Permalänk
Avstängd

Ljudguiden

Om du använder dig utav digitala anslutningar, så kan du använda ditt integrerade ljudkort och ändå åtnjuta bra ljud förutsatt att den har en hyfsad DSP, då den inte kommer att använda sig av vad som kan vara billiga/dåliga DACar.

Ljud på moderkort brukar följa Intel High Definition Audio (HDA) som är en ersättare för gamla AC97.

Ljudkort
Var noga med att det har minst 24-bit samplingsupplösning och 192 kHz samplingsfrekvens. Bra om det kan 7.1 också.
PCI eller PCI Express spelar ingen roll. PCI Express har mer bandbredd men ljudkort använder inte speciellt mycket bandbredd ändå.
Köp inte ett hundrakronors noname ljudkort, dessa har ofta ljudkvalité motsvarande ett 80-tals ljudkort. De använder ofta dåliga DACar, och dåliga DSPer med 16-bit samplingsupplösning och 48 kHz samplingsfrekvens.
Moderna integrerade ljudkort på moderkort är inte alls dåliga, de är ofta fullt dugliga och klarar 24-bit samplingsupplösning och 192 kHz samplingsfrekvens.
Kan även bra att kolla att det är ett 8 kanals ljudkort (7.1).

Företag och historia
Creative har köpt upp flera konkurrenter som AdLib, Emu (1993), Ensoniq (1998), Aureal Semiconductor (2000), Sensaura (2003).
Creative stämde Aureal Semiconductor för patentintrång, men Aureal vann rättegången men Creative överklagade. Rättegången ledde till att Aureal gick bankrutt, och att Creative då köpte upp Aureal.

Tillverkare av ljudkretsar
DSP: Creative, Realtek, C-Media, VIA.
OPAMP: Analog Devices, National Semiconductor, Texas Instruments.
DAC: Analog Devices, Asahi Kasei Microsystems, Cirrus Logic, Texas Instruments, Wolfson Microelectronics.
ADC: Asahi Kasei Microsystems, Wolfson Microelectronics.

Tillverkare av ljudkort
ASUS, Audiotrak, Chronos, Club 3D, Creative, Auzentech, Diamond Multimedia, ESI, E-MU Systems, Hercules, HT Omega, Innovision Multimedia, M-Audio, Sunsway/ST, Sweex, TerraTec, Trust, Typhoon, Razer, RME, Voyetra Turtle Beach.
Budget: Chronos, Sunsway/ST, Sweex, Trust.
Pro-audio / studio: RME.

Tillverkare av förstärkare
Arcam, Cambridge Audio, Cayin, Classé, Denon, Harman Kardon, Kenwood, Krell, Onkyo, Proson, Pioneer, Sherwood, Sony, Rotel, Marantz, NAD, Xindak, Yamaha.

Tillverkare av hörlurar
AKG, Beyerdynamic, Creative, Logitech, Koss, Roland, Sennheiser, Sony.

Tillverkare av MP3 spelare
Apple, Archos, Cowon, Creative, Denver, iRiver, JVC, LG, Philips, Samsung, Sandisk, Sony, Sweex, Teac, Trekstor, Maxfield.

Tillverkare av mikrofoner
ADK, AKG, Audio Technica, Avantone, Behringer, Beyerdynamic, Countryman, Deltaco, Electro Voice, Hama, JB Systems, JJlabs, Joemeek, Labtec, Logitech, M-Audio, MXL, Neumann, Omnitronic, Pearl, Philips, Roland, sE Electronics, Samson, Shure, Sennheiser, Sony, Soundelux, Studio Projects, TSM.

Ljudkretsar

  • Analog Devices AD1885. 7040 Hz till 48 kHz samplingsfrekvens.

  • Analog Devices AD1883. 192 kHz samplingsfrekvens.

  • Analog Devices AD1935, AD1937. 24-bit samplingsupplösning. 8 kHz till 192 kHz samplingsfrekvens.

  • Analog Devices AD1987. 8 kHz, 11.025 kHz, 16 kHz, 22.05 kHz, 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, och 192 kHz samplingsfrekvens. 16-, 20-, och 24-bit samplingsupplösning.

  • Analog Devices AD1988A, AD1988B. 8 kHz, 11.025 kHz, 16 kHz, 22.05 kHz, 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz, och 192 kHz samplingsfrekvens. 16-, 20-, och 24-bit samplingsupplösning.

  • Analog Devices AD1989B. 8 kHz till 192 kHz samplingsfrekvens. 16-, 20-, 24-bit samplingsupplösning.

  • C-Media CMI8738-SX/LX/MX. Låga 48 kHz samplingsfrekvens. Bara 16-bit samplingsupplösning.

  • C-Media CMI8768, CMI8768+, CMI8770. Bara 16-bit samplingsupplösning.

  • C-Media Oxygen HD CMI8787. Hela 192 kHz samplingsfrekvens. Hela 32-bit samplingsupplösning vid analog uppspelning, och 24-bit vid digital uppspelning.

  • Conexant CX20549. 24-bit samplingsupplösning, 192 kHz samplingsfrekvens.

  • Creative EMU10k1 (SB Live!). Endast 48 kHz samplingsfrekvens, så den måste downsampla för att spela 44.1 kHz.

