Fortkörnig under prövetid. Hjälp?

Permalänk
Medlem

Fortkörnig under prövetid. Hjälp?

Hej, detta är då min lille bror som har råkat ut för detta, här kommer det:

Var så att jag körde i 110 på en avskild 50 väg. Var endast några meter ifrån mitt hem. Blev tagen av larsern.

I alla fall så var det fastställt att jag skulle få ca 4000kr i böter och igentligen indraget körkort, men den polisen som tog mig som är en gammal vän åt min far hadde inte gått nån form av kurs, så han kunde inte göra det. Det enda han kunde göra var att skriva en raport och sicka in till åklagare, sen körkorts nämnden osv.

I alla fall, hur stor risk tror ni det är att de drar mitt kort, då jag tar studenten denna sommaren. Där efter ska jag sommar jobba där jag behöver mitt körkort och sedan ska jag ta C kort och börja jobba som lastbils chafför, allt det är ordnat så jag har fast jobb efter sommaren men allt går åt helvete om mitt körkort ryker.

Så hur stor risk tror ni det är att dom tar det eller brukar dom ha nått översede? Jag har då haft körkort sen sep 2007.

Permalänk
Medlem

Re: Fortkörnig under prövetid. Hjälp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Hej, detta är då min lille bror som har råkat ut för detta, här kommer det:

Var så att jag körde i 110 på en avskild 50 väg. Var endast några meter ifrån mitt hem. Blev tagen av larsern.

I alla fall så var det fastställt att jag skulle få ca 4000kr i böter och igentligen indraget körkort, men den polisen som tog mig som är en gammal vän åt min far hadde inte gått nån form av kurs, så han kunde inte göra det. Det enda han kunde göra var att skriva en raport och sicka in till åklagare, sen körkorts nämnden osv.

I alla fall, hur stor risk tror ni det är att de drar mitt kort, då jag tar studenten denna sommaren. Där efter ska jag sommar jobba där jag behöver mitt körkort och sedan ska jag ta C kort och börja jobba som lastbils chafför, allt det är ordnat så jag har fast jobb efter sommaren men allt går åt helvete om mitt körkort ryker.

Så hur stor risk tror ni det är att dom tar det eller brukar dom ha nått översede? Jag har då haft körkort sen sep 2007.

Skulle säga 100% sannolikhet. Speciellt när det handlar om sådana extrema farter. Är det inte vid så höga överträdelser man t.o.m kan åka dit för lite grövre saker som vårdslöshet i trafik och sådant? Har ingen källa på det, men de lär ta din lapp ifrån dig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Mhm, ok. Inte bra, så du tror inte att de har nått översende alls med att det förstör typ hela min jobb framtid?

Och hur lång vänte tid brukar det vara innan man får tillbaka kortet/får ta om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Mhm, ok. Inte bra, så du tror inte att de har nått översende alls med att det förstör typ hela min jobb framtid?

Och hur lång vänte tid brukar det vara innan man får tillbaka kortet/får ta om det?

Tror knappast de bryr sig, lagar är lagar. Har du prövotid får du aldrig tillbaka det, du får ta om det efter en viss tid. Men då behöver du skriva om teorin om giltighetstiden (1 år sedan senaste provet tror jag) gått ut, samt att du får göra en uppkörning på nytt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Mhm, ok. Inte bra, så du tror inte att de har nått översende alls med att det förstör typ hela min jobb framtid?

Och hur lång vänte tid brukar det vara innan man får tillbaka kortet/får ta om det?

Visa hänsyn? Yeah right

Du kan nog räkna med att inte ha något körkort. 110 på en 50-väg... Du förtjänar det är jag rädd.

Permalänk
Medlem

Detta är väll ett solklart fall av att grov vårdslöshet i trafik. Det finns ingen som hellst anledning till att de inte ska ta kortet, vid en sådan händelse ska kortet ryka även efter prövetiden. Jag skulle bli riktigt förbannad om de inte tar kortet efter att någon gjort så.

Och det där med "förmildrande omständigheter"... va f*n har det för betydelse, brottet är ändå det samma och borde rimligtvis hanteras därefter. Vad är det för idiot som kommit på att om man behöver kortet i arbetet så gör det inget om man skiter i trafiklagarna?

Som jag förstår det så utspelade denna händelse i anslutning till ett bostadsområde/villaområde, fattar folk inte vad de håller på med? hur nära det är att något allvarligt händer? Jag skiter fullständigt i föraren (må han smälla i närmsta träd innan han skadar någon annan) men det är synd om den 5 åring som bara skulle gå över till kompisen på andra sidan gatan. Det spelar ingen roll hur duktig man anser sig vara bakom ratten, människan är begränsad till en reaktionstid på ca 1 sek och på den tiden färdas man omkring 30 meter innan man ens börjar bromsa.

