Hjälp med Partioner.

Permalänk
Medlem

Hjälp med Partioner.

Hej!
Jag har införskaffat en ny dator och den är fördigbyggd och ihopkopplad. Det enda som saknas nu är operativsystem som jag precis beställt ( XP Professional, no offence).
Jag hade då tänkt dela upp hårddisken i partioner vilket underlättar vid omformatering.
Den enda haken är att jag inte vet hur man partionerar och det är det jag jag vill ha hjälp med.
Det enda kravet är att det inte kostar någon större peng så partion magic är uteslutet så länge.
Alla förslag (förutom partion magic) som helst inte kostar är alltså välkomna

Tack på förhand. //Azlime

Permalänk
Permalänk
Medlem

Partitioner i önskad storlek skapar du i installationsprogrammet. Finns inget behov av Partiton magic eller liknande om du inte skall göra avancerade operationer på partitioner, såsom storleksförändra eller flytta partitoner inom disken.

I windows installationsprogram; Vill du använda hela disken? > Nej > Välj egen storlek.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Edit:
Jag har nog begått ett rejält misstag när jag installerade operativsystemet.

Jag gjorde precis som "Hardware guy" sade men jag gjorde bara en
partion på 20 GB så nu kommer jag inte åt resten av mina 320 GB.

Jag har köpt OEM versionen av XP så jag vet inte om det är något vidare bra att försöka installera igen.
Vad göra?

Permalänk
Medlem

Problem med Partion

Hej
Jag har nog begått ett rejält misstag när jag installerade XP Pro.

Jag gjorde precis som "Hardware guy" förslog http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
men jag gjorde bara en
partion på 20 GB så nu kommer jag inte åt resten av mina 320 GB.
(Jag vet att jag postade samma fråga i den länkade tråden men det är lite dött där)

Jag har köpt OEM versionen av XP så jag vet inte om det är något vidare bra att försöka installera igen.
Vad göra?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*

Starta Diskhanteringen i Windows (skriv "diskmgmt.msc" i Start | Kör), leta upp din disk och skapa partition(er) i det oanvända utrymmet.