  • Creative EMU10K2 (SB Audigy). Endast 16-bit samplingsupplösning och 48 kHz samplingsfrekvens. Så den måste resampla.

  • Creative EMU20K1 (SB X-Fi). Hela 8-192 kHz samplingsfrekvens. 24-bit samplingsupplösning.

  • Realtek ALC850. 16-bit samplingsupplösning. 48 kHz samplingsfrekvens. AC97.

  • Realtek ALC861. DAC 16/20/24-bit. 48KHz/96KHz. Låg samplingsfrekvens

  • Realtek ALC882. 16/20/24-bit samplingsupplösning. DAC på 44.1k/48k/96k/192kHz samplingsfrekvens.

  • Realtek ALC888, ALC885, ALC888S, ALC888T, ALC883. Samplingsfrekvens på DAC 44.1, 48, 96, 192 kHz.

  • Realtek ALC889. Samplingsfrekvens på DAC 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz.

  • VIA Vinyl VT1613 VT1618. 20-bit/96KHz vid både analogt och digitalt. AC'97.

  • VIA Vinyl VT1708B. 24-bit/192KHz analogt. 24-bit/96KHz digitalt.

Förstärkare
Om du använder en förstärkare så kopplar du en RCA sladd från den gröna 3,5mm TRS kontakten på ljudkortet till förstärkaren. Du kan koppla den till CD/TAPE/AUX, spelar ingen roll, men koppla inte den till PHONO ingången.
Alternativt så kan använda dig utav TOSLINK (istället för TRS->RCA) om ditt ljudkort och din förstärkare stödjer detta.
En stereoförstärkare är ofta bättre på stereoljud än en surroundförstärkare.
Till högtalarna kan du köpa de billigaste högtalarsladdarna för runt 10 kr/meter, tex Proson Crystal Smoke. Dyra kablar är bara slöseri med pengar. Tänk på att kablarna till båda högtalarna ska vara lika långa.
Om du bara ska lyssna på musik så fungerar en stereoförstärkare fint. Om du däremot ska kolla på en massa film, så kan en surroundförstärkare vara. Ska du kolla på film så kan det även vara bra om den stödjer HDMI.
Kan vara bra att ha digital/optisk-ingång på förstärkaren.

S/PDIF
Ett digitalt gränssnitt för ljud. S/PDIF: Sony/Philips Digital Interconnect Format. Anslutning mellan förstärkare och ljudkälla via digital kabel (kan vara vanlig kopparkabel med RCA kontakt eller optisk TOSLINK)
http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Färgkoder för kontakter på ljudkort
http://en.wikipedia.org/wiki/PC_System_Design_Guide#Color-cod...

Samplingupplösning
Ska vara minst 24-bit. Helst 32-bit. Om det är 16-bit så är det gammalt.
CD är inspelad på 16-bit. DVD-Audio är 24-bit.

Samplingsfrekvens
Ska klara upp till 192 kHz på analog, och upp till 96 kHz på digital.
Klarar den bara 48 kHz så är den gammal och dålig.
Den ska inte bara vara fixerad till en frekvens, utan kunna hantera flera olika, så att den inte behöver resampla. Vanligt förekomna frekvenser är 8KHz, 11KHz, 16KHz, 22.05KHz, 24KHz, 32KHz, 44.1KHz och 48KHz.

Crystallizer
Ändrar ljudet. Framhäver vissa partier för att ljudet ska upplevas som klarare.
Audiofiler gillar detta inte, då de vill ha ljudet så när originalet som möjligt.

DSP
Digital signal processor. En krets som sköter upsampling, downsampling, surroundljud, ljudeffekter, hårdvarumixing, och allmänt ljudbearbetning.
Nuförtiden sköts dock mixing i mjukvara istället av audiostacken eller audioservern i operativ systemet.

DAC
Digital-to-analog converter. En krets som konverterar ljud från en digital signal till en analog signal. Kvalitén på olika DAC kretsar varierar. DAC används vid uppspelning av ljud, så det är bra om ljudkortet har en bra DAC. Med en bra DAC så kan du få en högre signal-to-noise ratio.

ADC
Analog-to-digital converter. En krets som konverterar ljud från en analog signal till en digital signal. Kvalitén på olika ADC kretsar varierar. Det är bra om ljudkortet har en bra ADC krets om man vill spela in ljud.

THD
Står för total harmonic distortion. Ska vara ett så lågt värde som möjligt. THD+N står för THD + noise.
http://en.wikipedia.org/wiki/Total_harmonic_distortion

SnR
Står för signal-to-noise ratio. Mäts i dB (decibel), och ska vara ett så högt värde som möjligt.
Bra grejer kan komma upp till 124 dB i signal-till-brus-förhållande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Signal-to-noise_ratio

Transcoding
Transcoding är när man konverterar en ljudfil från ett format till ett annat format.
Detta är okej om du konverterar från en lossless källa, tex från FLAC till MP3 eller från FLAC till Ogg Vorbis.
Men tänk på att det är dödsstraff på transcoding från en lossy, tex från MP3 till FLAC eller från MP3 till Ogg Vorbis.