Varför klassas inte grova överträdelser i trafiken som leder till annans död som dråp? Man gör något som man vet är fel, farligt, olagligt osv och eventuellt får någon oskyldig sätta livet till, är inte det själva definitionen på dråp?

Hårdare tag mina herrar (polisen), vi vill inte ha sådant folk på våra vägar.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

Om man säger att man inte får ta om kortet på lika lång tid som det vanligtvis dras in ifall du inte har prövotid kan det handla om 10 månader man får vänta innan man tar om det...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Fråga om "förmildande omständigheter" då jag känner folk som har vatt med om liknade situationer och inte fått kortet draget pga att det används i jobb etc.

Vägen ser ut som en 90 väg med två åkrar på var sida, till vänster är det ca 50m bred sen där efter ett bostads område. Helt rak och fri sikt hela vägen.

Men fortfrande, hur lång blir vänte tiden om dom tar det? Vilket jag antar att dom kommer göra.

Permalänk
Medlem

Intelligent att köra så fort om hela ens "jobbframtid" bygger på det?
Tänk lite nästa gång...

Inte för att va taskig, men det känns rätt mycket tryggare om din lillebror inte blir yrkesförare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Fråga om "förmildande omständigheter" då jag känner folk som har vatt med om liknade situationer och inte fått kortet draget pga att det används i jobb etc.

Vägen ser ut som en 90 väg med två åkrar på var sida, till vänster är det ca 50m bred sen där efter ett bostads område. Helt rak och fri sikt hela vägen.

Men fortfrande, hur lång blir vänte tiden om dom tar det? Vilket jag antar att dom kommer göra.

Förmildrande omständigheter kan i vissa fall vara reducerad indragning, t.ex. en 50 årig taxichaufför som kört 32 för fort (de drar kortet vid 31) kanske kan få det, men inte en ung kille med prövotid som kört 60 för fort.

Jag har ingen koll på väntetiden innan du får ta om kortet, men räkna med ett antal månader, säkert upp emot 10.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Polisen har en del information: http://www.polisen.se/inter/nodeid=8947&pageversion=1.jsp

Till exempel:

"Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?

Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat följande grunder:

1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
2. Smitning från trafikolycksplats.
3. Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.
6. Allmän brottslighet.
7. Sjukdom.
8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

När får jag tillbaka mitt körkort sedan det har återkallats?

Man återfår aldrig det gamla körkortet när det varit återkallat. Ett nytt körkort ska framställas eftersom det gamla lämnas in och blir ogiltigt. Ett borttappat återkallat körkort som blir återfunnet kan alltså inte användas eftersom det är ogiltigt.

Sifferpunkterna som följer finns redovisade under föregående fråga "Vilka regler gäller för omhändertagande, återkallande av körkort?"

Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov.

Man måste ansöka om att få nytt körkort på särskild handling när ett körkort varit återkallat.

Om körkortet har återkallats mer än 12 månader ska nytt förarprov göras även om du har prövotid.

Beror återkallelse på punkterna 2, 3 och 4 får man nytt körkort tillbaka efter ansökan. Ansökningshandlingar sänds automatiskt med post från Vägverket.

Beror återkallelse på punkterna 1, 5, 6, 7, och 8 måste man som första steg mot nytt körkort ansöka om körkortstillstånd."

Om vi förmodar att det blir grov vårdslöshet i trafik kan man alltså räkna med 1-3 år utan körkort.

Edit: Här http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepr... påstår de dock att normaltiden är 4 månader.

Permalänk
Medlem

Om jag får lov att gå helt off-topic så vill jag bara säga att "sommarjobba", "jobbframtid" och "väntetid" alla är ett ord, inte två.

Back to topic!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Överklaga alltid en polismans dom ute på vägarna. Sen bör du nog kunna få förmildrande omständigheter. Men Dit kort kommer ryka. Förhoppningsvis kommer du att kunna få tillbaka det snabbare. Se till att du har riktiga bevis på att ditt liv faktiskt kommer att drabbas ganska hårt av detta.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Överklaga alltid en polismans dom ute på vägarna. Sen bör du nog kunna få förmildrande omständigheter. Men Dit kort kommer ryka. Förhoppningsvis kommer du att kunna få tillbaka det snabbare. Se till att du har riktiga bevis på att ditt liv faktiskt kommer att drabbas ganska hårt av detta.

Tror det är svårt att de skall räkna in förmildrande omständigheter när hastigheten varit så hög att man faktiskt kan åka dit för (grov) vårdslöshet i trafik, vet inte var gränsen för grov går så jag lämnar det osagt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Varför skulle han få förmildrande omständighet? Det krävs relativt mycket för att något sådant ska gå igenom. Och det räcker i princip aldrig att hävda att ens arbete står på spel. Då ska det till att chefen på det arbetet skickar in en redogörelse om hur oumbärlig man är på företaget. Då kan man få sitt straff reducerat. Men ett indraget körkort blir väldigt sällan reducerat till ej omhändertaget. Och verkligen inte i de där hastigheterna.

