Stollarna i USA stämmer för allt

Permalänk
Avstängd

Stollarna i USA stämmer för allt

http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=07/09/30/2148211

Till att börja med pajade väl Apple inte telefonerna med flit, de uppgraderade ju bara programvaran verkar det som. Sedan så slänger de upp en dialogruta som berättar att man inte bör köra uppgraderingen på telefoner med modifierad programvara före installation, och slutligen kan man väl knappast gnälla över att ens hack av en produkt inte fungerar på framtida uppgraderingar ...

Permalänk

men det är ju apple vi pratar om^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
men det är ju apple vi pratar om^^

Vlket betyder? Att användarna är idioter och därför stämmer för konstiga saker? De riktiga Appleanvändarna är väl väl införstådda i villkoren och köper ändå. Det är väl andra randoms som gnäller antar jag ;D

Permalänk
Medlem

Re: Stollarna i USA stämmer för allt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Sedan så slänger de upp en dialogruta som berättar att man inte bör köra uppgraderingen på telefoner med modifierad programvara före installation, och slutligen kan man väl knappast gnälla över att ens hack av en produkt inte fungerar på framtida uppgraderingar ...

Vad man hade kunnat tänka sig är väl dock någon form av återställningsfunktion så folk kan använda sina telefoner igen, eller så.
(Visst, det kanske inte egentligen är Apples problem, men det hade ju sett bra ut att inte lämna kunderna i sticket sådär...)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Vlket betyder? Att användarna är idioter och därför stämmer för konstiga saker?

Där slog du spiken mitt ihuvudet...eller vad man nu säger
Apple går ut med att dom gör produkter som alla kan använda utan förkunskaper...dom har kanske bitit sig själva i svansen då dom får en massa idioter till användare som inte läser varningar som dyker upp på skärmen...:-)

Permalänk
Medlem

Om "jag vore" apple skulle jag göra samma sak. Inte vill jag att någon ska "hacka" min produkt så att jag förlorar pengar på det. Och om jag kan stoppa det skulle jag göra det direkt, t.ex. via en uppdatering av mjukvaran.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Stollarna i USA stämmer för allt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Vad man hade kunnat tänka sig är väl dock någon form av återställningsfunktion så folk kan använda sina telefoner igen, eller så.
(Visst, det kanske inte egentligen är Apples problem, men det hade ju sett bra ut att inte lämna kunderna i sticket sådär...)

Mjo, om de har använt ett hack som enbart består av mjukvara borde det ju gå att återställa allt till originalskick. I vilket fall som helst finns det program som "avhackar" telefonen och sedan låter en uppgradera.

"Där slog du spiken mitt ihuvudet...eller vad man nu säger
Apple går ut med att dom gör produkter som alla kan använda utan förkunskaper...dom har kanske bitit sig själva i svansen då dom får en massa idioter till användare som inte läser varningar som dyker upp på skärmen...:-)"

Fast jag tror inte att det är idioterna som tar bort låset, det lär ju vara en rätt liten andel av köparna som vet om det och följer den scenen?

Permalänk
Medlem

Om "jag vore" apple så hade jag låtit folk homebrewa och mecka med sina prylar som man betalt för.

Permalänk
Citat:

Vlket betyder? Att användarna är idioter och därför stämmer för konstiga saker? De riktiga Appleanvändarna är väl väl införstådda i villkoren och köper ändå. Det är väl andra randoms som gnäller antar jag ;D

Finns det fejkanvändare av ett företag? hm... eller nu blev jag förvirrad. Använder man ett företag? eller är det bara den rådande "macifieringen" som förvirrar?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Om "jag vore" apple så hade jag låtit folk homebrewa och mecka med sina prylar som man betalt för.

Tänk på att all inkomst av Iphonen inte bara kommer ifrån "själva telefonen i sig". Utan också från avtalen som tecknas till den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Om "jag vore" apple skulle jag göra samma sak. Inte vill jag att någon ska "hacka" min produkt så att jag förlorar pengar på det. Och om jag kan stoppa det skulle jag göra det direkt, t.ex. via en uppdatering av mjukvaran.

Mac-talibanerna försvarar återigen Apple bittert in i det sista.

Apple tillverkar produkten. Apple säljer produkten.
Konsument köper produkten.
Produkten ägs nu av konsumenten, och inte av Apple.
Således ska konsumenten få göra vad fan han vill med sin produkt, oavsett vad Apple tycker och tänker om det.

