Permalänk
Medlem

zonealarm och hemmanätverk

Hejsan det är så att jag gärna skulle vilja köra fildelning inom mitt nätverk men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.
Det är så att som det är nu så kör jag 3 datorer genom BBBs modem och dessa hittar inte varandra eftersom zone alarm blockar.
Frågan är hur jag ska få det att funka. Tips någon?

Permalänk
Medlem

öppna zonealarm>firewall>zones
add> så kan du lägga till ipadress
elller om du vill iprange/subnet
och då skriver du i de andra datorernas ip
sedan apply
sedan gör du så på varje datorn
så löste jag problemet med att datorerna inte ens kunde pinga varandra i mitt nätverk

Permalänk
Medlem

ah äntligen en vänlig sjl man kan brainstorma med jo jag tänkte på det där du sa och har prövat att tillåta ip adresser men eftersom jag får mina ip adresser från en dhcp ändras det jämt. Funtade köra på ip range men släpper man inte in andra datorer än de man vill ha då? Sorry att jag är så omständig btw

Permalänk
Medlem

Låter som om detta är något för dig: http://www.petri.co.il/configure_tcp_ip_to_use_dhcp_and_a_sta...

Där kommer dina burkar få som vanligt en IP-adress vardera ifrån BBB's DHCP-server samt köra egna fasta/statiska privata(som du själv matar in, t.ex 192.168.0.1 för första burken, 192.168.0.2 för den andra osv) IP-adresser.

Subnetmasken du skall mata in bör duga med 255.255.255.0.

Du behöver sedan enbart tillåta dessa privata IP-adresser i ZoneAlarm och dessutom så routar inte BBB dessa IP-adresser i sitt nät så du behöver inte oroa dig för att någon försöker komma åt någon av dina burkar med samma IP-adress som en betrodd burk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

låter precis som det jag vill ha! Hmm länken funkar inte men jag letar lite på sidan, skriv gärna om du hittar sidan igen. Förresten Hajjar windows att den ska köra fildelning på privata ip adresserna eller måste man ställa in det?

Edit: hittade länken http://www.petri.co.il/configure_tcp_ip_to_use_dhcp_and_a_sta...
lyckas få datorerna att pinga varandra men de hittar inte varandra i arbetsgruppen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jodoxxx
låter precis som det jag vill ha! Hmm länken funkar inte men jag letar lite på sidan, skriv gärna om du hittar sidan igen. Förresten Hajjar windows att den ska köra fildelning på privata ip adresserna eller måste man ställa in det?

Edit: hittade länken http://www.petri.co.il/configure_tcp_ip_to_use_dhcp_and_a_sta...
lyckas få datorerna att pinga varandra men de hittar inte varandra i arbetsgruppen

Börja med att strunta i arbetsgruppen. Den sköts utav Computer Browser samt är beroende utav ett par komponenter till.

Kolla om de kan pinga varandra med både IP-adress samt datornamn.

Kolla sedan om du kan bläddra i respektive burk via kör funktionen i Windows. Skriv \\192.168.0.1\c$ och kolla om du får kontakt med burkarna från varenda en burk. Tänk på att sista siffran i IP-adressen får du naturligtvis ändra till den siffra som den burk du provar mot har.

Därefter kontrollerar du att Computer Browser tjänsten är igång i Services och kontrollerar att ZA tillåter allt till/från dessa burkar. Annars får du gräva lite bland dokumentation och kolla om det är någon port mellan 135 och 139 på UDP protokollet som specifikt skall tillåtas.

Fildelning knyts till respektive nätverksgränssnitt(i ditt fall nätverkskorten). Därför skall du använda ZA för att ej tillåta fildelning till dina burkar från andra IP-adresser än de du uppgav som privata för respektive burk.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

går pinga ip adresserna men inte namnen. Det gick inte heller att bläddra i burkarna :/
Ställde förövrigt in att zonealarm skulle göra subnet 192.168.0.0 till trusted (med 255.255.255.0 subnätmask)

skriver lite mer info i hopp om att det ska hjälpa

3 datorer är inkopplade till bbbs modem (eller router eller vad nu är)

dator 1 heter sovrum och har ip 192.168.0.2 (tog inte 1:an av vana) kör xp pro
dator 2 heter vardagsrum och har ip 192.168.0.3 kör xp pro
dator 3 heter Nny och har vista basic så jag har ingen aning hur jag ska fixa det men det är inte prioritet 1 så det är inte så farligt (men dela gärna med dig om du vet hur jag ska fixa det)

tack för din tid och hjälp förresten

Permalänk
Medlem

För att utesluta alla möjliga blockeringsprogram så får du göra följande:

* Koppla ur telefonkabeln ifrån BBB modemet.
* Slå ifrån samtliga brandväggar.
* Prova på nytt.