Filformat och codecs
FLAC är lossless, så den komprimerar utan att offra kvalité. FLAC bibehåller således full kvalité och ger den bästa ljudupplevelsen. Naturligtvis är filerna dock större då komprimeringen är lossless.
Ogg Vorbis (.ogg) har bättre komprimering och kvalité än MP3.
Om du ska encoda en MP3, så använd dig utav LAME enkodern, det ger bäst resultat.
Undvik Windows Media Audio (WMA).
Filer med filändelsen .m4p är infekterade med DRM.

Rippa från CD
Om du ska rippa musik från en CD, så är Exact Audio Copy (EAC) känt för att vara väldigt bra och används flitigt. Alternativa program är CDex och BonkEnc.

Drivrutiner och audio stackar i operativ system

DirectX biblioteket sköter ljud via DirectSound API.
Sen har vi OpenAL.
I Windows så brukar ASIO användas för low-latency.

Programmering
libavcodec är ett multimedia bibliotek skrivet i C, den har massor av codecs för encoding och decoding av ljud (och bild).
SuperCollider är ett audio programmerings verktyg där man kan skriva ljud med kod.

Program

  • Songbird är en trevlig musikspelare.

  • VLC media player är en mediaspelare som kan spela upp det mesta. Bra för filmer.

  • Audacity är en audio editor.

  • AC3Filter DTS dekoder för uppspelning av AC3 and DTS ljud i filmer, och kan skicka till S/PDIF.

  • Mumble är ett VoIP (voice over IP) program för gaming.

  • LAME bästa MP3 encoder.

  • XMBC media center för HTPC dator.

Andra trådar
FAQ Surround. Hur fungerar det och vad behöver jag för att få det att fungera?
Samlingstråd för ljud
[FAQ] Brum i ljudsystemet

Det gnisslar/surrar i hörlurarna
Om du använder front-jacket på chassit, så koppla hörlurarna till kontakterna på baksidan av chassit istället. Kablarna till fronten kan vara dåligt isolerade och plocka upp störningar. Portarna på fronten kan vara dåliga.

Jag har både ett ljudkort och ett integrerat ljudkort på moderkortet
Du kan slå av den integrerade ljudkretsen på moderkortet genom att gå in i BIOS och avaktivera "Onboard audio controller", den inställningen kan hittas under "Integrated peripherals" menyn.

Länkar
Jamendo gratis laglig musik.

Permalänk

Kul initiativ, jag tar mig friheten att göra lite tillägg!

Tillverkare av hörlurar: Beyerdynamic, AKG, Sony, Roland m.fl.

Decibel:

Decibel är en logaritmisk enhet, vilket betyder att den endast mäter en skillnad. Decibel kan inte användas för att mäta en storhet - för att göra detta måste man mäta skillnaden mot en fastställd referens.

  • En ökning av 3 dB ger en fördubbling av effekt.

  • En ökning av 10 dB ger en tio gånger så hög effekt.

  • En ökning av 13 dB (10+3) ger således en 20 gånger så hög effekt.

  • En ökning av 20 dB (10+10) ger 100 gånger högre effekt.

  • En ökning av 7dB (10-3) ger 5 gånger så hög effekt

  • En ökning av 6 dB ger en fördubbling av spänning/tryck.

  • En ökning av 20 dB ger en tio gånger så hög spänning/tryck.

  • En ökning av 26B (20+6) ger således en 20 gånger så hög spänning/tryck.

  • En ökning av 40 dB (20+20) ger 100 gånger högre spänning/tryck.

  • En ökning av 14dB (20-6) ger 5 gånger så hög spänning/tryck.

Detta medför också att en ökning av en miljon decibel innebär att det blir ganska så mycket starkare - det är bara att ta en etta följd av 100000 nollor och multiplicera med. Så var försiktig när du pratar decibel!

Formeln för ljudeffekten mätt i dB är L = 10 log ( P / Pref ) då Pref är nivån man jämför med. När man beräknar ljudnivån utifrån spänning eller tryck används L = 20 log ( U / Uref )

De vanligaste referenserna som används är:

dB SPL som mäter ljudtrycket, helt enkelt hur starkt det låter. Oftast menar man dB SPL när man bara skriver dB. Referensnivån är 20 µPa.

dBu används för spänningsmätning. Referensnivån är U=0,775V. Vanligast förekommande i professionell utrustning.

dBV används också för spänning, men har referensnivån U=1V. Vanligast förekommande i konsumentutustning.

Om man däremot vill säga att någonting är starkare eller svagare räcker det att ange i dB, eftersom det man jämför med redan är angett.

När det däremot kommer till människans öra gäller andra villkor. En gammal myt är att 10 dB ökning ger ett intryck av att det "låter dubbelt så starkt". Dock finns det mätningar som säger allt ifrån 6-10dB och hur det verkligen blir beror på vad det är för ljud och hur starkt det är från början. Däremot betyder det att för att ett slutsteg ska klara att spela dubbelt så starkt måste dess effekttålighet öka nästan 10 gånger.

Ofta kan också en nivå anges med "(A)" efter db-enheten som dB(A) eller dB(A) SPL. Denna s.k. A-vägning betyder nivåmätningen tar hänsyn vilka frekvenser materialet ligger i för att bättre kunna återge hur starkt det uppfattas i ett mänskligt öra. Det finns även andra vägningar, men A är den vanligaste.