Apple ska fan inte komma och lägga sig i vad konsumenter gör med deras produkter efter att de har köpt dem.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Mac-talibanerna försvarar återigen Apple bittert in i det sista.

Apple tillverkar produkten. Apple säljer produkten.
Konsument köper produkten.
Produkten ägs nu av konsumenten, och inte av Apple.
Således ska konsumenten få göra vad fan han vill med sin produkt, oavsett vad Apple tycker och tänker om det.

Apple ska fan inte komma och lägga sig i vad konsumenter gör med deras produkter efter att de har köpt dem.

"Apple ska fan inte komma och lägga sig i vad konsumenter gör med deras produkter efter att de har köpt dem."

Är det inte en bra sak att Apple släpper uppdateringar? Tycker du Apple bör anpassa sina uppdateringar till de som har valt att "ändra" sina telefoner?

Apples´s produkt är inte bara "hårdvaran". Det är hela grejen med abonnemangen runt omkring också.

"Mac-talibanerna"... det enda jag äger från Apple är en ipod. Och mina åsikter har ingenting med att det är just Apple det handlar om. Så om jag är en mac-taliban, så är du en idiot...

Permalänk
Medlem

Jag vill bara backa Tweak här. Jag varken äger eller har ägta någonting från Apple
och jag håller fullständigt med honom. Personligen gillar jag inte conceptet bakom
iPhonen med abonnemanget och det struntet, men köper man en produkt och mixtra
med den så får man också räkna med bekymmer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Tänk på att all inkomst av Iphonen inte bara kommer ifrån "själva telefonen i sig". Utan också från avtalen som tecknas till den.

Frågan är bara vilket som genererar mest pengar. 1000 sålda ihpones med avtal eller 10 000 sålda iphones pga att man kan köra egna program m.m m.m

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

Då säljer man helt enkelt en version som kostar det dubbla, fast utan abbonemang.

Jag avskyr att behöva tvångs teckna saker. Betalar hellre mer för att slippa.

Permalänk
Medlem

de e inget att lipa över. har man mixtrat me sin ajfån så får man ju ta de lugnt me uppdateringar å liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Jag vill bara backa Tweak här. Jag varken äger eller har ägta någonting från Apple
och jag håller fullständigt med honom. Personligen gillar jag inte conceptet bakom
iPhonen med abonnemanget och det struntet, men köper man en produkt och mixtra
med den så får man också räkna med bekymmer.

Håller också med tweak.

Dessutom så är väl alla telefoner bunda och "hackar" man den då för att sedan få en uppdatering från Apple som gör den obrukbar är det väl inte Apples problem, antagligen har den som "hackat" brutit mot någon form av avtal och då borde man vara väl införstådd med att saker kan hända?

Det är nog inte de vanliga användarna som köper iPhone som hackar den, de som är "okunniga" och vill ha Apple's produtker för de är enkla att använda. Det är väl troligtvis mer inbitet hacker folk som gillar eller vill ha Apples produkter men inte förstår att de säljer en helhet

Finns mycket att säga om de olika affärsmetoder som bedrivs från olika mjukvaru och hårdvarujättar som Microsoft och Apple, men man kan nog konstatera att ingen är perfekt, hur mycket pengar man än har.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

håller oxå med tweak.

alltså, det är tråkigt att telefonen ska säljas låst, jäkligt tråkigt. MEN man kan inte klandra apple för att de försöker stoppa folk som använder den på ett sätt som apple inte har haft som syfte med produkten.

skulle man driva företag så som uid313 tycker att man ska göra, alltså skapa saker som man ger bort gratis eller låter alla få tillgång till hur de exakt funkar, så skulle företaget inte göra nämnvärd vinst. om allt är öppet för allt o alla, o fritt att kopiera o ändra o ha sig, så skulle inte många företag som är stora idag vara så stora som de är. då skulle det släppas en exakt kopia direkt och meningen me att släppa en ny produkt skulle försvinna. det skulle kanske vara bra för konsumenten i början, då det skulle bli priskrig eller liknande, men i slutändan är det inte bra, för det slutar me att de företag som driver utvecklingen framåt och inte bara kopierar slutar utveckla.

