Permalänk
Medlem

lita på memtest86 till 100%?

Senaste tiden har min dator visat blåskärm med texten "memory dump" som text. Misstänkte att det var RAM-minnena det handlade om. Har nyligen kört memtest86 v3.4 på min dator och den visar att mina RAM-minnen mår allt annat än bra. Många Errors blir det, fr.o.m test #4 och uppåt går det inget bra.

Min fråga är nu bara, kan man lita på Memtest86:s resultat och döma ut mina OCZ Ram-minnen som kassa eller kan det vara nåt annat som spelar in? Om det är så att man kan lita på memtest vore det ju ioch för sig ganska skönt då jag då säkert vet vad problemet är. Blir väl tvungen att isåfall köpa nya RAM-stickor. Men vill helst slippa såklart.

Kan någon guida mig i problemet?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Memtest har alltid visat korrekt information för mig.
Problem-minnen syns direkt och kan bytas ut.

Litar en hel del på det.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Re: lita på memtest86 till 100%?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
Senaste tiden har min dator visat blåskärm med texten "memory dump" som text. Misstänkte att det var RAM-minnena det handlade om. Har nyligen kört memtest86 v3.4 på min dator och den visar att mina RAM-minnen mår allt annat än bra. Många Errors blir det, fr.o.m test #4 och uppåt går det inget bra.

Min fråga är nu bara, kan man lita på Memtest86:s resultat och döma ut mina OCZ Ram-minnen som kassa eller kan det vara nåt annat som spelar in? Om det är så att man kan lita på memtest vore det ju ioch för sig ganska skönt då jag då säkert vet vad problemet är. Blir väl tvungen att isåfall köpa nya RAM-stickor. Men vill helst slippa såklart.

Kan någon guida mig i problemet?

tack på förhand

Kan ju vara så att du har kassa inställningar, mobo som inte riktigt går ihop med dina minnen, ett dåligt nätagg, så fel i memtest behöver inte betyda att det är just minnena det är fel på.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Testa kör ett minne i taget. Man kan även testa flytta minnena till olika slots. Med lite såna trix kan man försöka avgöra om det är minnet eller moderkort/inställningar osv som strular (kanske mindre troligt att det är fel på 2-4 minnesstickor osv).

Har precis strulat med memtest på ett Asus P5Q-E t.ex. och där visade memtest fel om man hade Legacy USB aktiverat(!) vilket felaktigt fick mig att anta att MB var paj (testade minnen som gick igenom på en annan burk) med felaktig retur som följd.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av memtest86 är att det inte är 100 % pålitligt.
Kör jag memtest for windows så kan jag få fel, utan att memtest86 har visat fel.

Tyvärr vet jag inte orsaken till den olika rapporteringen, men eftersom jag kan få problemet att "upphöra" för windows memtest så innebär det att den borde fungera som den skall.

Jag tycker du skall använda dig av fler program för att testa innan du avgör något.

Permalänk
Avstängd

kör en sticka i taget, och ger den fel, skicka rma.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Kan ju vara så att du har kassa inställningar, mobo som inte riktigt går ihop med dina minnen, ett dåligt nätagg, så fel i memtest behöver inte betyda att det är just minnena det är fel på.

Precis, det kan ju bero på gammalt BIOS, kassa inställningar, minnet kanske går för varmt, för lite spänning till minnet (eller till nån annan komponent), dåligt nätagg, osv. För lite spänning till processorn kan också ge minnesfel. Finns mycket som kan påverka.

Sen kan minnet vara instabilt trots att det går igenom memtest utan fel. Kör nåt spel baserat på Unreal-motorn (t ex Battlefield2 är extremt känsligt) istället om du vill ha en riktigt minnestest.

Själv har jag faktiskt inte varit med om att en enda minnessticka varit trasig. Minnesfel beror nog mest på annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Kan säga att komplett använder det i sin felsökning av ramminnen.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!

Nu blir jag inte klock på varken min dator eller minnen. Precis som jag sa tidigare gav ett memtest-prov error meddelanden när jag först körde med båda ram-stickorna i. Testade sedan med endast en sticka och samma problem dök upp. Idag, en dag senare testade jag igen en sticka i taget och då gick båda stickorna genom testet utan problem!? När jag sedan stoppar i båda stickorna samtidigt ballar datorn ur, precis som tidigare, vid test#4 i memtest. Hur kan resultatet ändras från gång till gång!?

får smått panik på det här

Permalänk
Medlem

Din dator verkar ju rejält överklockad (1.8 ->3.06GHz), har du problem när den inte är överklockad?

