Permalänk

Klarar denna dator hdfilm?

Försökte spela upp 720material på min dator idag, och det hackade något åt skogen, detta trots att hela datorn är helt nyformaterad och ren. Funderar nu på att sätta ihop lite nya delar..

Tror ni att jag kan spela upp 720, eller kanske till och med 1080p med en E2200, 1 gb ram, ett asusmoderkort och ett gammalt radeon x800xt?

Tacksam för svar!

/Axel

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk

Jag har inte testat med så gammal hårdvara men jag tänker direkt nej. Har du tur har jag fel.

Sitter med feberfrossa det skulle inte vara det första konstiga jag sagt idag. ^^

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Nu är jag inte 100% säker. Men är det inte bara nyare grafikort som avlastar för olika film format?
Vet dock inte vid vilken generation som gränsen går eller vilka format det gällde så antar att det här inte hjälpe dig alls

Permalänk
Medlem

Eftersom E2200 i grund och botten är en Core 2 så borde det inte vara några som helst problem med 720p, kan tom gå att spela upp 1080p i vissa format och med rätt codecs, uppspelare osv.

Jag skulle rekommendera Media Player Classic och Core AVC decoder.

Här är en bra tråd med info hur man får igång det hela.
https://www.flashback.info/showthread.php?t=409586
Dock detta är det viktigaste.

"Efter du installerat CoreAVC & MPClassic öppnar du MPC och väljer "Options\External Filters\Add Filter...\" markera sedan "CoreAVC Video Decoder" tryck på ok klicka i "Prefer" & starta om MPC"

Du borde även relativt enkelt kunna klocka upp din processor till en 3Ghz och då kommer den garanterat klara 1080p (om du kör med core avc+media player classic).

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Jag spelade upp 720p H.264 utan problem i min gamla laptop:
1,73 Ghz Pentium M, 1 GB RAM och Mobility Radeon x700.
Det var i VLC ska tilläggas, och det är väl inte är känt för att vara bäst och snabbast på att koda av video.
1080p hade jag aldrig nån anledning att pröva pga skärmupplösningen, men jag kan anta att det hade gått dåligt med tanke på att processorn fick jobba rätt bra vid 720p.

Hursomhelst lär ju din maskin bli snabbare än min laptop var så visst borde det funka, skulle inte hoppas alltför mycket på 1080p men det kanske går att lösa det också, med bättre codecs/uppspelningsprogram?

Lycka till!

Permalänk

Tackar för snabba svar!

Kan tillägga att jag just nu har en p4 på 3.4 ghz, med minnet, moderkortet och grafikkortet, som jag planerar på att byta ut mot e2200:an. Har kollat upp så att moderkortet stödjer det och det var inga problem.

Med det jag har nu så kan jag nääästan spela upp 720, och 1080 är lite mindre nästan:). 1080p funkar när det inte händer så mycket i filmen, men laggar när det blir action, 720 är samma sak, men inte lika grovt.

Visa signatur

Permalänk

Rent spontant tycker jag dock att det borde gå att spela upp åtminstone 720p med en 3.4 Ghz P4... Men om du har E2200-proppen liggande är det ju bara att försöka. Går det inte då heller är det kanske nåt annat som är galet i maskineriet.

Permalänk
Avstängd

Har lyckats spela upp 1080p med en celeron E1200 och intel g33/g35. Det var visserligen ganska precis att det gick, men ändå. Borde ju inte vara problem med E2200 då tycker man.

Permalänk
Medlem

Re: Klarar denna dator hdfilm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
Försökte spela upp 720material på min dator idag, och det hackade något åt skogen, detta trots att hela datorn är helt nyformaterad och ren. Funderar nu på att sätta ihop lite nya delar..

Tror ni att jag kan spela upp 720, eller kanske till och med 1080p med en E2200, 1 gb ram, ett asusmoderkort och ett gammalt radeon x800xt?

Tacksam för svar!

/Axel

Jag klarade att köra 720p på en Barton 2500+ och den integrerade grafiken på en SN41G2V2. så det behövs inte särskilt mkt. tycker jag ( det beror mkt. på codecs).

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Kört 720p mkv på min Acer 5520G i energisparläge/batteridrift med cccp codec (i medföljande media player classic) och det flöt även då

OBS! Laggade som satan med VLC och vissa mkv video fastnade om man rörde tidslinjereglaget. Så det var därför jag testade cccp. http://www.cccp-project.net/

Vista Home Premium 32-bit

AMD Turion 64 X2 Mobile TL-60 2.00 GHz

4GB RAM 667 MHz

ATI Radeon HD 2400 XT

5400 rpm HDD

Permalänk
Medlem

Re: Klarar denna dator hdfilm?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
[B]Försökte spela upp 720material på min dator idag, och det hackade något åt skogen, detta trots att hela datorn är helt nyformaterad och ren. Funderar nu på att sätta ihop lite nya delar..

Tacksam för svar!

jag har en p4 3,4 @ 4ghz,2gb ram, ati redeon x550, och har spelat upp 1080p helt hack fritt

Permalänk
Medlem

1080p mkv funkar på min och den har en E2160. Kör med media player classic home cinema.
Och grafikkortet är ett sunkigt inbyggt Geforce 7100.

Permalänk

Funderade lite på om det finns något resurssnålt program som kan spela upp mkv med undertext?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
Funderade lite på om det finns något resurssnålt program som kan spela upp mkv med undertext?

MPC, ffdshow, och sen med CoreAVC så kommer det funka klockrent med bild ljud och text. Förmodligen den bästa kombinationen ute förtillfället.

*släng gärna in ac3 filter också... mumma*

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Klarade 720p med en celeron M440 på 1,73GHz (singel core) och 1,5 gig ram. Kravet var dock att jag hade alla roliga saker som utorrent etc avstängt och att datorn var helt omstartad. Den hade gms950. Har för mig jag körde både vlc och mpc. SÅ mitt tipps är att stänga av allt onödigt du har igång i bakgrunden

Visa signatur