Samplig resolution

För varje bit som tillförs ges dubbelt så många möjliga ljudnivåer, med andra ord ökar det dynamiska omfånget med 6dB (se kapitlet om decibel) eftersom det avser spänning.

Detta ger:

16 bitar har ett dynamiskt omfång om 96 dB

24 bitar har ett dynamiskt omfång om 144 dB

32 bitar har ett dynamiskt omfång om 192 dB

Sen tycker jag också att 24 bitar är precis lagom, det är sällan musik ens är inspelad från början med 32 bitar.

S/PDIF

S/PDIF är inte en kontakt, utan ett gränssnitt. Kontakten heter egentligen cinch, men brukar oftast kallas RCA.

Permalänk
Medlem

Bra guide

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Sen tycker jag också att 24 bitar är precis lagom, det är sällan musik ens är inspelad från början med 32 bitar.

Ingen musik är inspelad med bitdjup på 32 bitar eftersom det varken är möjligt eller meningsfullt.
De bästa A/D-omvandlarna är 24 bits, men i praktiken klarar de bara runt 120dB (alltså 20 bitar).

Och det är i stort sett bara vid inspelning som du har nytta av 20/24 bitar. 16 bitar (96dB, eller mer om man använder noise shaping) räcker gott och väl vid uppspelning.
Det finns i stort sett inga utgivna musikinspelningar som kommer i närheten av 96dB dynamik eftersom det inte skulle fungera att spela upp dem i ett normalt rum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
Ingen musik är inspelad med bitdjup på 32 bitar eftersom det varken är möjligt eller meningsfullt.
De bästa A/D-omvandlarna är 24 bits, men i praktiken klarar de bara runt 120dB (alltså 20 bitar).

Och det är i stort sett bara vid inspelning som du har nytta av 20/24 bitar. 16 bitar (96dB, eller mer om man använder noise shaping) räcker gott och väl vid uppspelning.
Det finns i stort sett inga utgivna musikinspelningar som kommer i närheten av 96dB dynamik eftersom det inte skulle fungera att spela upp dem i ett normalt rum.

Nu pratar vi ju om vad ljudkort bör ha, men om det verkligen kommer till nytta är ju en helt annan sak. 20-bitars omvandlare är ganska ovanliga och 16 bitar kan ibland vara för lite. 32-bitars inspelning har jag inte heller hört talas om, men 32-bitar internt under bearbetningen kan förekomma. Fast man kan ju fråga sig hur många medier det finns ut till konsumenter som hanterar det.

Men kort och gott 16 eller 24 bitar är för det mesta alternativen och eftersom 16 ibland inte räcker till tycker jag det är lika bra att köra med 24, även för konsumenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Nu pratar vi ju om vad ljudkort bör ha, men om det verkligen kommer till nytta är ju en helt annan sak. 20-bitars omvandlare är ganska ovanliga och 16 bitar kan ibland vara för lite.

I stort sett alla D/A-kretsar som tillverkas idag är 24-bitars, men det betyder bara att de accepterar en 24-bits PCM-signal.
Det finns ju 24-bits omvandlare med under 90dB dynamikomfång.

Så köper man ett ljudkort idag så har det nästan garanterat 24-bits omvandlare, men det säger ingenting förutom att det kan spela upp 24-bits ljudsignaler utan att konvertera dem först.

Komponenterna som sitter efter D/A-omvandlarna (utgångssteg, etc.) är egentligen viktigare när det gäller att välja ett bra ljudkort.

Citat:

32-bitars inspelning har jag inte heller hört talas om, men 32-bitar internt under bearbetningen kan förekomma. Fast man kan ju fråga sig hur många medier det finns ut till konsumenter som hanterar det.

Ja, signalen omvandlas oftast till 32, 48 eller 64 bitar (flyttal) vid signalbehandling. Det har givetvis inget med utökat dynamikomfång att göra, utan görs för inte öka brusgolvet i onödan. När man är färdig så konverteras signalen tillbaka.

Det finns ingen som helst anledning att ge ut musik i 32/48/64-bits format, de extra bitarna innehåller ju ändå ingen signal.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
I stort sett alla D/A-kretsar som tillverkas idag är 24-bitars, men det betyder bara att de accepterar en 24-bits PCM-signal.
Det finns ju 24-bits omvandlare med under 90dB dynamikomfång.

Så köper man ett ljudkort idag så har det nästan garanterat 24-bits omvandlare, men det säger ingenting förutom att det kan spela upp 24-bits ljudsignaler utan att konvertera dem först.

Komponenterna som sitter efter D/A-omvandlarna (utgångssteg, etc.) är egentligen viktigare när det gäller att välja ett bra ljudkort.

Ja, signalen omvandlas oftast till 32, 48 eller 64 bitar (flyttal) vid signalbehandling. Det har givetvis inget med utökat dynamikomfång att göra, utan görs för inte öka brusgolvet i onödan. När man är färdig så konverteras signalen tillbaka.

Det finns ingen som helst anledning att ge ut musik i 32/48/64-bits format, de extra bitarna innehåller ju ändå ingen signal.

