Barndomsdrömmar / Randy Pausch "Last Lecture"

Permalänk
Glömsk

Barndomsdrömmar / Randy Pausch "Last Lecture"

Jag såg precis att Randy Pausch, känd för föreläsningen "Last Lecture", har gått bort. Mer information om mannen: http://en.wikipedia.org/wiki/Randy_Pausch

Citat:

Randy Pausch (October 23, 1960 – July 25, 2008) was a Professor of Computer Science, Human-Computer Interaction, and Design at Carnegie Mellon University (CMU) in Pittsburgh, Pennsylvania,

...

In August 2006, Pausch was diagnosed with pancreatic cancer. He pursued a very aggressive cancer treatment that included Whipple procedure[1] surgery and experimental chemotherapy; however, in August 2007, he was told the cancer had metastasized to his liver and spleen, which meant it was terminal.

...

Pausch delivered his "Last Lecture," titled "Really Achieving Your Childhood Dreams," at CMU on September 18, 2007.[13] This talk was modeled after an ongoing series of lectures where top academics are asked to think deeply about what matters to them, and then give a hypothetical "final talk," i.e., "what wisdom would you try to impart to the world if you knew it was your last chance?"

Om ni inte har sett denna sevärda föreläsning finns den här:

http://www.youtube.com/watch?v=ji5_MqicxSo
http://video.google.com/videoplay?docid=-8201478015841155798

Nu finns det en del att diskutera.

Har ni några barndomsdrömmar? Har ni jobbat för att uppfylla dem?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag drömde om att bli uppfinnare när jag var liten.
Mest för jag ville ha en robot som kunde hjälpa mig sen när jag skulle börja skolan.
Nu såhär i efterhand så hade jag haft användning av den där roboten alltså

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Jag ville bli sopgubbe, och vara han som fick åka där bak. Tyckte det var det ballaste som fanns att man fick stå utanpå sopbilen medan den åkte. Nu har dom ju slutat som det så livet är skit.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Jag ville bli sopgubbe, och vara han som fick åka där bak. Tyckte det var det ballaste som fanns att man fick stå utanpå sopbilen medan den åkte. Nu har dom ju slutat som det så livet är skit.

Hahaha

Jag ville själv bli brandman, att rädda en annan människa skulle jag tro är bland dom skönaste känslorna i världen sen är det extremt och farligt så det var och är ett väldigt spännande jobb skulle jag tippa.

Som det ser ut idag så blir det nog ingen brandman av mig men man vet ju aldrig.

Det som fachinerar mig idag är ormar, det är väldigt intressant att kolla på naturprogram från alla delar av världen sen är det spännande och lite pirrigt med giftormar, ska undersöka vad som krävs för att hålla på med ormar.

Permalänk
Medlem

Jag ville bli en datahacker. Har jag jobbat något för att bli det? Näe.

Permalänk
Avstängd

Jag ville bli statsminister i Sverige och ta över världen. Satt med min världskarta och tänkte vilka länder jag skulle ta över först.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag ville bli pilot, fortfarande en dröm, att skaffa flygcert och en cessna eller nått någon gång

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Jag vill bli LEGO-designer. Kan fortfarande tycka det är kul att bygga något med LEGO, men kommer nog inte jobba med det.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

jag ville bli ekonomiskt oberoende jobbar fortfarande på de

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid velat bli som en av de där galna vetenskapsmännen/uppfinnarna som ofta brukar medverka i diverse barnfilmer.
När jag har byggt min tredje domedagsmaskin känner jag att jag har lyckats.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.youtube.com/watch?v=oTugjssqOT0

Den här föreläsningen är bra den med.

Permalänk
Medlem

Först ville jag bli bonde, sen upptäckte jag pengar och ville bli jurist. Nu har jag kommit på att jag inte vet något.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ville bli spelprogrammerare, ligger väääldigt lågt med det nu eftersom jag pluggar Barn&Fritid

Men en annan barndomsdröm är jag snart klar med :]

Permalänk
Hedersmedlem

hmm jag drömde jämt om att starta en egen power rangers grupp när jag va liten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
hmm jag drömde jämt om att starta en egen power rangers grupp när jag va liten

När vi nu nämner såna knäppheter så ville jag bli Sailor-hjältinna precis som Sailor Moon och de andra ^_^x

Permalänk

Hmmm ja det finns väl inget man inte ville göra som barn eller? Polis, Tjuv, Brandman, Pyroman, Kirurg, Uppfinnare, Hacker, Programmerare, Svetsare, Plåtslagare, Smed, Kung, Miljonär etc etc.

Just nu har jag en mer realistisk dröm och det är att försöka få igång lite sidor på nätet som kanske kan hjälpa mig att dra in lite slantar för minimalt arbete. Inte helt overkligt att lyckas med så jag arbetar vidare på det, samt även drömmen om att kunna programmera försöker jag ibland arbeta på. Läser lite php, c++ och annat ibland när jag orkar så det går ganska långsamt framåt.

Sen har jag en dröm jag skulle vilja prova på och det är att syssla med lite mer extrem svetsning typ svetsa på höga höjder, undervatten eller vart som helst. Har några grundkurser i svetsning och funderar på att skaffa mig ett dykarcertifikat snart, skall dock jobba ett tag som cnc-operatör och spara lite pengar till en UV-Svetsutbildning (UV=Undervatten) jag hörde lite om för några år sedan.

Men man har ju en dröm som alltid kommer att finnas känns det som, att bli miljonär och ekonomiskt oberoende! Such a dream!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Först ville jag bli bonde, sen upptäckte jag pengar och ville bli jurist. Nu har jag kommit på att jag inte vet något.

Word

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Först ville jag jobba på en yoghurtfabrik så jag kunde käka yoghurt hela dagarna men sen fick jag reda på att man inte fick stå och käka yoghurt hela dagarna

Andra barnsdomsdrömmen var såklart porrstjärna tills man fick veta att det inte var så tufft som det igentligen verkade plus sexet med en speciel tjej är sååå mkt bättre.

Permalänk
Medlem

När jag var liten ville jag bli nått stort..

Nu väger jag över 100kg så jag antar att jag uppfyllt min dröm, kanske inte som jag plannerat det men iallafall.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Macgyver...

Permalänk
Hedersmedlem

Såg denna för ett tag sedan, grymt bra föreläsning.

När jag var liten ville jag:

1. Jobba med något jag tycker om (detta visade sig sedan vara datorer): Check, IT-konsult

2. Bli racingförare (professionellt eller amatör förtäljer inte historien, eller åtminstone inte mitt minne): Jobbar på det, bilen byggs det på, körteknik tränas och jag har absolut inte besökt banan för sista gången

På senare år har dessa tillkommit:

1. Lära mig japanska: Jobbar på det

2. Åka till Japan: Check, ska dit vår/sommar om bara polaren får ihop pengar

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.