Personligen tycker jag du givetvis ska bli av med körkortet om du visar ett sådant mått av vårdslöshet och omognad. MEN om polismannen inte har utbildning till att göra mätningen, eller om mätinstrumentet ej är kalibrerat samt att det inte finns ett befintligt platsgodkännande på mätplatsen så kan polisen inte anse sig ha en korrekt utförd mätning. I sådant fall om man nekar så kan man inte bli fälld utan bevis även om polismans ord ofta anses trovärdigt.

Så länge man nekar och det finns rimligt tvivel samt att man inte har en korrekt mätning finner jag det osannolikt att man skulle få varken körkortsingripande eller böter om man inte erkänt en ordningsbot alternativt erkänt i förhör och sedan tar tillbaka det eller erkänt i rätten. (observera att i de hastigheterna handlar det inte längre om en ordningsbot utan att det är åklagarens uppgift att föra fram det i rätten. En polisman har alltså inte möjlighet till rapporteftergift i detta fall.)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

En bekant till mig förlorade sitt jobb efter att han blivit av med sitt körkort. Det var bara att söka nytt jobb för hans del. Detsamma gäller nog för din bror. Han lär knappast behöva körkort för att t.ex. flippa burgare på Donken.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Om jag får vara lite till TS försvar här så beror det mycket på hur vägen ser ut. Att man kör 110 på 50-väg betyder inte per automatik att man har kört vårdslöst på nått sätt. Så allt detta moralpolisande skulle kanske kunna tonas ner lite.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Om jag får vara lite till TS försvar här så beror det mycket på hur vägen ser ut. Att man kör 110 på 50-väg betyder inte per automatik att man har kört vårdslöst på nått sätt. Så allt detta moralpolisande skulle kanske kunna tonas ner lite.

50 vägar är i princip alltid befogade. Varför tror du att det är en 50 väg? Finns vissa kriterium som skall uppfyllas för det. Dessutom, visst att köra lite för fort på nån 50 väg må hända den bästa. MEN han körde verkligen inte lite för fort utan som om det vore en motorväg utan mötande trafik. betänk att han körde mer än dubbelt så fort som man får köra där och där kan det finnas både cyklister gångtrafikanter, mötande trafik och lekande barn.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Hejdå körkort och tack för det.

Förlorar du körkortet under prövotiden betyder det väl att du får göra om både teori och uppkörningen samt får du vänta ett bra tag.

Permalänk
Medlem

KÖR FÖRSIKTIGT FÖR I HELVETE.

Jag och många andra förlorade igår en väldigt bra & trevlig vän, en person som aldrig kommer att gå att ersätta. Med tanke på hur vraket såg ut så hade han kört i runt 100 på 50-väg. Det fanns inga bromsspår...

Så snälla, kör lugnt för fan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
50 vägar är i princip alltid befogade. Varför tror du att det är en 50 väg? Finns vissa kriterium som skall uppfyllas för det. Dessutom, visst att köra lite för fort på nån 50 väg må hända den bästa. MEN han körde verkligen inte lite för fort utan som om det vore en motorväg utan mötande trafik. betänk att han körde mer än dubbelt så fort som man får köra där och där kan det finnas både cyklister gångtrafikanter, mötande trafik och lekande barn.

Det är väl det där "i princip" som jag talar om här. I princip är de alltid befogade och i princip är det aldrig nån som kör 110 på 50-väg. Det finns 50-vägar där de bara inte byter till annat för att det snart blir 50 ändå, och det finns 50-vägar i villaområden där det borde vara 30. Lite förnuft bör användas oavsett gränsen och bara för att man håller den är man inte ovårdslös, likaså behöver man inte vara vårdslös för att man bryter den grovt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är väl det där "i princip" som jag talar om här. I princip är de alltid befogade och i princip är det aldrig nån som kör 110 på 50-väg. Det finns 50-vägar där de bara inte byter till annat för att det snart blir 50 ändå, och det finns 50-vägar i villaområden där det borde vara 30. Lite förnuft bör användas oavsett gränsen och bara för att man håller den är man inte ovårdslös, likaså behöver man inte vara vårdslös för att man bryter den grovt.

Det finns ingen 50-väg som man kan köra 110km/h utan att anses som vårdslös.

70-80 kanske det finns nån slags möjlighet att man inte kan bedöma det som vårdslöst, men 110... Knappast. Vet du vad som krävs för att en väg ska bedömas som en 50-väg? Vet du hur lång bromssträckan blir?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

På den vägen kan det förmodligen inte räknas som vårdslöshet i alla fall. Den är rak fin, två mellan stora åkrar på var sida. Husen ligger på ganska stort avstånd. Inga bilar eller andra personer på vägen. Endast jag och polisen.

