det "svarta" kan vara lite svagt innan kalibrering.

Om du på en P-MVA skärm direkt ur lådan drar ned tex brightness på skärmens knappar så påverkas ofta gråskalan också.

Det är här ett kalibrerings verktyg spelar sin stora roll.

Med ett kalibreringsvertyg så kan du justera ljusstyrka och kontraster samt gamma och färger utan att inställningarna påverkar varandra som dom gör när du bara pillar/tweakar på skärmens knappar. Det billigaste verktyget just nu som du kan köpa är:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=4707...

http://www.colorvision.ch/products/di_misc_whichsolution.php Jämförelse

Denna billigare modell är mer än nog för en "Gamer" eller vanlig användare
för den kommer att ge dig en bra justering gällande ljus och färger och lämpar sig bra för en novis. Det enda är att du inte har full kontroll på är tex "Gamma correction" :http://en.wikipedia.org/wiki/Gamma_correction
som de lite dyrare modellerna har på tex pro-modellen :
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4707497

mellanmodellen av Spyder
:http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4707469

http://www.ekdahl.org/kurs/Spyder2/index.html

En tråd på hardforum om LG 24" WP
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1167222

Där har många köpt både BenQ 24" och DELL 24" och LG24" innan de lämnade tillbaka de andra och behöll en av dessa. Då många vill ha sin skärm för olika användnings områden tex koppla in XBOX 360 eller PS3 så beter sig skärmarna lite olika sins i mellan

Det finns ingen skärm ännu som är bäst på allt! och anledningen till att färgerna ofta inte är korrekta på en skärm direkt från fabriken är ett fult marknadsföringstrick. Handlarna vill ha skärmar som skriker ut sina färger, som tex kom och köp just mig, jag är vackrast och lyser starkast av mina bröder - Alltså fabriks kalibrerar fabrikerna som handlarna vill ha, de vill ha en skärm som skriker ut sina granna färger på butiksgolvet. Tyvärr går många Svensson's på den här niten och försäljaren använder också ofta detta som ett oriktigt säljargument - titta! vad skarpt den lyser och vilka starka färger den har! ( sa försäljaren till mig i en affär i Stockholm) ROFLMAO!! Ha-Ha-Ha! - vilka dårar!!

Allt mitt kritiska och absolut färgkorrekta arbete sköter jag på min CRT som är oslagbar för detta!

Om du är intresserad av en LG24" så var försiktig att du inte tar den 1000kr billigare modellen som har en TN-panel. Du ska i så fall ta en LG L245WP http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010106020 - och se till att den är tillverkad efter Mars månad!

Observera att det här är mina personliga åsikter angående denna skärm!

LG'n hamnar bland de bästa på marknaden just nu för Bildkvalitet kontra pris, och du kan köpa en på Dustin Home för 6495kr och Webhallen tar 6395kr och är ytterst prisvärd för dessa pengar - jag tror att du blir nöjd!

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
A.N'doja,
Jag kan bara instämma med dig, att det är ännu svårt att finna ett riktigt bra alternativ till en vettig CRT-skärm men även fast jag kanske inte är lika kräsen som dig på skärmarna, så tycker jag det är svårt att finna något riktigt bra alternativ till en CRT-skärm.

Då vi surrar om Eizo. Du länkade tidigare till modellen: S2431W och enligt Eizos hemsida är det mer en kontorsskärm - börsskärm för finansmän/kvinnor. Har du egna erfarenheter eller på annat sätt införskaffat kunskap om just den modellen, som du kan förmedla till den här tråden, där den viktiga frågan är om den är tillräckligt snabb på spel utan fula spökeffekter uppträder och hur väl/rätt är den på färgskalan (med eller utan riktig kalibrering) för den glade amatören som håller på med ex. foto eller film då och då? Ja, jag kan också ta kontakt med dem själva men då kanske jag får ett annat svar än vad jag hade kanske hoppats på och då är det bra om man har information från olika håll eller infallsvinklar, att ta ställning till vid beslut av någon ny modell på skärm att köpa hem till sig.

Jag själv har en snart 7 år gammal Samsung 959NF skärm (den köptes ny av mig), som börjar bli gammal och sliten och som jag behöver snart skiljas ifrån (snyft). Jag har under en längre tid själv på olika sätt tittat runt (eller läst) på olika typer av platta skärmar men än så länge har jag inte varit nöjd helt med vad jag har sett hittills... dock jag har inte haft möjlighet att stifta bekantskapen med proffs skärmar förut som ex. Eizos kaliber, men det kanske är dags nu att göra det innan min skärm blir för dålig (då riskerar man göra ett dåligt snabbköp på en ny skärm, då jag använder mina datorgrejor rätt mycket varje vecka).

Som slutkläm, vad har du för synpunkt på Eizo S2431W?

/Saint25

När jag skrev tidigare att jag har problem med att spela på en LCD så har det inget mer färger eller liknande att göra utan det är ghostingen, eller eftersläpningarna jag inte kan hantera. Jag har ändå försökt att tvinga mig på en LCD men det fungerar bara ej. Jag har en god vän till mig som jobbar som webdsigner och grafiker här i Kristianstad och där har dom många roliga LCD skärmar och dom får in nya ganska ofta för att "uppdatera" sig, så varje gång man går in i företaget så bara Wow. Det är riktigt snyggt där inne och ser ut som en finare variant av skärm butik. Hur som helst, där provade jag eller har nu provat ganska många gånger den Eizon och även andra Eizoz och skärmar dom har. Den jag länkade sist är underbar enligt mig till färger med mera. Jag har även provat att spela på den och _jag_ tycker att den ghostar mindre än nästan alla TN paneler jag har provat. Jag vet om att TN är snabbare på papper och egentligen i praktiken också men problemet är alla TN panelers overdriver och inputlag som resulterar till att skärmen tyvärr inte blir snabbare från att du rör musen tills bilden renderas på LCD'n. Det är min uppfattning. Daniel till exempel som jobbar på företaget märker ingen skillnad om han så satt med en CRT eller på en LCD.

Men sedan är det också skillnad på en skärm för 4000kr och en skärm för 10k.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Eizo så klart:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338528

Jag besökte Eizo för några dagar sedan där jag som hastigast lade märke till, bland annat, en skärm som liknade den. Alltså, samma fot, 24" m.m. Vet inte om det vara samma modell, men vad som slog mig var att skärmen hade en väldigt blank yta. När den stod avstängd var det lätt att spegla sig i den.

Men, jag vet som sagt inte om det var samma modell...

Annars kan jag bara stödja din marknadsföring av Eizo. Jag är själv svårt förälskad i min egen skärm och tycker företag som Eizo bör lyftas fram mera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Jag besökte Eizo för några dagar sedan där jag som hastigast lade märke till, bland annat, en skärm som liknade den. Alltså, samma fot, 24" m.m. Vet inte om det vara samma modell, men vad som slog mig var att skärmen hade en väldigt blank yta. När den stod avstängd var det lätt att spegla sig i den.

Men, jag vet som sagt inte om det var samma modell...

Annars kan jag bara stödja din marknadsföring av Eizo. Jag är själv svårt förälskad i min egen skärm och tycker företag som Eizo bör lyftas fram mera.

Hm, det är nog inget jag har tänkt på. Fast jag har inga problem när den väl är igång för det hade jag märkt snabbt i så fall.

Jag håler med dig, Eizo som företag borde lyftas fram mera. Folk får helt enkelt spara lite till och köpa ordentliga grejor.

Visa signatur

Min musik
@albinloan