Permalänk
Robot

Operation: Tryckutjämning

Här är min första mod. Idéen med frontfläktar har jag haft länge, då Sonata II chassits insug suger(haha) så det blev undertryck i lådan. Jag har även haft frontfläkt i 5.25" platserna. Det var dock en ghetto mod(Silvertejp+gammal skit 80mm fläkt) och funkade inte särskilt bra då tejpen lossnade och fläkten lät.

Men så en dag fick min bror hem en Nexus 120mm fläkt som han skulle använda till sitt chassi. "Ähh, va fan, ska han få en ny fläkt så ska jag få en ny fläkt(ar) också!" tänkte jag och sprang ner till pappa och beställde:
2x Nexus 120mm
2x 120mm Fan-grill
1x Zalman 92mm
2x Sharkoon 1000RPM 80mm
2x 3pin Y-kabel 1x3pin -> 2x3pin

Detta landade på runt 1000-lappen(Shit, 1000 spänn för lite fläktar?) och beställdes på måndagen förra veckan(04-02-08) och kom fram på fredagen(10-02-08). Packa upp och testa fläktarna i Ubuntu-burken. Dom funkade, tur det:P

Nästa dag på lördagen stack vi till NP Nilsson och skulle köpa en 120mm hålborr. Det hade dom, men för 500kr... Nä, det sket vi i och köpte istället ett sett med sliptrissor för 60kr, mycket billigare. Direkt när jag kom hem började jag borra och slipa. Första hålet blev för fan bra, jag lyckades!

Tyvär hann jag inte med mer på lördagen då jag stack till min syster och spelade PS2 och sov med våra tre hundar. Så nästa dag, söndag, började jag med det andra hålet. Min kompis kom inom och hjälpte mig lite.(Han tittade mest på;) ) Andra hålet blev också bra och fast åkte den andra fläkten.

Idag, måndag, började jag plocka ihop allt igen och fixa med det sista. Nästan exakt klockan 20.00 startade jag min dator och upptäckte att mitt skit moderkort inte kunde varken styra eller läsa RPM på NBFan1 så jag grävde fram en Zalman Fanmate och tryckte in istället och det funkade. Jag njuter nu av min kallare och tystare dator!

**KOMPONENTER**
Antec Sonata II(Vacuumburk Nr.1)
Antec SmartPower 450W
MSI K9n SLi
AMD X2 6000+, med heatpipe kylaren
XFX 8800GTS 640MB @ 648/1620/972
Maxtor 7200 300GB IDE

Tack jeppe1990, jag glömde totalt bort att skriva tempskillnaden!
**TEMP SKILLNAD FÖRE/EFTER**
GFX Idle: 65c/57c
GFX Load: Vet tyvär inte, dessutom så belastar olika spel olika mkt. Men skulle gissa på nägra grader kallare iaf.
CPU Idle: 48c/37c
CPU Load: 65c/46c
HDD: 38c/32c
Sen har jag några skumma sensorer som jag inte vet vart dom igger, men kallare blev dom!
Remote: 65c/50c
Local: 62c/48c
Datorn blev dessutom tusen ggr tystare då jag har sänkt fläkthastigheten på alla fläktar som fanns innan med 5-10%.

Hoppas ni tycker om det och kom gärna med förslag på vad jag kunde gjort annorlunda!:)

Och jo, detta tillhör inte byggloggen, men när jag ska skriva i forum osv så står det att jag inte är inloggad, även fast jag är det. Vet någon en lösning på detta? Använder Opera om det skulle hjälpa:) (IE funkar inte heller)

Besök albumet: Operation: Tryckutjämning av BurnedRAM

Permalänk
Medlem

Det blev ju nice:)

Temp skillnad?

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk

Slitbort klistermärket på fläktens blad ser nsyggare ut med bara vitt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, blev ju jättebra

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Alltid roligt att läsa om hemmagjorda lösningar, blev impad på din håltagning. Snyggt jobbat.

swebear

Permalänk

BurnedRAM här, får använda mitt brors acc då mitt inte funkar i forum/andra ställen där man skriver...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Det blev ju nice:)

Temp skillnad?

