Permalänk
Medlem

Orolig över kylpasta

Hej, byggde precis klart min andra dator. När jag monterade på arctic cooling freezer 7 pro lossnade den efter ett tag och jag fick göra om allt. Jag tog dock aldrig bort kylpastan och satte dit ny :S Läste sen att man måste ta bort kylpastan om man bara lyfter kylaren 1 gång!?

Måste jag verkligen ta ut allt i lådan och göra om det nu? Kan jag inte bara övervaka temperaturerna och se ifall de är normala?

Ps. Såg att det kom lite kylpasta kladd på metallen runt sockeln, är det farligt?

Permalänk

Det kan bli luft mellan kylare och cpu men hur mycket det gör får du se i temps. angående om det är farligt med kylpasta runt så skulle jag säga att det beror på, en pasta med mycket metall är ledande medan andra utan metaller inte leder.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Edit - Gjorde rent den med aceton och köpte en ny kylare. Hade fel monterat den första, jag vred på knapparna efter att dom klickat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lptrp
Edit - Gjorde rent den med aceton och köpte en ny kylare. Hade fel monterat den första, jag vred på knapparna efter att dom klickat...

LOL!

RTFM!!!

man lär sig av sina misstag!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Re: Orolig över kylpasta

Citat:

Hej, byggde precis klart min andra dator. När jag monterade på arctic cooling freezer 7 pro lossnade den efter ett tag och jag fick göra om allt. Jag tog dock aldrig bort kylpastan och satte dit ny :S Läste sen att man måste ta bort kylpastan om man bara lyfter kylaren 1 gång!?

Måste jag verkligen ta ut allt i lådan och göra om det nu? Kan jag inte bara övervaka temperaturerna och se ifall de är normala?

Ps. Såg att det kom lite kylpasta kladd på metallen runt sockeln, är det farligt?

Varför skulle du behöva ta ut allt från lådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

det sorgliga är att det är många som gör samma misstag
Det är faktiskt underksattat att läsa manualen

lycka till med nya kylaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha. Du är nog inte ensam om att göra den tabben. Finns ärkenötter här på forumet som till och med rekommenderar andra att vrida efter att det klickat, så det verkar som att det är lätt att missuppfatta funktionen med dem.

Men behövde du verkligen köpa ny kylare bara för att den lossnade?
Jag är hur nöjd som helst med min freezer 7 pro. Eller, efter att den kommit på plats iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppas du fattar att du kan ställa tillbaka dem och montera om den?

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W