Kostar det att använda GPS?
Hej!
Jag kan börja med att säga att jag aldrig tidigare har haft varken fristående GPS mottagare eller som tillbehör eller som inbyggt i annan utrustning. Jag har aldrig haft behovet för en sån där separat GPS mannick som fiskare, jägare och annat friluftsfolk har. Jag har inte haft någon GPS som tillbehör heller för att det är lätt att slarva bort och det är onödigt krångel och den tappar lätt kontakten med värdenheten om den är ansluten trådlöst vilket är mest troligt att man har. Däremot har jag haft en HTC Pocket PC via jobbet som hade GPS med navigation, kartor och allt som hör till, men det räknar jag inte eftersom jag aldrig har använt den privat.
Numera börjar min dröm bli verklighet när allt fler prylar börjar dyka upp med integrerad GPS mottagare, prylar som jag normalt alltid har med mig så som mobiltelefonen. Så det blir inte till någon nackdel om man har ett fungerande GPS system i en pryl som man ändå alltid har med sig. Då kan man bara plocka fram den i nödfall när det behövs och lägga undan sedan, istället för att bära på sig en dedicerad Garmin GPS bara för det. Så nu funderar jag på att köpa en sån där ny PDA eller Smartphone med inbyggd GPS mottagare. Har just nu en Nokia N73, och jag har bl.a. tittat lite på en N95. Kan ni komma med lite tips på andra enheter?... gärna något tips på PDA med GPS.
Jag har en viktig fråga som jag behöver lite förtydligande i. Behöver jag ha något speciellt abonnemang eller någon extra tjänst hos min operatör för att kunna använda GPS?
För att besvara din fråga behöver du inget extra abonnemang eller tjänst för att GPS ska fungera om du har en sådan funktion inbyggd i din telefon.
Dock måste du vara medveten om att du får betala för den mängd data du förbrukar när du använder dig av denna funktion, kostnaden för datatrafik är för närvarande 15:-/mb.
Vi har dock en GPS-tjänst som heter Wayfinder som du kan teckna som en tilläggstjänst till ditt abonnemang. All trafik som du använder för att ladda ner kartor etc är då inkluderad.
För mig lät det hela först mycket underligt. Vad har GPS med datatrafiken att göra? Det lät som om någon skulle försöka ta betalt för att man lyssnar på radio, för själva radiovågorna alltså, i en sann Radiotjänsten anda. GPS satelliterna som tillhandahåller tjänsterna och gör GPS positionering möjlig de snurrar i omloppsbanor runt Jorden... och de sänder ut och tar emot signaler... och vem som helst kan ta emot dessa signaler precis som med radion. Varför skulle man betala någon för det? Och vem ska man betala till? I så fall är det amerikanska DARPA man ska betala avgiften till.
Men sedan kom jag på att det här egentligen handlar om att använda GPRS till att hämta och uppdatera kartor till mobilenheten för att göra de här signalerna om "rumtiden" relevanta.
Och här försökte de sälja in Wayfinder till mig som ni ser. Men vilka andra utvecklare av GPS navigation förutom Wayfinder och Tomtom har man att välja på? Jag har för mig att det finns något som heter Nokia Maps. Är det någon här som har testat det? En stor nackdel där kan tänkas vara att man måste ha en Nokia mobil för att använda den. Det är inget problem om man köper en Nokia mobiltelefon. Men byter man till annan tillverkare nästa år så är det kört, då måste man lära sig om ett nytt program. Men jag antar bara att det är så, men har svårt att tänka mig att det fungerar med annat än Nokia.
Kan man installera ett navigationsprogram med kartor där alla kartor får plats lokalt på mobilenheten? Då skulle man väl slippa använda GPRS till att hämta kartor allt eftersom man förflyttar sig, eller uppdatera befintliga? Då skulle man kunna uppdatera det via sin vanliga Internetanslutning hemma och koppla ihop mobilenheten med datorn och den vägen föra över det nya materialet helt utan extra kostnad.
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111