Tack, och tack för påminnelsen, tempsen är uppe nu:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Slitbort klistermärket på fläktens blad ser nsyggare ut med bara vitt.

Tja, kanske man skulle kunna göra, fast skulle nog måla över det istället. Det sitter väll en grå liten ring under, vet inte vad det är, men skulle gissa att det är motorn man skymtar. Men tack för tipset!:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swebear
Alltid roligt att läsa om hemmagjorda lösningar, blev impad på din håltagning. Snyggt jobbat.

swebear

Tack så mycket. Jag hade faktiskt en svag ring av blyerst att gå efter;)

Permalänk

Fett snyggt med fläktarna sådär, maila Antec med bilder så kanske en massproduktion kan börja!

Permalänk
Inaktiv

Fult men funktionellt (om man ser på tempsen)

Permalänk
Medlem

Du skulle inte satt dit den övre fläkten =/
5p för att jag tyckte att hålen var rätt duktigt slipade

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

riktigt nice

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilka verktyg du använt? Vill göra exakt likadant med mitt Sonata III.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
Får man fråga vilka verktyg du använt? Vill göra exakt likadant med mitt Sonata III.

Använde träborr, mycket varv, lite tryck på plasten. Sen ett set sliptrissor(vet inte om det heter så, men helt enkelt en liten sak man sätter på borren som fungerar som slip), grov och lite finare. Det var faktiskt det enda jag använde, förutom lite sandpapper för finjusteringar.

Jag ritade ut en cirkel där jag visste att fläkten skulle få plats och borrade ut grovt med några mm marginal. Sen slipade jag ut till cirkeln. Därefter använde jag gallret som mall för de små finjusteringarna. Tänk på saker som sitter bakom(I Sonata II finns det två pinnar som antagligen skulle funka som stöd, men jag förstog inte hur. Dessa borrade jag enkelt bort med lite mindre träborr)

I dörren så fick jag tänka på att start knapp osv skulle få plats. Detta gjorde att fläkten tvingades upp i CD-läsaren. Det var bara att flytta fram skenorna så lång det gick. Då får tyvär bara en skruv plats, men lite smältlim löser problemet.

Antar att Sonata III ser ungefär likadant ut, så dessa tips kanske kan hälpa dig:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Du skulle inte satt dit den övre fläkten =/
5p för att jag tyckte att hålen var rätt duktigt slipade

//Gorian

Måste nog instämma. Att bara ha den undre skulle vara mycket snyggare. Men jag har system hdden i 5.25" platserna och den behöver kylning. Dessutom kom funktionalitet före utséende i detta fallet:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Fett snyggt med fläktarna sådär, maila Antec med bilder så kanske en massproduktion kan börja!

Tyckte själv det var lite konstigt att dom inte har satt en 120mm där nere, den passar ju som handen i handsken. Tyvär så tillverkas inte Sonata II längre och dessutom så tror jag dom redan har tänkt på något som detta.;)

Permalänk
Medlem

det kan ju inte ha kostat tusen spänn..... snare 500 spänn

Visa signatur

|Antec P182 | Raptor 150GB System | Maxtor 250GB Lagring | Gigabyte X38-DQ6 |
Corsair 2gb 800mhz | Intel Quad-Core 2,4 Q6600 | Leadtek 8800GTX |Corsair HX620W | Asus DVD brännare (SATA kabel)

Permalänk
Avstängd

Fronten blev riktigt snygg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malleboy
det kan ju inte ha kostat tusen spänn..... snare 500 spänn

901:- på datorbutiken.com + frakt blir 1000kr ungefär.

Permalänk

Riktigt najs tbh

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk

bara kattstryparna runt cpun är ju 2 bonuspoäng XD=)
snyggt med fläktarna oxå....riktigt snygg front

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

riktigt nice

Permalänk
Medlem

Nice, ett stycke 8 från mig

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Medlem

ett litet modd tips byt ut dioderna i fronten till röda grymmt mycket snyggare och är gjort på ett kick

Permalänk
Medlem

Fint de +1