Har jag någonsin sagt något annat än det du påstår? Det verkar som du försöker argumentera i en debatt där vi är helt överens...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Har jag någonsin sagt något annat än det du påstår? Det verkar som du försöker argumentera i en debatt där vi är helt överens...

Om det framstod som att jag försökte argumentera mot det du skrivit så ber jag om ursäkt. Jag ville bara klargöra lite då det fanns utrymme feltolkningar.

Permalänk

Ett litet tillägg i bit debatten

Det finns faktiskt A/D omvandlare som klarar mer än 24 bitar och det är då stackade omvandlare där man låter 2 A/D köra med 3 bitars offset och man får då 27 bitar. Så genom att ha 18 dB mer gain till en av omvandlarna kör man den tills den nästan klipper och kopplar sedan över till den andra med mindre gain för att bibehålla icke mättad signal. På detta vis får man 18 dB bättre signal till brusförhållande eftersom analog elektronik klarar att ha ett brusgolv på ungefär -127 dBV och med den här lösningen får man runt 120 dB i signal brus förhållande. Yamaha har ett patent på detta och använder detta i sina digitala mixerbord, jag misstänker starkt att Burr Brown också har någon liknande lösning i sina nyare och bättre A/D omvandlare.

En annan fråga är om 16 bitar räcker för uppspelning, jag tycker inte detta eftersom distortionen ökar när bitarna blir färre men dithering med noise-shaping förbättrar detta men inte tillräckligt. Som ett exempel kan vi ta det klassiska verket Bolero som börjar på -60dBFS, så om en CD har 96dB dynamik betyder detta att det bara är 36dB headrom där, och lägsta distortionen man kan få då är 1 / 10^(36/20) vilket då ger en THD på ca. 1.6%. För rör fantaster är detta väldigt bra men för dom som gillar musik och inte ljudeffekter är det helt åt h-vete (prova att skruva upp så hör ni detta). Men för pop musik spelar det ingen roll om det är 16 bitar eftersom allt ändå är sönderkomprimerat till oigenkännlighet.

Nu över till sample rate, jag håller med om att den bör ligga på 88.2/96 kHz eller högre eftersom detta faktiskt förbättrar signalbrusförhållandet. Orsaken är att hälften av kvantiseringsbruset hamnar ovanför 22/24 kHz och detta ger då en förbättring i det hörbara området. En annan fördel som jag som ljudbehandlingskodkreatör drar nytta av här är att när man gör rekursiva digitalfilter (IIR, Biquad) blir det mindre vikningseffekter (warping) i det hörbara området, visst det finns tricks för att minska effekten men en högre sample rate är att föredra. FIR och FFT convolvers lider däremot inte av detta.

mvh Johny Grenander

Permalänk

Re: Ett litet tillägg i bit debatten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grenander
[B]Det finns faktiskt A/D omvandlare som klarar mer än 24 bitar och det är då stackade omvandlare där man låter 2 A/D köra med 3 bitars offset och man får då 27 bitar. Så genom att ha 18 dB mer gain till en av omvandlarna kör man den tills den nästan klipper och kopplar sedan över till den andra med mindre gain för att bibehålla icke mättad signal. På detta vis får man 18 dB bättre signal till brusförhållande eftersom analog elektronik klarar att ha ett brusgolv på ungefär -127 dBV och med den här lösningen får man runt 120 dB i signal brus förhållande. Yamaha har ett patent på detta och använder detta i sina digitala mixerbord, jag misstänker starkt att Burr Brown också har någon liknande lösning i sina nyare och bättre A/D omvandlare.

Jag har för mig att Burr-Browns (numera Texas Instruments) bästa ADC har SNR på runt 124dB. Asahi-Kaseis och Cirrus Logics bästa ligger också däromkring.
Lösningen är givetvis att man använder multibits Delta/Sigma-modulatorer. Innan (på 90-talet) använde man 1-bitsmodulatorer och kunde inte få ut mer än max 106dB.

24 bits A/D och D/A-omvandlare arbetar ju inte med 24 bitar internt utan med några få bitar i väldigt hög hastighet (i vissa fall upp till 50MHz!).

Citat:

En annan fråga är om 16 bitar räcker för uppspelning, jag tycker inte detta eftersom distortionen ökar när bitarna blir färre men dithering med noise-shaping förbättrar detta men inte tillräckligt.

Om man får distorsion så har man använt för lite eller fel sorts dither. Det du beskriver har inte varit ett problem sedan 80-talet.

Jag tar mig friheten att citera från J. Robert Stuarts "Coding High Quality Digital Audio":

"One of the great discoveries in PCM was that, by adding a small random noise (that we call dither) the truncation effect can disappear. Even more important was the realisation that there is a right sort of random noise to add, and that when the right dither is used, the resolution of the digital system becomes infinite. What results from a sensible digitisation or digital operation then is not signal plus a highly-correlated truncation distortion, but the signal and a benign low level hiss. In practical terms, the resolution is limited by our ability to resolve sounds in noise. Just to reinforce this, we have no problem measuring (and hearing) signals of –110dB in a well-designed 16-bit channel."

"[I]f the quantisation is performed using the right dither, then the only consequence of the digitisation is effectively the addition of a white,
uncorrelated, benign, random noise floor. The level of the noise depends on the number of the bits in the channel – and that is that!"

