8800GT 512 VS 8800GTS 640MB "gamla" gts-kortet

Permalänk
Medlem

8800GT 512 VS 8800GTS 640MB "gamla" gts-kortet

Hur står sig 8800GT 512MB mot det gamla 8800GTS 640MB?
Stor skillnad?
Är inte intresserad av "gamla" 8800gts skulle bara vilja veta prestanda skillnaden.
Så man inte får så mycket sämre dator än polarna ;P

Permalänk
Medlem

Sök snälla finns ca 100 trådar om detta. 8800gt är ganska mkt bättre än 8800gts 640mb

Permalänk
Trollfabrik

Skillnaden är väl inte så jätte stor... I låga upplösningar så är ett 8800GT bättre men har för mig att 8800GTS 640MB presterar bättre i dom högre upplösningarna om man kollar på FPS.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Skillnaden är väl inte så jätte stor... I låga upplösningar så är ett 8800GT bättre men har för mig att 8800GTS 640MB presterar bättre i dom högre upplösningarna om man kollar på FPS.

Vilket snicksnack. "om man kollar på FPS"?? Ja, ibland kan det ju vara kul att kolla på nåt annat när man mäter prestanda, eller?

GT är snabbare än gamla GTS.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Trollfabrik
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbegripable
Vilket snicksnack. "om man kollar på FPS"?? Ja, ibland kan det ju vara kul att kolla på nåt annat när man mäter prestanda, eller?

GT är snabbare än gamla GTS.

Vad sur man kan bli. Själv kollar jag inte på FPS bildkvalité går lååååångt för FPS för min del. Men sen nu för tiden är ju folk high-res/fps torskar så säger bara vad folket vill höra

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

30 fps och upp, sen spelar det ingen roll Onödigt att hålla reda på.
On-Topic jag skulle vilja säga att GT'n är bättre. Men vad vet jag?

Permalänk

ja 8800gt är bättre men ett 8800gts 640 kan du få för under 1500 om man köper begagnat

Permalänk
Citat:

Citat:

Vad sur man kan bli. Själv kollar jag inte på FPS bildkvalité går lååååångt för FPS för min del. Men sen nu för tiden är ju folk high-res/fps torskar så säger bara vad folket vill höra

8800GT har precis likvärdig bildkvalité som 8800GTS 320 och 640. Vet du varför? Det är för att G92 (8800GT / GTS 512) bygger på samma arkitektur som G80 (8800GTS 320/640/GTX/Ultra).

Angående prestanda så skiljer det ganska mycket mellan 8800GT och GTS 640. Det är väldigt sällan ett 8800GTS 640 skulle prestera bättre än GT oavsett upplösning och inställningar ingame.

8800GT är ett klockrent val och framförallt när GT är billigare än GTS 640. Ta ett spel som Crysis. Det kräver mycket och är optimerat för Nvidia och här har vi Nvidia kort och här ser det verkligen illa ut för GTS 640:

Anledningen till varför GT är snabbare än GTX i dessa staplar är på grund av att GT är klockat 60Mhz högre, nej det har ingen påverkan GTS 640.vs.GT 512. 8800GT är fortfarande bättre, ca 20%.

Vill man läsa hela testet så:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=8

A!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fel.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3140&p=7 (GT mot GTS 640mb)

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

9fps skulle jag anse vara en enormt stor skillnad i den upplösningen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag svarade på kommentaren att gts640mb skulle vara bättre än GT i högre upplösningar, vet inte varför du måste lägga ord i andras mun: dålig vana?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Jag svarade på kommentaren att gts640mb skulle vara bättre än GT i högre upplösningar, vet inte varför du måste lägga ord i andras mun: dålig vana?

Suck, nu är du där igen, skriver utan att läsa eller tänka. Katten TinMann det är som att torka sig i röven innan man skiter!

Smartidiot89 skriver att det inte är så stor skillnad. Jag länkar och förklarar och likaså du. Jag skrev till dig som en pik mot Smartidiot89. Wake up man!

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Trollfabrik

Hmm får ursäkta mig måste fått det där från dåliga benchmarks jag kollat på ^^

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hmm får ursäkta mig måste fått det där från dåliga benchmarks jag kollat på ^^

Det är helt okej. Alla har vi fel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Wake up man!

Jag är ingen tankeläsare, men tack för ditt "färgglada" svar: antagligen en till dåliga vana.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kan det egentligen bli så stor skillnad när det i stort sett bara en vidare utveckling av kärnan g80.... 14,6 fps och som ni säger samma arkitektur och desutom med mindre minne ?

Tror det är optimerat för julförsäljningens skull och det kommer rätta till sej med kommande drivrutiner ... tror intye skillnaden kommer bli så stor som den är nu ! bättre kanske .... men inte så här mycket !

Men jag har ju haft helt fel förut

Mvh.Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Medlem

Nej Micmoc, Prestandaskillnaden kommer hålla sig och 8800GT kommer alltid att vara bättre än 8800GTS 620Mb, Hur många gånger ska folk behöva lägga upp benchmarks?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • ZOTAC RTX 3080 OC • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag köpte tex. ett ati1800xt för 2 år sedan och strax därefter kom ati 1900xt och jag blev helt knäkt vilket övertag det hade i vissa spel ! men med vissa certifierade drivr. släpp så ökade /minskade fps. skillnaden en del... 1900xt var alldrig procentuellt konstant lika mycket bättre än 1800xt

Sedan var och är naturligtvis 1900 ett mycket bättre kort .... men det var inte det jag ville komma fram till !

Sedan kan det ju vara så att nvidias programmerare lagt ner mycket resurser på att optimera just för 8800gt och lagt g80 lite åt sidan ?... men vad vet jag ?

Och dom som lägger upp benchmarks ? .... snickrar dom ihop egna drivrutiner då menar du ? eller kör dom med nvidias dom med

Hårdvara är defenetivt inte allt ....... mjukvara kan alltid manupileras ! även av storföretag med vinst intresse !

Därför en del skriker ... fusk fusk ... dom anväbnder den och den beta drivrutinen hit och dit !... och med det menas inte att man inte kan strunta i att optimera för alla grafikkort i en certifierad drivrutin lagom innan jul

Men det kanske undgått dej totalt ?

Mvh. Micke

Visa signatur

Thermaltake Armor-vista prem.64-
Asus Maximus Extreme,X38-Q9650 3,00GHz-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3,8GB-ATI 4870X2-3st Barracuda 7200.10 250GB SATA2.raid0-Cooler master real power pro 1250W-Razer barracuda AC-1 gaming ljudkort-Benq FP241W 24"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micmoc
Sedan kan det ju vara så att nvidias programmerare lagt ner mycket resurser på att optimera just för 8800gt och lagt g80 lite åt sidan ?... men vad vet jag ?

Mvh. Micke

Återigen, det finns inget för 8800GT att optimera mer än G80 till exemepel.

Arkitekturen är densamma för G92 (8800GT 512 & 8800GTS 512) som det är för G80 (8800GTS 320 & 640, GTX samt Ultra). Optimerar du drivrutinerna efter arkitekturen så kommer både G80 och G92 att öka i prestanda då de bygger på en identisk arkitektur. Man kan därmed inte lägga G80 åt sidan. Förstår du Michael?

Visa signatur

Min musik
@albinloan