Karttjänst: Flex vs Ajax
Hej, jag ska bygga en online karta för ett mindre bostadsområde (ca 3 km²).
Kartan behöver inte innehålla mer än just detta område och skall ha ritad grafik, inte flygfoto. Husen bör ha godtycklig igenkänningsfaktor men de behöver inte vara för exakta. För varje hus ska jag bygga dynamisk datahantering så att varje hushåll kan logga in och fylla i info om sig själva. Denna info ska dyka upp i en liten ruta när man klicka på respektive hus.
Kartan behöver en zoom samt panning och det skall gå att uppdatera befintliga hus (ändra lite på formen) eller lägga till helt nya hus (ett bygge har påbörjats och dessa nya hus skall dyka upp under nästa år). Detsamma gäller för vägar och skogspartier. Dessutom är fler-browser kompabilitet ett måste.
Jag hoppas att denna beskrivning ger en bild av vad jag försöker åstadkomma.
Helst skulle jag ha varit väldigt duktig på Ajax eller Flex för då hade jag kunnat avgöra metod själv men jag är inte vass på någondera (dock mångårig programmerare) samt har för lite tid att göra småskaliga test med båda metoderna. Vilken metod tror ni lämpar sig bäst för ändamålet?
Det som lockar med Ajax är hastigheten hos Google Maps men kan jag bygga min karta genom att utgå från deras API eller åker jag på att bygga mitt eget Google Maps och isåfall, är det inte en world of pain med tanke på fler-browser kompabilitet? Låt säga att jag utgår från Google Maps, kan jag bygga en stand-alone karta eller måste jag integrera min mini-karta i deras karta?
Ett annat plus är att jag är mycket mer bevandrad inom JavaScript än ActionScript.
Det som lockar med Flex är att man endast kräver av användaren att hon har Flash installerat och sen behöver man inte bry sig om browser, OS, etc. Det som avskräcker med Flex är bara att jag aldrig gjort någon databashantering i Flex och vet inte hur pass enkelt detta är jämfört med PHP/MySQL/MS SQL som jag är van.
Carpe Cerevisi!