Hände samma sak för en vän för inte så länge sedan.

Han körde i ca 105-110 på 50 väg, som verkligen är tätt bebott. Han fick 4500 i böter och indraget körkort i 3 månader och var tvungen att göra ny uppkörnig. Han överklaga och sa att han behövde det i jobbet, som då är en skrot. Fick ner det till 1 månad och ny uppkörnig. Dock blev hans taget på plats i fall det gör nån skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det finns ingen 50-väg som man kan köra 110km/h utan att anses som vårdslös.

70-80 kanske det finns nån slags möjlighet att man inte kan bedöma det som vårdslöst, men 110... Knappast. Vet du vad som krävs för att en väg ska bedömas som en 50-väg? Vet du hur lång bromssträckan blir?

Igår vart bromssträckan 0 meter, så fort går det för oerfarna förare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
På den vägen kan det förmodligen inte räknas som vårdslöshet i alla fall. Den är rak fin, två mellan stora åkrar på var sida. Husen ligger på ganska stort avstånd. Inga bilar eller andra personer på vägen. Endast jag och polisen.

Hände samma sak för en vän för inte så länge sedan.

Han körde i ca 105-110 på 50 väg, som verkligen är tätt bebott. Han fick 4500 i böter och indraget körkort i 3 månader och var tvungen att göra ny uppkörnig. Han överklaga och sa att han behövde det i jobbet, som då är en skrot. Fick ner det till 1 månad och ny uppkörnig. Dock blev hans taget på plats i fall det gör nån skillnad.

Över 50km/h räknas det som vårdslöshet i trafik. Sen om du blir dömd för det är en annan sak. Jag tvivlar på att du blir dömd. Men det är fängelse på straffskalan och kan polismannen bevisa att du körde 50km/h för fort så är det vårdslöshet i trafik som finns i ditt straffregister. Men i och med att det inte hände nåt så kommer du inte få fängelse.

str8forthakill: Ehh? jag förstår inte alls vad du menar. På en 50-väg är det rimligt att folk går över vägen eller liknande. Kommer en person blåsande i 110km/h så får man inte stopp på bilen om man inte ser personen på lång väg.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar. Får hoppas det inte blir nån längre tid utan körkort.
Böter klarar jag utan några större problem. Detta för helt enkelt bli en dyr läxa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
str8forthakill: Ehh? jag förstår inte alls vad du menar. På en 50-väg är det rimligt att folk går över vägen eller liknande. Kommer en person blåsande i 110km/h så får man inte stopp på bilen om man inte ser personen på lång väg.

Det var på en allé, stora feta träd vid vägen, det var folktomt. Men om vi säger såhär, skulle en erfaren förare sitta utan foten vid bormspedalen (som många unga gör)? Och skulle en erfaren väja för ett Djur på en allé med träd väldigt tätt i hög hastighet?

Svaret blir givetvis nej, reaktionstiden hos er unga förare är värdelös. Att förutsäga vart det finns hastighetskontroller är TS tydligen extremt dålig på, vägar med låg hastighetsbegränsning men med bra sträckor att bränna på, räkna med hög risk för laser. Vad blir bäst tro, att ha kvar det där körkortet eller att bränna på i 110 på en 50-väg för att komma fram fortare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Det var på en allé, stora feta träd vid vägen, det var folktomt. Men om vi säger såhär, skulle en erfaren förare sitta utan foten vid bormspedalen (som många unga gör)? Och skulle en erfaren väja för ett Djur på en allé med träd väldigt tätt i hög hastighet?

Svaret blir givetvis nej, reaktionstiden hos er unga förare är värdelös. Att förutsäga vart det finns hastighetskontroller är TS tydligen extremt dålig på, vägar med låg hastighetsbegränsning men med bra sträckor att bränna på, räkna med hög risk för laser. Vad blir bäst tro, att ha kvar det där körkortet eller att bränna på i 110 på en 50-väg för att komma fram fortare?

Ahaa, jag missade att du pratade om en tidigare händelse. Då blev det lite klarare.

Ja, unga oerfarna förare har oftast svårt att bedöma lämplig hastighet eller så bryr de sig inte helt enkelt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

En fråga bara, om det va så fri sikt och rak och fin väg, hur kunde du inte då sett polisen längre fram och bromsat in?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ahaa, jag missade att du pratade om en tidigare händelse. Då blev det lite klarare.

ca 20 timmar sen det hände... :'( .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizard3
En fråga bara, om det va så fri sikt och rak och fin väg, hur kunde du inte då sett polisen längre fram och bromsat in?

De gömmer sig såklart, plus att när en ung förare kör så fort hinner de inte tänka så mkt, man ser polisen i precis god tid som Dvärgen gjorde .