Permalänk
Medlem

Elgitarr till dator?

Tjenare!

Nu kommer jag med en sådan här konstig fråga igen

ajo, i alla fall.. Jag är DJ, men även en gitarrist, så skulle vara roligt att spela in en låt till datorn och arbeta med den i Frutiy Loops, alltså att jag spelar med gitarren och spelar in via datorn.

Jag funderar dock på hur jag ska koppla bara ;E Är ingen precis high person med elektronik, teknik osv ^^

För att förklara lite bättre igen:
Jag vill koppla in min elgitarr till datorn, och spela in i Frutiy Loops, då jag spelar.

Jag har en vanlig sladd, ser ut ungefär såhär:

Som vanligt hittar jag aldrig de bilder jag behöver, så får fippla i Paint ^^

men alltså, ändarna ser likadana ut om man säger så

En ändan har jag kopplat in i gitarren, och den andra i både Mick och högtalar uttaget, men inget funkar. Nu skrattar säkert många av er, skulle nog jag göra med men jag är helt seriös, och vill gärna ha hjälp med detta.

Räcker det med denna sladd, eller måste jag köpa något mer tillbehör?

MVh

----EDIT----
Har testat att köra elguran igenom morsans dator till FL, och det funkar prima

här är ett sample:
http://www.jimmyw.se/amazing_grace_fl.mp3

helt perfekt

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Några alternativ:

1) Koppla som du har gjort - till mic eller line in på ljudkortet. Kräver att ljudkortet har bra ingångar, vilket ditt uppenbarligen inte har. I så fall krävs en förförstärkare som man kopplar gitarren genom.

2) Externt ljudkort. Finns i olika varianter från väldigt enkla som i princip är inbyggda i en kabeln (t.ex. rock frog eller behringer ucg 102 - finns många) till väldigt dyra studioljudkort för många tusen.

3) Multieffekt med inbyggt ljudkort. Använder själv en Zoom G2.1U som jag är väldigt nöjd med, den har inbyggt USB-ljudkort. Har dock inte riktigt fått till låg latens i Vista än (har inte jobbat så hårt på det för all del heller).

Om du bara ska spela in duger billigare varianter. Om du ska göra realtidsbearbetning (t.ex. köra en förstärkarsimulator som amplitube eller guitar rig) så måste du se till att få ett ljudkort med bra drivrutiner som ger liten latens (fördröjning). Se till att det finns ASIO-drivrutiner.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket!

Nackdelen med det hela är väl nu att min riktiga dator är krashad, så sitter på en gammal dator från skolan ;p och det kan man ju bara säga direkt att ljudkortet inte är speciellt bra ^^

men tack så mycket!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop