Piercing/tatuering dåligt för karriären?

Permalänk
Medlem

Piercing/tatuering dåligt för karriären?

Kommer pierca mitt ögonbryn imorgon och kom på en sak.

Upplever nån av er att eran piercing/tatuering har påverkat erat arbetsliv negativt? Tänker mer på att ni kanske misstänker att ni inte fått anställning eller någon har haft negativ attityd emot er än att ni inte har kunnat jobba för att man inte får ha piercing av praktiska skäl.

Själv tycker jag att dagens samhälle borde vara så tolerant att om man har bra meriter och är bästa person för jobbet oftast inte borde bli nekad pga en tatuering eller piercing. Men berätta vad ni har för erfarenheter snälla.

/Mousse!

Visa signatur

Meeep meeeep!

Permalänk
Medlem

Re: Piercing/tatuering dåligt för karriären?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mousse!

Själv tycker jag att dagens samhälle borde vara så tolerant att

ahahahha..

oh, förlåt. det bara kom.. men till frågan, ett tveklösta ja. det kommer påverka, liksom allt gör. jag är inte piercad men har en allmänt ovårdad fasad som garanterat orsakat bortortering tex.

men ett rent praktiskt hinder kan det ju även vara, tänk på att vissa yrken ser det som en ren risk, eller sanitär olägenhet även om de inte bedömmer dig som djävulsdyrkande svartrockare och kastar din ansökan i kvarnen av bara den anledningen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Piercing/tatuering dåligt för karriären?

Den bjuder jag på Orkar inte svara nu utan är mer ute efter vad ni har för erfarenheter. Skriv gott folk!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men ett rent praktiskt hinder kan det ju även vara, tänk på att vissa yrken ser det som en ren risk, eller sanitär olägenhet även om de inte bedömmer dig som djävulsdyrkande svartrockare och kastar din ansökan i kvarnen av bara den anledningen.

Nu skrev jag ju att jag inte brydde mig om det =P

Visa signatur

Meeep meeeep!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Piercing/tatuering dåligt för karriären?

Citat:

Nu skrev jag ju att jag inte brydde mig om det =P

jo jag vet, men jag ville ändå förtydliga det då många inte tänker på sånt och missuppfattar problemetiken som faktiskt finns där för att det ändå är en ren kulturell konflikt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du söker för jobb. Skall du vara företagets anskite utåt, stå som en säljare etc då kan du räkna med att bli bortsorterad. Skall du jobba på band eller koda i ett kontor så är det väl mer fritt fram, såvida inte dina utsmyckningar är ett hinder för jobbet (Elektriker tex). Har vart med om att chefer har skickat hem killar som har lite utsmyckningar när det kommer kunder på möten etc.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Är det bara en piercing i ögonbrynet är den ju bara att ta ur på intervjun... Värre om du har typ tatuerat pannan eller knogarna eller något.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enk
Är det bara en piercing i ögonbrynet är den ju bara att ta ur på intervjun... Värre om du har typ tatuerat pannan eller knogarna eller något.

Haha, det är nog sant ^^ Har nu iaf piercat ögonbrynet Snälla berätta ni som har erfarenheter.

/Mousse!

Visa signatur

Meeep meeeep!

Permalänk
Medlem

Har varit på flertal företagspresentationer på plats och när man snackar med dem så är det solkalrt att alla synliga tatt/piercingar gör att man blir bortsållad om man inte har någon extremt spetskompetens.

Så om du funderar på jobb inom företagsvärlden som säljare/ekonom etc. så får du nog plocka bort din piercing.

Permalänk
Medlem

Jag har inte stött på några problem, men å andra sidan har jag inte ens funderat över att söka något jobb där de kan komma att sortera bort mig pga smycken eller tatueringar, eftersom jag inte vill jobba tillsammans med idioter.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Efter erfarenhet från egna och vänners jobbansökningar där ingen speciell kompetens avgjort så har ett städat utseende och ett trevligt sätt varit den främsta meriten. Den som gillats mest som person helt enkelt.

Jag har också märkt det i mitt nuvarande jobb. Jag jobbar deltid, och vi är ett gäng på ca 10 pers som rings in vid behov. Oftast är det 2-4 per kväll, och det märktes direkt att de som såg mer "städade" ut fick mer jobb... även om jobbet i sig är ett så kallat smutsjobb. Saker som speciell klädsel, slapp gång, långt hår (enda nackdelen jag har), fetma, allmänt nördigt utseende och annat har sollat bort folk ganska snabbt. Redan efter ett par veckor var vi 5 stycken som jobbade nästan varje kväll och 5 som jobbade när de första 5 inte var tillgängliga.

Ingen råkade ha tatueringar eller piercingar, men jag gissar att det skulle varit en sak som gjort det svårare. Dock har någon har en fast anställd en tatuerings som täcker båda armarna, axlarna och hela ryggen. Men den skaffades efter att han jobbat där i typ 5 år.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Okej, låter som de kan gå relativt mycket på utseendet. Förhoppningsvis behöver jag inte söka jobb på ett antal år eftersom jag tänkte plugga vidare efter gymnasiet så då kan man ju ta ut piercingen.

Men nu undrar jag, är det nån som har läst färdigt på universitet och har piercings/tatueringar synliga som har några erfarenheter?

/Mousse!

Visa signatur

Meeep meeeep!

