Rå lagg / grafik fel - HD 2900 PRO (?)

Permalänk
Medlem

Rå lagg / grafik fel - HD 2900 PRO (?)

Byggde ihop ny maskin nu i veckorna, men vissa spel hackar sjukt mycke. (Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB GDDR3, PCI-Express,2xDVI/HDMI/HDCP, 256bit) Har dock inte testat med senaste drivarna till graffet, kan inte hitta dom..? har letat mycke..(!)
Ett bra ex är Battlefield Vietnamn, mellan 15 och 25 FPS hela tiden, typ 100 FPS när jag kollar rakt upp i det blå. Får även ett skumt fenomen i Brothers in Arms när dynamic lightning e aktiverat, det blir nån slags ljus spökbild som täcker 1/4 del av skärmen. Cod4 och Crysis funkar sjukt bra, fast i Crysis får jag ofta flashande grafikfel, stenar som försvinner, blad och grenar som blinkar, delar av hus som kommer och går.. ungefär samma effekt som när man klockar grafik minnet över dess förmåga, och nu kör jag förståss oklockat.
Kan det va så lätt att medföljande drivarna suger?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

"Letat mycket", hur svårt är det att hitta drivrutiner till ett ATI grafikkort som är relativt nytt. Googla ATI och du ser att första träffen är till nedladdningssidan för dirvrutinerna, FFS........

Permalänk
Medlem

Mh.. sant, där va jag pinsamt slarvig. Sökte på vad kortet hette utan att ens skriva ATI.. nåja.

EDIT: Felet kvarstår.. hade dessutom nästan senaste driven redan. Vad är fel?!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Jag vet att catalyst 7.6 fungerar bra i Crysis iaf. Vad har du för temperaturer?

Permalänk
Medlem

Mellan 60-70.. för det mesta 65-70 och det är under tiden jag kör crysis. I idle mellan 50-55. Onödigt varmt enligt mig.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd

vad kör du med för processor

många av amd s behöver speciel programvara

Permalänk
Medlem

Intels Core2Duo 2,6ghz / 800Mhz.. Men innan jag startar spelet drar jag igång ctrl+alt+del, och under spelets gång kör cpun aldrig på 100%, ligger mellan 60 och 90%.. så jag vet att problemet inte ligger där.. I think?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
vad kör du med för processor

många av amd s behöver speciel programvara

- Ursäkta!?!

Permalänk
Medlem

Ah svullo90 du tänker på GPU.n? i så fall borde det väl va amd? kör ju med HD 2900 PRO, såvitt jag vet e detta amd...? Eller simmar jag i den torra poolen? =P

Visa signatur

QC7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ursäkta!?!

Antar att han menar dualcore patchen

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foster D
Ah svullo90 du tänker på GPU.n? i så fall borde det väl va amd? kör ju med HD 2900 PRO, såvitt jag vet e detta amd...? Eller simmar jag i den torra poolen? =P

nej, jag tänker på processorn, precis som jag skrev

jag hade problem med CPlagg i spel innan jag instalerade dual core optimiser
kör med athlon 64 X2 serien
har för mig att många andra AMD proc också kräver speciel prgramvara
( nej, pratar inte om någon TLBbugg)

Permalänk
Medlem

Det är så med AMD X2'or, att vissa spel går snabbare om de inte är omptimerade för Dubbla kärnor eller bara krånglar.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

eas@tetris. Jag kör med 8.4 drivarna nu.. strulet e kvar. och jag kör ju inte med amd.. kör E4700.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

okej, jag måste läst lite ludigt

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foster D
eas@tetris. Jag kör med 8.4 drivarna nu.. strulet e kvar. och jag kör ju inte med amd.. kör E4700.

wtf konstigt

det kanske är nedklockat, finns det inte kort där man själv behöver ställa upp clocken till rätt frekvens

( ja vet, det ska inbte bli sådana fel av underclockning men skadar inte att prova)

tanka hem ett klockprogram och testa

vet tyvär inga andra än Nvidias egna, fast det lär ju inte funka för dig.

Permalänk
Medlem

Har ju prövat klocka upp också.. det hjälpte bara på fps.en Kan inte va nått annat fel? typ moderkortet eller minnena?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Kolla efter om kortet går ner i 2D läge när spelet är igång, då klockar kortet ner sig automatiskt.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Mh har kollat upp det också... kör med riva tuner, och där finns ju "status graf" man kan kolla, och kortet klockar upp sig som det ska och allt. Det e ju inget direkt fel på prestanden på det sättet, det blir ju bara grafik fel.. och bara i crysis än så länge. Kan det va mjukvarufel i spelet?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
har för mig att många andra AMD proc också kräver speciel prgramvara

Jag har en AMD Mobile Sempron 2800+ som inte fungerar riktigt som den ska om jag inte installerar ett drivrutinspaket från AMD. Tror att den har problem med throttling och värme när man inte har det installerat.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

tjo,

du kan ju alltid printscreena felet och lägga upp här, tror att det är enklare, för mig låter det som ett hårdvarufel då jag själv sitter på 2st 2900pro utan dessa problem.

annars skulle jag rekommendera att underklocka kortet, först minnen och sedan kärna för att kolla om det hjälper... annars är det RMA som gäller...

är korten instabila på nåt sätt, kan du loopa 3dmark eller liknande test, ATItools test kanske i ett par timmar utan att du får artifakter?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Att ta ett screenshot exakt när det flaschar till e ganska svårt =P vet ju aldrig när det händer och det varar i typ 1 tiondels sekund.

RMA?

Ska testa med ATItools och se vad som händer. återkommer med resultat.
Blund ropar...

Tack btw

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

ser flashningen ut som; svarta streck, svarta blixtar, snö, texturer som dras ut till extrema trekanter, texturer som försvinner/blinkar frenetiskt?

händer detta bara ibland? om det ser ut som ovanstående bör det ske mer än 1 gång, och du bör kunna prntscreena det... men men, testa atitool och kör artifact scannern, eller dra ner rthdribl och kolla om felen ser annorlunda ut där, olika grafik ger ofta olika fel...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w