Behörighet för Systemutvecklare på Universitetet?

Permalänk
Medlem

Behörighet för Systemutvecklare på Universitetet?

Hej!

Nu har jag bestämt mig, jag ska bli Systemutvecklare, inriktning: Webbutveckling.

Har googlat runt på lite olika universitet och det som krävs är grundläggande behörighet samt:

Matematik C
Samhällskunskap A
Engelska B

och då blev jag glad för jag orkar inte läsa överdrivet mycket Matematik, Kemi och Fysik vilket jag trodde krävdes för denna utbildning.

Ni som pluggar/har pluggat till systemutvecklare, vad har det varit för behörighet för er?

Jag frågar nu eftersom det är dags att välja kurser på gymnasiet och jag vet inte riktigt vad jag ska välja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Matematiska kraven är ju lite överdrivna i mitt tycke.

Applikationsutveckling i sig har ju ingenting med matematik att göra egentligen utan det har mer att göra med vad man skall utveckla.

Skall man utveckla ett system för en rymdrakets flybana är det ändå tvättäkta matematiker som ger en formlerna. Och gör man ett vanligt administrationssystem eller liknande är det ingen matte alls involverad.

Det här skriver jag bara så att du själv skall vara lugn. När jag läste DSV gällde dom gamla betygskraven

Permalänk
Medlem

jag vill flika in lite angående matematiken.
Jag tycker att det aldrig skadar att kunna lite extra matematik, underlättar något enormt många gånger då man utvecklar. Nu kanske man klarar sig utan att kunna visa svag konvergens i L_2 norm ... men att få in tänket som en matematiker har ser jag som rent guld. Istället för att rakt av bara implementera(som många gånger fungerar jättebra) så kan man möjligtvis använda lite matematik för att reducera problemet...

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Säger bara: http://ky.lbs.se/start.asp?tid=c&id=176

Må endast va "KY", men är en otroligt bra kurs som ger garanterat jobb efter de 1 och ½ år du går där. Jag är inne på min andra termin å är nöjd med utbildninigen tills detta nu.

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av att gå någon systemutvecklarrelaterad utbildning på universitetsnivå. Vet någon var den närmast Luleå belägna utbildningen finns? Hittade ingen på LTU nämligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xarph

Ni som pluggar/har pluggat till systemutvecklare, vad har det varit för behörighet för er?

Typ de du listade, antar jag.

Så mycket matematik lär du inte behöva stöta på under utbildningen, men det är ju ändå litegrann. Diskret matematik, statistik, ekonomimatte.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

På vissa utbildningar har jag sett att fysik brukar smyga sig in, ibland tom fysik B så dubbel kolla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Säger bara: http://ky.lbs.se/start.asp?tid=c&id=176

Må endast va "KY", men är en otroligt bra kurs som ger garanterat jobb efter de 1 och ½ år du går där. Jag är inne på min andra termin å är nöjd med utbildninigen tills detta nu.

Jag gick den kursen(SU05), fick jobb efter ett halvår
Så jag jobbade och pluggade samtidigt vilket funkade utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SSB
Matematiska kraven är ju lite överdrivna i mitt tycke.

Applikationsutveckling i sig har ju ingenting med matematik att göra egentligen utan det har mer att göra med vad man skall utveckla.

Skall man utveckla ett system för en rymdrakets flybana är det ändå tvättäkta matematiker som ger en formlerna. Och gör man ett vanligt administrationssystem eller liknande är det ingen matte alls involverad.

Det här skriver jag bara så att du själv skall vara lugn. När jag läste DSV gällde dom gamla betygskraven

eh ditt påstående om att matte behövs inte för att utveckla applikationer.. njaaa jag instämmer inte direkt.
Visst... vem som helst kan nog koda ihop nått men sen att göra det Bra krävs bra kunskaper i matte.
Optimering, komplexitet etc.. det har allt med matten att göra. men visst... sen finns det dom som kan väl följa en beskrivning som en mer utbildad person har gjort för kodaren så slipper han tänka på matten utan bara skriva ner skiten i rätt språk.

till trådskaparen: läs högsta matten som din skola erbjuder, åtminstone matte E. Jag ångrar rejält att jag endast läste till D.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag håller med wizzler. Men jag hoppas att de flesta som vill bli programmerare inte stannar med att vara "kodslav" utan vill utvecklas. Och jag ser det som helt naturligt att ha viss bevandring inom matematiken då detta ger en liten fördel gentemot somliga andra. Men erfarenhet och träning är av yttersta vikt.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

Vill du koda grafik så lär dig lite om linjär algebra.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
eh ditt påstående om att matte behövs inte för att utveckla applikationer.. njaaa jag instämmer inte direkt.
Visst... vem som helst kan nog koda ihop nått men sen att göra det Bra krävs bra kunskaper i matte.
Optimering, komplexitet etc.. det har allt med matten att göra. men visst... sen finns det dom som kan väl följa en beskrivning som en mer utbildad person har gjort för kodaren så slipper han tänka på matten utan bara skriva ner skiten i rätt språk.

till trådskaparen: läs högsta matten som din skola erbjuder, åtminstone matte E. Jag ångrar rejält att jag endast läste till D.

Precis vad jag vill säga. Läser Interaktiv Ljuddesign (vilket är en version av systemutvecklar-programmet). Man kanske klarar sig utan någon avancerad matte, men det hjälper en otroligt mycket om man kan det. Jag fick tyvärr inte läsa mera matte än C på gymnasiet, önskar att jag hade läst D och E.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker att gymnasiematten är så enkel att man bör läsa till E. Högskolematten är en helt annan värld och ska man klara den jämte datastudierna tar det musten ur en om man inte har en bra mattegrund från gymnasiet. Det blir roligare att plugga på högskolan om du läser all matte på gymnasiet, helt enkelt. Nu läste jag iofs civil data som innehåller många fler matematiska moment, men som nämnt ovan här ingår iaf diskret och säkert den första analyskursen också.

Jag rekommenderar att du drar igenom gymnasietmatten (skit i MVG:n om det känns jobbigt, du kommer in på Systemutvecklare bara du klarar kurserna). Kör hårt på Matte A-E och gärna den diskreta! (finns väl en sån på gymnasiet fortf?)

Det du inte gör idag måste du ändå göra imorgon