Det är nämligen inte säkert att det undantag för 192.168.0.0/24 räcker.
Ibland så anropas adressen 255.255.255.255 via UDP för att nå alla enheter på ett logiskt nät.

Dock tycker jag att det är skumt att du inte kunde nå via \\192.168.0.2\c$ eller \\192.168.0.3\c$.

Har du fil och skrivardelning påslagen i samtliga burkar?
Kontrollera gärna med hjälp av netstat -n -a vad som ligger och lyssnar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

hmm mjo nu verkar det funka med att gå in på c på datorerna (var bara ena som funka förut)

det går att pinga varandras ip addresser
men när man pingar datorernas namn så pingar den den publika ip adressen

Permalänk
Medlem

Så här fungerar det(kortfattat):

* Din dator vill pinga datornamnet KalleAnkaBurken(och den har ej haft kontakt med kalleanka sedan sista ARP sökning/omstart av burk/omstart av nätverksgränssnitt, dvs i ARP listan så finns just nu inte KalleAnkaBurken.

* Din burk frågar lite här och där vem som har KalleAnkaBurken som datornamn. Den frågar via DNS, WINS(om det används) samt via Computer browser tjänsten.

* Mest troligt så är det i ditt fall Computer Browser tjänsten som rapporterat tillbaks att den vet vilken MAC-adress KalleAnkaBurken har.

* Din burk gör en förfrågan på MAC-adressen i fråga.

* KalleAnkaBurken svarar: Jag har den och jag har IP-adress x.x.x.x.

* Här kommer det som förklarar(förhoppningsvis stämmer det eftersom det trots allt är en beräknad gissning ifrån min sida utan att själv sitta hemma hos dig): KalleAnkaBurken vet ej vilken IP-adress den egentligen ska svara med eftersom samma nätverksgränssnitt(i ditt fall ditt nätverkskort) besitter två adresser. I detta fall så tror jag att den svarar med det första bästa som kommer upp när Windows letar i sin lista efter IP-adresser.

Däremot när du kör ping direkt med IP-adress så har du redan IP-delen klar och då ser KalleAnkaBurken att målipadressen matchar en av dem som den nyttjar och svarar därmed med samma källadress som måladressen i pingpaketet ifrån dig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

ok hur tvingar vi den att lägga in den privata ip adressen i arp tabellen då? eller är detta ett dött lopp?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jodoxxx
ok hur tvingar vi den att lägga in den privata ip adressen i arp tabellen då? eller är detta ett dött lopp?

Nej, faktiskt inte, utan det är helt rätt väg att gå. Förstår inte att jag kan ha glömt en sådan grej. Måste varit sent på kvällen när jag skrev det där. Jepp, vi skyller på det :D.

På en burk kör du t.ex(då sitter du t.ex framför 192.168.0.1 burken):

  • arp -s 192.168.0.2 00-11-22-33-44-55

  • arp -s 192.168.0.3 AA-BB-CC-DD-EE-FF

På en annan kör du t.ex(då sitter du t.ex framför 192.168.0.2 burken):

  • arp -s 192.168.0.1 BB-AA-CC-DD-EE-FF

  • arp -s 192.168.0.3 AA-BB-CC-DD-EE-FF

ja du förstår vad jag menar, det var ju din idé.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen om jag glömt nämna det.
det där med arp funkade inte, det gick att lägga till men datorn skickar typ en ny arp request och lägger tillbaka den dynamiska ip:n och prioriterar den före min egna fina privata ip

Permalänk
Medlem

tycker det är väldigt konstigt om du inte lyckats fått det att funka ännu :/

Permalänk
Medlem

hur menar du... att jag är konstig eller att hårdvaran är konstig? eller kanske båda

Permalänk

Kör ''Guiden Konfiguera nätverk'' på alla datorer. Tilldela samma arbetsgrupp (valfritt) ''MShome''.

Starta om datorn.

Dela ut 1 valfri ''mapp'' på varje enskild dator.

Installera NWlink/IPX/SPX Protokollet.
Gå Sedan in på egenskaper (IPX/SPX)
Tilldela alla datorer 3 olika Interna Nätverksnummer.
(Ex. Dator1 0000000. Dator2 00000001. Dator3 00000002)

Starta om samtliga burkar.

Gå in på nätverket och markera den delade mappen. In på ''verktyg'' och välj ''Anslut nätverksenhet''. Nätverksenheten hittas enkelt genom att gå in på ''Den här datorn'' Ligger som standard på den platsen.

Om detta nu funkar så har du en början, att se alla datorerna i nätverket utan krångel är starten för ytterligare optimeringar.