Citat:

Nu över till sample rate, jag håller med om att den bör ligga på 88.2/96 kHz eller högre eftersom detta faktiskt förbättrar signalbrusförhållandet. Orsaken är att hälften av kvantiseringsbruset hamnar ovanför 22/24 kHz och detta ger då en förbättring i det hörbara området.

En fördubbling av samplingshastigheten sänker brusgolvet med ca. 3dB och det är ju den principen tillsammans med noise shaping som möjliggör användandet av få bitar (t.ex. DSD). Om man däremot har bitdjup på 16+ bitar så finns det inte så mycket anledning, speciellt inte hastigheter över 96kS/s.
Om man behöver sänka brusgolvet i de kritiska frekvensområdena kan man ju använda noise shaping eller någon form av färgat dither istället.

Det enda egentliga argumentet för användande av högre samplingshastigheter är (som du nämnde) att det sätter mindre krav på filtren. Med dagen ultralinjära digitala filter är det dock tveksamt om ens det argumentet håller.

Dan Lavry (konstruktören bakom några av marknadens bästa A/D och D/A-omvandlare) har skrivit en intressant artikel om tveksamheterna bakom behovet av höga samplingshastigheter:
http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf

Permalänk

Re: Re: Ett litet tillägg i bit debatten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioactiveman
Jag har för mig att Burr-Browns (numera Texas Instruments) bästa ADC har SNR på runt 124dB. Asahi-Kaseis och Cirrus Logics bästa ligger också [I]däromkring.
Lösningen är givetvis att man använder multibits Delta/Sigma-modulatorer. Innan (på 90-talet) använde man 1-bitsmodulatorer och kunde inte få ut mer än max 106dB.

24 bits A/D och D/A-omvandlare arbetar ju inte med 24 bitar internt utan med några få bitar i väldigt hög hastighet (i vissa fall upp till 50MHz!).

Ja, vad omvandlarna använder för metod internt är en sak och Delta Sigma har väl varit standard de senaste 20 åren. Det var faktiskt DBX som uppfann Delta Sigma metoden på 70-talet. Däremot när man processar strömmen kör man bitarna i parallell och det är i DSP'n som man får ihop 27 bitars datan.

Citat:

Om man får distorsion så har man använt för lite eller fel sorts dither. Det du beskriver har inte varit ett problem sedan 80-talet.

Du har rätt, det var fel uttryckt det är väl bättre att kalla det dynamic range på 36 dB, och det motsvarar 6 bitar. Jag tycker nog att 6 bitar med 64 steg är lite väl klent även om man lägger på dither. Men visst det låter bättre med än när man kör utan dithering.

Citat:

Jag tar mig friheten att citera från J. Robert Stuarts "Coding High Quality Digital Audio":

"One of the great discoveries in PCM was that, by adding a small random noise (that we call dither) the truncation effect can disappear. Even more important was the realisation that there is a right sort of random noise to add, and that when the right dither is used, the resolution of the digital system becomes infinite. What results from a sensible digitisation or digital operation then is not signal plus a highly-correlated truncation distortion, but the signal and a benign low level hiss. In practical terms, the resolution is limited by our ability to resolve sounds in noise. Just to reinforce this, we have no problem measuring (and hearing) signals of –110dB in a well-designed 16-bit channel."

"[I]f the quantisation is performed using the right dither, then the only consequence of the digitisation is effectively the addition of a white,
uncorrelated, benign, random noise floor. The level of the noise depends on the number of the bits in the channel – and that is that!"

Carver hade dither på en CD spelare i mitten av 80-talet, så visst det är inget nytt. Och jag håller med om att det blir bättre med dither, jag har själv använt det i mina mätprogram men det verkar som om att det numera görs i D/A omvandlaren på bättre ljudkort och då blir det ingen förbättring för stimulus signaler. Wireless World gjorde förövrigt tester tidigt på 80 talet genom att helt enkelt lägga på analogt brus (nivån för 1 LSB) på ingången på 8 bitars A/D omvandlare och mätupplösning ökade då med upp till 2 bitar om man medelvärdesbildade resultatet.

Citat:

En fördubbling av samplingshastigheten sänker brusgolvet med ca. 3dB och det är ju den principen tillsammans med noise shaping som möjliggör användandet av få bitar (t.ex. DSD). Om man däremot har bitdjup på 16+ bitar så finns det inte så mycket anledning, speciellt inte hastigheter över 96kS/s.
Om man behöver sänka brusgolvet i de kritiska frekvensområdena kan man ju använda noise shaping eller någon form av färgat dither istället.

Det enda egentliga argumentet för användande av högre samplingshastigheter är (som du nämnde) att det sätter mindre krav på filtren. Med dagen ultralinjära digitala filter är det dock tveksamt om ens det argumentet håller.

