Överhettat ATI Radeon x1950pro 256 mb
Tjenare!
Jag hart haft min dator i cirka ett år nu, den har alltid funkat fint och har inte krånglat speciellt mycket förutom en gång då moderkortet gick sönder.
Detta problem började hände för ungefär en vecka sedan men jag har inte orkat ta itu med det!
En helt vanlig dag och jag sätter mig framför datorn för att lira lite WoW eller CS tex. CS funkar bra men det är ju inte speciellt krävande..
Nu till saken! När jag startar mitt WoW för att spela så hinner jag lira kanske 10 minuter innan det piper till och det blinkar snabbt i skärmen. Jag tabbar ner och har då fått ett varnings meddelande från "VPU Recover" (ATI Catalyst control center) Att mitt grafikkort åker upp i för höga höjder och att dom sänker clock frequency'n för att sänka värmen.
Jag trycker upp mitt control center för att kolla värmen på kortet. Enligt ATI overdrive så ligger temperaturen på 100-105 grader i load!!! Shit tänker då jag och stänger av alla mina program. i Idle har jag cirka 65c.
Jag har testat att öka kort fläkten till 100% från 25% men det blev ingen skillnad. Jag har kört med öppen sida på datorn och då har tempen sjunkit till kanske 95-100c i load. Detta är ju inte bra! Jag kollade så att fläktarna sprutade åt rätt håll, att dom funkade överhuvudtaget och det gjorde dom. Nu har iofs en av "vingarna" på ena fläkten lossnat för att jag råkade pilla för mycket medans dom snurrade (klumpigt) men det ska väl inte göra så stor skillnad? Mitt kort är och har aldrig varit clockat.
Fläkten på grafikkortet verkar också funka! Datorn är en "Komplett gamer i10. Om det inte säger er så mycket så kan jag berätta att det är den svagaste intel core 2 duo prollen, 2gb ram. Kommer inte ihåg märket. 250gb sata II hårddisk och ett ASUS moderkort. Chassit är av märket Coolermaster.
Det har alltid funkat tidigare så jag undrar vad som är felet! Någon som vet kanske på en gång? Hur kan jag fixa detta? Någon som har haft tidigare erfarenheter av samma problem på samma kort?
Jag vet tyvärr inte vad mina temperaturer var innan problemet hände eftersom att jag kände att jag inte behövde kolla det. Jag är inte High på datorer så försök att förklara med ett språk jag förstår.
Jag tackar för all hjälp jag kan få!
MVH // Benzor