FAQ - How to remove fan's blade
Tjenare.
I denna How to - FAQ
Tänkte jag visa hur man plockar bort fläktbladen och hur man tar bort en vridpotentiometer från en fläkt och hur man ändrar hastigheten enklast.

Du börjar med att ta bort klisterlappen på baksidan av fläkten. Här vid kommer du behöva ha en liten platt mejsel för att kunna lossa låsringen som håller fast själva fläktbladen.

Du lirkar upp låsringen. håll gärna ett finger för öppningen då när du lossat låsringen så kommer fläktbladen att skuta ifrån (Magnetism i motorn) och den flyger en bra bit upp i luften. vilket kan bli svårt att hitta.

Du drar sedan bara bort fläktbladen rakt ut från motorn. Nu har du loss dina blad. Så här ser det ut då.

På undersidan så kommer du hitta en bricka och en fjäder. Tappa inte bort dessa! De är till för att fläkten ska kuna fjädra lite fram och tillbaka medans den snurrar.

Akta att pilla allt för mycket på lindningarna och håll undan mejslar därifrån då det kan skada spolarna.
Sedan maskerar du främst själva axlen ifrån att den ska få färg på sig. Får den det kan det bli svårt att få ihop fläkten igen.

Akta dig även ifrån att få färg på magneten som sitter runt om. Får du färg på denna kommer fläkten snurra långsammare då det bildas ett form av motstånd. En bra idee kan tänkas om man vill sänka varvtalet lite.
Sen målar du Bladen och/eller Själva fästanordningen i den färg du vill ha.
Jag valde att ha svarta ramar och vita fläktblad. Du kan lägga ett lager grundfärg om du vill. Sedan målar du den färg du vill ha i många tuna lager för bästa effekt och så rinner det inte. Nämde jag många tunna lager?
Sen dessa fläktar jag köpte hade en vridpotentiometer på 2 kablar. Då jag vet att jag inte kommer använde det så knippsade jag kablen och lödde ihop kablarna och satte lite krympslang i änden. Nu kommer fläkten alltid snurra på Max.

Sedan när färgen har torkat så tar du bort skydds tejpen och monterar du tillbaka fjädern och brickan. Skjut sedan in axlen i motorn och håll emot då fläkten vil springa ut pga fjädern. Nu kommer det knepiga.
Nämligen att få tillbaka låsringen igen. Detta kan vara lite tidsödande. Sätt sedan tillbaka klisterlappen för att inte damm mm ska åka in där i lagret. Du kan även ta lite olja på axlen om fläktens lager låter eller om du vill (Förhopningsvis) en stabilar och tystare fläkt, Du ska isf bara smörja axlen innan du skuter i den i motorn.

Det är bra till hjälp om en person kan hålla ner låsringen och sedan en annan för in den i rätt spår med en liten mejsel. tog 2 försök så hade jag i lås ringen igen. och fläkten startade fint efter ingreppen.
Så nu har du gjort klart din fläkt och har gjort din dator lite mer personlig
Fläktens kablar har följande färger och spänningar.
3 Pin
Gul = RPM signal
Röd = 12v
Svart = Gnd
4 Pin
Gul = 12v
Svart = Gnd
Svart = Inte inkopplad ( Gnd )
Röd = inte inkopplad ( 5v )
Vill du sänka hastigheten på din fläkt så kan du enklast sätta kablen röda kabel på en av dina Molex kablar i dator. Vill du köra den på 5v istället för 12v så sätter du Fläktens Röda kabel på En molex röda kabel.
Så kommer den köras på 5v istället för 12v som är normalt.
Vill du istället köra fläkten på 7v så tar du och sätter fläktens Svarta kabel på en av datorn röda molex kablar. Nu kommer +5v att agera jordning och skillnaden mellan 5 och 12 vet vi alla att det är 7 så därför kommer nu fläkten köras på 7v istället.
Obs! Endel fläktar startar inte på 5v! Dock kan de först varvas upp på tex 12v och sedan sänkas ner till 5v eller puttas igång med ett finger.
Mvh Martin
I am Extrazz.