Faktum är om man lyssnar på en DVD-Audio skiva och jämför med en vanlig CD så är det faktiskt en rejält hörbar skillnad eftersom sample raten är högre på DVD-Audio skivan. Diskanten blir luftigare och orsaken till detta är anti aliasing filtret som ger feta group-delay fenomen nära nyquist frekvensen (CD = 22.05kHz, DVD-Audio >= 48kHz) och detta kommer man inte ifrån på A/D omvandlarna. Däremot på uppspelnings sidan kan man fuska till det med oversampling eftersom man då interpolerar upp sample raten och man kan då använda flackare låg-pass filter med lägre Q. Jag har dessutom hört från många ljudtekniker i pro-audio världen att sedan man gick från 48kHz till 96kHz sample rate i de bättre digitala mixerborden blev ljudet mycket klarare...

Citat:

Dan Lavry (konstruktören bakom några av marknadens bästa A/D och D/A-omvandlare) har skrivit en intressant artikel om tveksamheterna bakom behovet av höga samplingshastigheter:
http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf

Vill bara nämna att mitt levebröd är utveckling av audiomätmjukvara och implementering av filter algoritmer så det där är inga nyheter för mig.

mvh Johny Grenander

Permalänk
Avstängd

Tråden är uppdaterad med nya tillverkare, nya ljudkretsar, etc. OPAMP, DAC, ADC tillverkare, etc.

Har du några förslag eller information?
Hjälp gärna till med tråden.

Permalänk
Medlem

Gällande DACs, glöm inte Texas Instruments, Analog devices och Wolfson för DAC.
Sen inte heller Analog devices opamps.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Re: Re: Re: Ett litet tillägg i bit debatten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av grenander
Du har rätt, det var fel uttryckt det är väl bättre att kalla det dynamic range på 36 dB, och det motsvarar 6 bitar. Jag tycker nog att 6 bitar med 64 steg är lite väl klent även om man lägger på dither. Men visst det låter bättre med än när man kör utan dithering.

Ja, när man processar signalen har man givetvis nytta av marginalerna som fler bitar ger. I slutresultatet, när signalen inte ska behandlas mer, räcker dock 16 bitar väldigt långt. 16 bitar är ju tillräckligt för att innehålla en helt ren, distorsionsfri signal med över 100dB dynamik.

Och när det gäller dither är det som James D. Johnston uttryckte det: "Dither and Anti-aliasing are not options!"[1] - alltså: de är inte val, de är nödvändigheter :).
Så länge man använder dither på rätt sätt så är skillnaden mellan 24, 16, 8, 4, etc. bitar enbart en skillnad i SNR/dynamikomfång.

Citat:

Wireless World gjorde förövrigt tester tidigt på 80 talet genom att helt enkelt lägga på analogt brus (nivån för 1 LSB) på ingången på 8 bitars A/D omvandlare och mätupplösning ökade då med upp till 2 bitar om man medelvärdesbildade resultatet.

Ja, använder man 8 bitar så tjänar du antagligen i vissa fall på att lägga till extra brus. Annars räcker det med bruset från den analoga elektroniken innan A/D-omvandlingen.

Citat:

Faktum är om man lyssnar på en DVD-Audio skiva och jämför med en vanlig CD så är det faktiskt en rejält hörbar skillnad eftersom sample raten är högre på DVD-Audio skivan. Diskanten blir luftigare och orsaken till detta är anti aliasing filtret som ger feta group-delay fenomen nära nyquist frekvensen (CD = 22.05kHz, DVD-Audio >= 48kHz) och detta kommer man inte ifrån på A/D omvandlarna. Däremot på uppspelnings sidan kan man fuska till det med oversampling eftersom man då interpolerar upp sample raten och man kan då använda flackare låg-pass filter med lägre Q.

Det fungerar faktiskt på exakt samma sätt, fast omvänt givetvis, på A/D som D/A-sidan. Filtreringen i A/D-omvandlaren görs (både analogt och digitalt) innan man decimerar signalen till den tänkta samplingshastigheten.
Om man t.ex. vill ha ut 44.1kHz från en A/D-omvandlare som körs i 256x (11289kHz) så har det digitala AA-filtret ett transitionsband på 20-5644kHz. Det är först efter detta, när signalen inte innehåller något över 20kHz, som man decimerar till 1x (alltså 44.1kHz).
Det handlar ju inte om "fusk", utan om att dra nytta av möjligheterna som finns i moderna omvandlare. Översampling används oavsett om signalen är 44.1, 48, 96 eller 192kHz eftersom omvandlarna inte arbetar i så "låga" hastigheter.

Sen är ju oftast DVD-A och CD-versionerna tagna från samma inspelning så A/D-omvandlingen är exakt samma för båda. Däremot så är masteringen ofta olika för de olika formaten och jag påstår (på goda grunder) att när det är klart hörbar skillnad på en inspelning utgiven på flera olika format så är förklaringen nästan alltid att de kommer från olika masters.
Tyvärr så mastras CD-skivor idag ofta inte med ljudkvalié som mål utan för att låta så högt som möjligt :(. Det finns även exempel på dåligt mastrade SACD/DVD-A skivor som låter sämre än äldre CD-utgåvor av samma inspelning.

Vill man ha den utgåva av en inspelning som låter bäst så bör man kolla upp vilken som är bäst mastrad istället för att gå efter vilket format den är utgiven på. Ibland är CD-versionen bäst, ibland SACD-versionen, ibland vinyl-versionen, o.s.v.