Permalänk

jag jobbar som jurist och det skulle aldrig falla mig in att bära synliga piercings på jobbet (bortsett från örsnibbarna då, vilket ju är okej för tjejer). man kan tycka vad man vill om det, men tyvärr fungerar varken piercings eller tatueringar inom juristyrket eftersom både arbetsgivare och klienter tenderar att uppfatta det som något negativt.

på tidigare arbetsplatser, t ex när jag arbetade som hjälplärare på en högstadieskola, var toleransen mycket större och jag kunde utan problem ha piercings i både näsa och läpp.

så det beror, som påpekats, på vilken typ av arbete det gäller.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Har tatuering på insidan av överarmen, av flera anledningar, jag har velat ha en där sjukt länge, den är diskret och syns egentligen inte om jag inte vill Sen har man sällan t-shirt på sig på intervjurer, så där är det inga problem. Ett tips kan ju vara att inte sätta tatuteringar/piercingar synligt om man inte vill bli bortsållad, tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

Att tatuera ett hakkors i pannan och söka jobb på migrationsverket kanske inte är någon höjdare.

Själv har jag inte märkt något av min tatuering eller piercing, men jag kan dölja dom enkelt vid kundkontakt.
Chefen har sett men inte brytt sig och jag har fått några pikar från arbetskamrater om det, men inget allvarligt utan med glimten i ögat.

Så det beror helt enkelt på vad för jobb du söker. Tyvärr är vissa yrken inte redo för sånt ännu.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Tycker det är ganska sjukt att det inte accepteras 2007. Okej, om man har ett hakkors och söker jobb på migrationsverket så är det väl det ingen vidare som tidigare sagt. Men om man har en tatuering som i princip inte betyder nåt. Typ en tribal eller liknande, så tycker jag att det inte ska ha någon somhelst betydelse. Kan folk sluta ha så mycket förutfattade meningar? Om Einstein skulle ha nikeloggan i pannan, skulle han då inte varit lika smart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Om Einstein skulle ha nikeloggan i pannan, skulle han då inte varit lika smart?

Kan se det framför mig.

Nej, men jag tycker lite likadant. Jag förstår att det kanske inte ser bra ut för ett företag att ha en svartrockare som ansikte utåt. Man vill ju ha en så neutral person som möjligt men med karisma så att så många som möjligt ska gilla honom/henne.

Men som du säger, kanske en tribal eller annan icke stötande figur på armen eller som jag t.ex. en enkel piercing i ögonbrynet borde vara okej. Om man annars inte klär sig särskilt konstigt. Har inte vår finansminister en hästsvans förresten? Det tycker jag inte är speciellt snyggt

Jag tror dock inte att jag kommer drabbas så mycket av min piercing då jag funderar på att läsa vidare som civilingengör efter mitt nu sista år på gymnasiet. Så för det första är det ett antal år kvar innan jag behöver söka jobb och dessutom om jag nu blir civilingengör och (förhoppningsvis) går ut med bra betyg, så tycker jag att jag ändå borde ha en bra chans att få ett jobb utan att bli bortsollad på grund av piercingen. Fast förmodligen har jag väl tröttnat på den vid det laget ^^

/Mousse!

Visa signatur

Meeep meeeep!

Permalänk
Medlem

Klart det påverkar. Folk har, medvetet eller omedvetet, åsikter och fördomar om människor de inte känner. De bildar sig en uppfattning om en utifrån tidigare erfarenheter och kunskaper. Generellt associeras väl inte piercings och tatueringar inte med övervägande positiva saker.

En lösning är väl att helt enkelt inte ha dessa synliga under en intervju. När man väl blivit anställd så kan man väl ta en eventuell diskussion.

På mitt fars företag har de som policy att de är emot piercings då man representerar företaget utåt. De har haft flera personer med ganska många piercings inne vilka ha blivit erbjudna jobb förutsatt att de inte bär piercings på arbetsplatsen. Man kan ju tycka att det borde fungera så på andra ställen också men tyvärr så ser väl verkligheten annorlunda ut.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Citat:

Okej, låter som de kan gå relativt mycket på utseendet. Förhoppningsvis behöver jag inte söka jobb på ett antal år eftersom jag tänkte plugga vidare efter gymnasiet så då kan man ju ta ut piercingen.

Men nu undrar jag, är det nån som har läst färdigt på universitet och har piercings/tatueringar synliga som har några erfarenheter?

/Mousse!

Jag är civilekonom och arbetar på investmentbank. Jag träffar inga kunder, utan jag sitter vid mina skärmar i ett lag med fyra arbetskamrater. I min bransch klarar du inte första intervjurundan med metall i nyllet. Fan, du kan få en tillsägelse om du har en färgglad skorta. DOCK! Jag har bokat tid för tatuering. Kommer köra en hyfsat fet grej på vaden, och det är få tillfällen mina kollegor skulle se den. Skulle de göra det skulle jag inte få sparken heller. Gör som du vill, men tänk dig för. En Tyson-tatuering i ansiktet funkar nog endast för cirkusartister.

Permalänk
Medlem

Tatueringar på själva kroppen är ju sällan ett problem. Och i vissa yrken är det ärligt talat skit samma. Jag hr långt hår och det är sketsnyggt men det tycker inte min chef, han anställde mig ändå. Visst har utseendet betydelse, men i olika grad. Vet inte varför vi ska berätta det här för dig, det är nog ingenting du inte redan funderat ut

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om någon är piercad eller tatuerad på ett synligt ställe och det lustiga är att ingen annan verkar bry sig heller - åtminstone inte för egen del. Det brukar alltid låta att man måste tänka på kunderna (eller motsvarande), utifall att det skulle finnas någon som tar anstöt. I verkligheten är det svårt att hitta någon som verkligen bryr sig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det kommer med all säkerhet inte påverka åt det positiva hållet i alla fall. Jag skulle inte gjort det om jag var du.