Intelgrafik i nästa Playstation

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Min åsikt är backad av både Gabe Newell och John Carmack, jag gissar att du aldrig presenterat en åsikt som ens är hälften så väl underbyggd. Om de två största namnen inom spelindustrin när det kommer till faktisk programmering säger att PS3:an är mycket svårare att programmera för, huvudsakligen på grund av dess korkade processor, så har jag faktiskt inte mycket annat val än att lita på det.

Det GÅR att göra underverk med PS3:ans processor, men det tar så pass mycket tid och resurser att faktiskt nå dit att inget företag är korkade nog att slänga pengar på det när mindre ansträngning kan ge i princip identiska resultat i försäljningssiffrorna.

Jag är mycket väl medveten om att det är Cell som är problemeet, men jag tolkade ditt första inlägg som om du skyllde på dåliga programmerare. Nu när jag läst en gång ttill så ser jag att fallet inte var så. Jag tror nog vi är överens om att det var ett misstag att sätta Cell i ps3:an. Antagligen fattat av någon nisse bakom i chefsposition för att som du så fint uttryckte det skaffa massa teoretisk prestanda.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Du är troligen inte gammal nog att minnas t.ex. i740 som var med och slogs med de stora grabbarna när det begav sig.

Vad hjälper gamla meriter då? Tekniken har ju förändrats en hel del sedan dess

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hmm... när den här nyheten publicerades hade storyn redan dementerats på de allra flesta siter som gått på ryktet. Det är lite trist att sweclockers har sjunkit till någon slags aftonbladet-nivå vad gäller källkritik och research.

Edit: "Sony har NU dementerat ryktet"? Försök med "Sony har i TORSDAGS dementerat ryktet". TechRadar

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk

undrar nu om intels larrabee har så stor beräkningskraft kommer den nog kunna ge en del inom folding?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
undrar nu om intels larrabee har så stor beräkningskraft kommer den nog kunna ge en del inom folding?

Bara en gissning, men ett grafikkort är ju bättre än en processor på folding. Larrabee är lite mer av en processor. Dock väldigt många, gissar på något emellan processor och grafikkort?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Bara en gissning, men ett grafikkort är ju bättre än en processor på folding. Larrabee är lite mer av en processor. Dock väldigt många, gissar på något emellan processor och grafikkort?

Vad jag förstått kommer Larrabee använda x86 instruktionskod, och använda gamla Pentium 1(?) som en typ av shaderprocessorer. Så inom GPGPU tror ja absolut Intel kommer att sopa banan med ATI/Nvidia men inte inom spel...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vad är Larrabee?
F.n. en teoretisk bananfluga.

Var den kommer att surra runt om och när den kommer är än mer spekulation.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Intel GMA eller vad dom nu heter har ju inte varit så bra iaf ungefär som Via unicrome.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Bara en gissning, men ett grafikkort är ju bättre än en processor på folding. Larrabee är lite mer av en processor. Dock väldigt många, gissar på något emellan processor och grafikkort?

Larrabee bygger på modifierade pentium-processorer, nu snackar vi 512-bitars vectorer på 16 och fler kärnor och en vpu är fyra gånger snabbare än SSE-instruktionerna på processorn, 1024-bitars bus mellan minne och kärnor, varje kärna simulerar multithreading i fyra kanaler. Den kommer skala sjukt bra (fördjupa er så förstår ni).

Den kommer använda x86 instruktioner och kommer kunna programmeras med C/C++.

Parallella beräkningar kommer vara sjuka med Larrabee och kommer krossa de flesta grafikkort för arbetsstationer. Kommer det en bra F@H-klient som är optimerad för Larrabee så kommer resultaten skjuta i höjden.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

hmm låter najs hoppas det kommer en bra klient då till larrabee då kommer jag iaf köpa en sån och folda...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Larrabee bygger på modifierade pentium-processorer, nu snackar vi 512-bitars vectorer på 16 och fler kärnor och en vpu är fyra gånger snabbare än SSE-instruktionerna på processorn, 1024-bitars bus mellan minne och kärnor, varje kärna simulerar multithreading i fyra kanaler. Den kommer skala sjukt bra (fördjupa er så förstår ni).

Den kommer använda x86 instruktioner och kommer kunna programmeras med C/C++.

Parallella beräkningar kommer vara sjuka med Larrabee och kommer krossa de flesta grafikkort för arbetsstationer. Kommer det en bra F@H-klient som är optimerad för Larrabee så kommer resultaten skjuta i höjden.

Yeah yeah, whatever.

Kan du ge någon information överhuvudtaget som är intressant för normala konsumenter?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Yeah yeah, whatever.

Kan du ge någon information överhuvudtaget som är intressant för normala konsumenter?

Om du inte fattar vad detta innebär så får du skylla dig själv. Att vara skeptisk är en sak, men att vara negativ är bara drygt.

Detta innebär real-time ray-tracing, möjlighet att dedikera fysik till ett visst antal kärnor. Prestandan kommer vara grym.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Citat:

It's nonsense, and is quite possibly the best work of fiction I've read, since Lord of the Rings.

>_<