Det gjordes ett intressant vetenskapligt test 2007 (som publicerades i JAES) där man tog bort alla skillnader (hårdvara, mastering, nivåskillnader, etc.) utom själva formaten.
Man lät helt enkelt folk lyssna blint på SACD och DVD-A skivor både rakt av och genom en 16bit/44.kHz flaskhals. Ingen kunde höra skillnad när flaskhalsen var inkopplad!

Citat:

Jag har dessutom hört från många ljudtekniker i pro-audio världen att sedan man gick från 48kHz till 96kHz sample rate i de bättre digitala mixerborden blev ljudet mycket klarare...

Det är möjligt att många upplevt det så, men det förklarar inte vad det beror på. Man kan ju inte utesluta placebo om det inte testats under kontrollerade förhållanden.
Och man kan ju inte heller utesluta att skillnaderna beror på att andra delar av mixerborden förbättrats.

[1] James D. Johnston. 2006. Conversion – Issues in Hearing, Sampling, Quantization, and Implementation.

Permalänk
Avstängd

Radioactiveman,
Du verkar verkligen kunna dina grejer.

Permalänk

Grymt fin guide! Om man skulle kunna rösta på forum trådar skulle de blivit max poäng!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Avstängd

Ny sektionen; tillverkare av mikrofoner.

Kom gärna med mer information, förslag, etc.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiggleforce
Grymt fin guide! Om man skulle kunna rösta på forum trådar skulle de blivit max poäng!

Tack!

Permalänk
Avstängd

Lagt till en lista på tillverkare av MP3 spelare.
Lagt till en ny sektion; program.
Gjort audiostack sektionen tydligare.

Någon som vill se nån ny sektion?
Fler ljudkretsar?
Ta upp något nytt ämne?

Kanske kommer det framöver en sektion som tar upp Dolby och DTS ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Lagt till en lista på tillverkare av MP3 spelare.
Lagt till en ny sektion; program.
Gjort audiostack sektionen tydligare.

Någon som vill se nån ny sektion?
Fler ljudkretsar?
Ta upp något nytt ämne?

Kanske kommer det framöver en sektion som tar upp Dolby och DTS ljud.

Kanske kan ta upp hur man ska välja högtalare och förstärkare. Avstånd till högtalarna osv. Kanske komma med tips på olika förstärkare i samband vilken musikstil man gillar. Har själv en Harman Kardon 3480 och vet inte riktigt vilken musikstil den passar till, Hur Ohm (motstånd) fungerar vad watt antalen har för inverkan osv.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Avstängd

Lagt till flera nya sektioner.
Företag och historia, DSP, och två hjälp sektioner längst ner.
Uppdaterat rippa från CD sektionen, Program sektionen, och andra trådar sektionen.

Permalänk
Avstängd

Har nu lagt till en programmerings sektion och länk sektion.

Kom gärna med förslag, eller hjälp till och förbättra eller skriv en sektion.

Permalänk
Medlem

Perfekt tråd!

Ni kunniga kan kanske svara på en fråga jag har.

HTPCn i sign: Funderar på att sälja ljudkortet (creative) och köra med ljudkortet som följde med moderkortet, men skulle vilja veta ifall det blir ett nerköp vad beträffar ljud.

Datorn är i sin tur kopplad till onkyon, så det kanske inte spelar någon roll vad jag kör med för ljudkort på datorn?

Permalänk
Medlem

Beroende på vad för ljudkort som sitter på mobot blir det allt från ett enormt nedköp till ett stort nedköp såvida du inte kör digitalt ut.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Perfekt tråd!

Ni kunniga kan kanske svara på en fråga jag har.

HTPCn i sign: Funderar på att sälja ljudkortet (creative) och köra med ljudkortet som följde med moderkortet, men skulle vilja veta ifall det blir ett nerköp vad beträffar ljud.

Datorn är i sin tur kopplad till onkyon, så det kanske inte spelar någon roll vad jag kör med för ljudkort på datorn?

Om ljudkortet på moderkortet har en hyffsad DSP (de har de flesta integrerade ljudkort på moderna moderkort), och du använder dig utav digital/optisk utgång, så går det bra med det interna också, eftersom förstärkaren då sköter D/A omvandlingen.
Kör du däremot analogt från ljudkortet, så kan det bli ett nerköp då DAC kretsarna på det integrerade ljudkortet ofta är dåliga.

Permalänk
Medlem

Kör med 3,5mm till RCA från ljudkortet så verkar som att jag kommer stanna kvar på ljudkortet än så länge iaf då...

Tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men har inte Audigy 2 serien 24 bitars samplingsupplösning och 8-192 kHz samplingsfrekvens? (Så länge DSP effekterna är avstängda)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
Rätta mig om jag har fel men har inte Audigy 2 serien 24 bitars samplingsupplösning och 8-192 kHz samplingsfrekvens? (Så länge DSP effekterna är avstängda)

Jo, det stämmer.

Sound Blaster Audigy var endast 16-bit samplingsupplösning och 48 kHz samplingsfrekvens.
Sound Blaster Audigy 2 var dock förbättrad och kunde hantera 24 och 192 kHz om man inte använde DSP effekter. Både hade en DSP som kallas EMU10K2, men den var uppdaterad i Audigy 2, vilket gjorde att den ibland kallas för för EMU10K2.5.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster_Audigy