hjälp med Gimp, hur bli av med textmarkering?

Permalänk

hjälp med Gimp, hur bli av med textmarkering?

Detta måste ju betraktas som ett högst trivialt problem, och att jag ens bemödar mig att skapa en tråd i ämnet återspeglar nog lite av min rätt massiva frustration. När man lagt till text är det helt omöjligt att bli av med markeringen runt denna, och när man skall sudda osv går det bara att göra inne i textrutan. Hur löser man detta?

EDIT: Jag tror det har något med lager att göra. För nu när jag tog sammafoga nedåt x antal gånger så funkade det. Hur man sen får upp en vy över dessa lager är långt ifrån självklart, börjar verkligen förstå varför folk föredrar photoshops användargränssnitt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Testade nu och textlagret är valt efter att du har skapat det och därför kan du bara redigera detta. Klicka på ett annat lager för att editera det eller välj merge down för att kombinera textlagret med lagret under.

Tycker inte att det är helt olikt upplägget i PS faktiskt.

Just det, för att få upp vyn för att se lagren så går du in på Dialogs/Layers, eller Ctrl+L.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Tack, dialogen med lager vad till stor hjälp. Jag har väldigt lite erfarenhet av PS också egentligen, är rätt vilsen i alla bildredigeringsprogram. Men nu när man fått lite pejl på lagren skall det nog gå bättre.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Ja, jag förstår att det var svårt utan dialogen
Då famlar man ju i mörkret så att säga. Lycka till.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W