CMOS battery failure! Return to service station.

Permalänk
Medlem

CMOS battery failure! Return to service station.

Hej!
Har en gammal AST Bravo 286:a (202286-002) som jag försöker få igång, men CMOS batteriet är slutkört. "Lätt fixat" tänkte jag, och öppnade den. Till min förskräckelse märkte jag att det inte fanns någon antydan till en batteriplats på moderkortet. Här är en bild på moderkorts layouten:

Hur ska jag gå tillväga? I manualen står det att jag ska ta den till en service station. Var nu en sån finns...

Jag kan fixa lite IRL bilder på maskinen senare.

Här är länk till en moderkorts config sida: http://stason.org/TULARC/pc/motherboards/A/AST-RESEARCH-INC-2...
men denna hjälper inte ett dugg.

Tacksam för svar om hur jag ska få liv i maskinen!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

Hej!

Det kan vara ett fastlött batteri som inte är så likt de nyare man är van att se. Posta gärna en bild på mobot och leta efter beteckningar som kan antyda batteriplats.

Kul att du försöker få liv i den. Du kan ju köra en webserver på den sen med EZNos.

Permalänk
Medlem

Ja e inte helt säker men finns det inte bioschip med inbyggt batteri? Tror det är något sånt på mitt minnesexpantionskort till min 286:a. Hade en gammal P1 på 133mhz där det inte heller fanns något batteri där en av kretsarna såg misstänkt tjock ut men ja vet inte.

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra, det finns minneskretsar som både innehåller klocka och batteri.

Exempel på ett sådant: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=4832.htm

Permalänk
Medlem

Det är ett aber med gamla batterier. Jag sitter och försöker få liv i en SGI Indigo där batteriet är dött. Nu har jag köpt nytt batteri men det gamla sitter fastlött på moderkortet... Det ska bli spännande att försöka få loss det

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Sun IPC (den lilla fyrkantiga sockerbiten) har batteri, nvram och klocka i samma chip. Det sitter dock i en IC sockel. Det som är tråkigt med den är att den tappar en del inställningar när batteriet tar slut, bl.a MAC-adressen.

Permalänk

Finns ibland batterier som liknar kondensatorer till utseendet.

Kolla om det finns en cylinderformad sak som är gul eller grön.

Permalänk
Avstängd

Det finns flera möjliga positioner och utseenden på batteriet. Det måste inte vara fast på moderkortet utan kan också vara ett batteripack som ansluter via kabel. IBMs PS/2-serie hade t.ex. en batterityp som återfinns i bl.a. kameror.

Annars kan det se ut som en kondensator fast förmodligen plattare och med större diameter. "Batteriet" kan också i vissa fall vara en kondensator med detta utseende. I sådant fall laddar du upp "batteriet" genom att låta datorn stå på en stund.

Batteriet kan också finnas i kalender-chipet som bzn påpekade. Leta efter "vanliga kretsar" som är högre än de borde vara från t.ex. Maxim, ST Electronics eller vanligast på 286ans tid: DS, Dallas. Om du hittar ett sådant chip, posta betäckningen här så kan vi kanske hjälpa dig vidare. Är batteriet i en sådan kapsel (vilket inte är osannolikt) behöver den antingen öppnas eller "piggybackas" med ett nytt batteri av rätt spänning och valfri storlek. Det senare kräver lödning men borde inte vara svårt om databladet på kretsen visar spännings-ut/in-gångar.

Leta också efter en tänkbar batterihållare - det kan ju vara så att batteriet helt enkelt inte sitter på plats!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ibland sitter ju batteriet i en lite fyrkantig grej som sitter på insidan av chassit och är anslutet med sladd till moderkortet.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Ibland sitter ju batteriet i en lite fyrkantig grej som sitter på insidan av chassit och är anslutet med sladd till moderkortet.

Har jag aldrig stött på.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

kallas även för externt batteri. Det är ett vanligt cmos-batteri som löds fast direkt på moderkortet i vanliga fall men det kan sitta i en liten avlång plastlåda med en kontakt på moderkortet.

en sådan som ligger längst fram i bild ovanpå hårddisken med kardborreband.

Permalänk
Medlem

IBM PS/2 Modell 80. En 386:a av något slag och äkta ESDI också, man tackar

Edit: Är 70Mbyte disken orginal så är det en 16Mhz 386:a och modellkoden är 8580-071

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
IBM PS/2 Modell 80. En 386:a av något slag och äkta ESDI också, man tackar

Edit: Är 70Mbyte disken orginal så är det en 16Mhz 386:a och modellkoden är 8580-071

Den kommer från en 20mhzare. Vet ej om disken är original dock.

Har även en 314mb disk i samma format, båda fungerade i somras.

Ljudet när dessa diskar varvar upp är brutalt.. för att inte tala om sökljudet

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

ESDI är ..... just ESDI

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415