Permalänk
Medlem

Jag har oxå problem med många errors i memtest86 och memtest86+ och datorn är instabil.
Jag är oerfaren när det gäller överklockning och så, men ska man kanske testa att öka spänningen på minnena och kanske på nordbrygga? Hur mycket kan man gå ifrån standardvärdet utan att vara i riskzonen för att något går sönder?

quad core q6600
4gb ram pc 6400
asus p5k
Orginalinstälningar i bios.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle rekomendera att du testar allt i originalinställningar.

Permalänk
Medlem

Alltså jag har originalinställningar nu. Men jag antar att jag måste förändra något för att få systemet stabilt.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt enkelt att felsöka minnen, kör memtest på en (1) sticka i taget och se vilket resultat du får. Har du tur så är det bara en sticka som är trasig. Då kan du bara använda den icke trasiga stickan för att se ifall dina problem försvinner när du bara kör med den.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Okej, jag har ju 4 st 1Gb. Har kört memtest86 V 3.3 med en sticka åt gången. Jag har gjort 2 st och båda har haft errors. Ska fortsätta med de andra två.

Jag är ny med memtest86. När den har gjort alla tester till 100% så verkar den starta om. Tar det aldrig slut?

Kan det vara så att det är första Ram-sloten son är trasig kanske? Hur kan jag kolla det? För jag kan väl inte bara stoppa in en sticka i 3:e sloten?

Permalänk
Medlem

Du kan använda vilken slot du vill, 1a, 2a, 3e eller 4e slotten.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort grundligare tester:

* Ett minne åt gången i slot 1 med Memtest86 = Samtliga minnen (4st) får error

* Windows Memory Diagnostic med 2 minnen, ett i slot 1, ett i slot 3 = Båda minnen får error.

* Windows Memory Diagnostic med samtliga minnen (4st) = Endast minnet i slot 1 får error.

* Windows Memory Diagnostic med samtliga minnen (4st) men HAR BYTT PLATS på alla minnen = Endast minnet i slot 1 får error.

Med Windows Memory Diagnostic kan man ju se precis i vilket minne varje error är. Dock säger den ju till innan att den inte hanterar 4 Gb, så jag vet inte hur korrekta dom siffrorna är.

Bör också notera att jag har kollat upp på Corsairs hemsida vad mina minnena ska ha för timeing och volt och kör på det angivna. Det står ju för övrigt också på själva stickan...

Fel på alla minnena?
Fel på Moderkortet?
Fel inställningar?

ps. Borde jag starta en ny tråd ang. detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkoon
Nu har jag gjort grundligare tester:

* Ett minne åt gången i slot 1 med Memtest86 = Samtliga minnen (4st) får error

* Windows Memory Diagnostic med 2 minnen, ett i slot 1, ett i slot 3 = Båda minnen får error.

* Windows Memory Diagnostic med samtliga minnen (4st) = Endast minnet i slot 1 får error.

* Windows Memory Diagnostic med samtliga minnen (4st) men HAR BYTT PLATS på alla minnen = Endast minnet i slot 1 får error.

Med Windows Memory Diagnostic kan man ju se precis i vilket minne varje error är. Dock säger den ju till innan att den inte hanterar 4 Gb, så jag vet inte hur korrekta dom siffrorna är.

Bör också notera att jag har kollat upp på Corsairs hemsida vad mina minnena ska ha för timeing och volt och kör på det angivna. Det står ju för övrigt också på själva stickan...

Fel på alla minnena?
Fel på Moderkortet?
Fel inställningar?

ps. Borde jag starta en ny tråd ang. detta?

Det verkar som alla dina minnen är helt felfria.

Gör en clear CMOS först.

Nu får du börja rota runt i BIOS för att hitta stabila inställningar och kolla i manualen till moderkortet för att se hur dina minnen ska sitta. 4 st stickor brukar belasta minneskontrollern mycket mera så det är lite mer jobb att få det stabilt än att bara köra 2 stickor.

Du måste också kolla så att allt får rätt spänningar (CPU, nordbrygga, minnen, allt!) och att nätagget är tillräckligt stabilt.

Du måste också se över kylningen på alla komponenter. Du kan kolla tempen genom att helt enkelt ta på dem under drift (ta i chassit först bara!).

Google brukar vara bra att ha också.

Lägg ner lite jobb i det hela (det har du iofs redan) så ska du se att det lönar sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv

Testa med memtest86+ också