uid313 resonemang me att kunden köper o äger produkten håller inte. speciellt inte juridiskt. varför? jo för att när kunden köper iphonen, så VET de att den är låst, de VET att apple kommer göra allt för att stoppa att nallen låses upp. allt står i kontraktet. därmed gör ju konsumenten ett val, han väljer att ta chansen att köpa den ändå. men det är ju ett val, ingen är tvingad att köpa nått. hade man varit det, så är det en annan femma. men nu är det inte så. om sen någon privatperson säljer vidare iphonen de köpt i låst upp den, o säljer den som om att den alltid kommer vara upplåst, så är det en annan femma juridiskt, men då är det inte mellan apple o telefonägaren, utan mellan telefonägaren o säljaren.

sen kan man alltid diskutera om vad som är mest lönsamt, som HackeR_54 skriver. men det måste väll ändå vara apples beslut.

för övrigt är ju usa stämningarnas land, där man i stort sett kan stämma nån för vad som helst. "jag blev fet när jag åt chips", no shit sherlock skulle inte blir förvånad om nån stämmer nå företags om gör buteljerat vatten för att "jag blev kissnödig när ja drack vatten" :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Skulle inte förvåna mig om de kommer göra det förr eller senare, de klurade ju på hur de skulle lösa utvecklarnaas vilja att släppa saker emot risken att få en ostabil enhet som kanske inte fungerar och behöver fixas. Även om jag tycker att det senare är ett klent argument och lätt hade valt programvara före det. Men det är ju bara att köpa en symbianlur istället. Det är ju upp till var och en..

Eller någon av de öppna linuxlurarna. Trolltechs verkar ju söt, men dyyyr. Ge mig

Hollywoodstar:
Finns det fejkanvändare av ett företag? hm... eller nu blev jag förvirrad. Använder man ett företag? eller är det bara den rådande "macifieringen" som förvirrar?

Vad jag menar är att de riktiga mactalibanerna kommer svälja iphone hur den än vad skapt och fortfarande anse att steve är gud. Men random telefonköpare som överväger en iphone för att den verkar smidig däremot kanske är mer kritisk.

Permalänk
Avstängd

Det sjuka är att Apple lyckats få del av operatörernas inkomster, dvs hur mkt du använder telefonen.

Det är ett nytt koncept och det kommer stänga ut många användare eftersom inte alla har råd att lägga 12-13.000:-/2år på en mobiltelefon.

Är Apple riktigt seriösa med sin önskan att ta stora marknadsandelar krävs att man kan köpa den helt blank utan abonnemang osv. Iaf bör man ha den möjligheten.

Men, Apple är Apple och kommer alltid låsa in sina kunder, vilket man vet om om man känner till deras policy.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Det sjuka är att Apple lyckats få del av operatörernas inkomster, dvs hur mkt du använder telefonen.

Det är ett nytt koncept och det kommer stänga ut många användare eftersom inte alla har råd att lägga 12-13.000:-/2år på en mobiltelefon.

Är Apple riktigt seriösa med sin önskan att ta stora marknadsandelar krävs att man kan köpa den helt blank utan abonnemang osv. Iaf bör man ha den möjligheten.

Men, Apple är Apple och kommer alltid låsa in sina kunder, vilket man vet om om man känner till deras policy.

Varför skulle de vara intresserade av höga marknadsandelar då? De är äl bara intresserade av att tjäna så mycket pengar som möjligt, det är ju därför de inte konkurrerar i budgetsegmentet med sina datorer heller, det finns ju för lite pengar att tjäna där även om man skulle lyckas.

Är ju lite samma sak med Nintendo med, är ju skitsamma om gamecube sålde dåligt osv sålänge de faktiskt gör en vinst på varje enhet. Nintendo har ju inte råd att sälja massa enheter med förlust bara för att sälja massa enheter, då går de ju under, Microsoft kan ju göra så i hopp om att konkurrenterna inte skall palla med det och därför dö bort så att Microsoft då får en större och kanske ensam egen marknad och kan börja tjäna slantar på den...

Låsa och låsa, i det här fallet tycker jag inte att de låser på något konstigt sätt, det är väl inget konstigt med en operatörslåst telefon, i USA _GÅR_ det väl inte att få tag på en olåst typ. Det är ju så det fungerar där bara.

(Men anledningen till att AT&T är den iPhone blir låst till är ju såklart att de tillslut gick med på att ge Apple del av vinsten på samtalen.)