Alternativa Bootmetoder, USB?

Permalänk
Medlem

Alternativa Bootmetoder, USB?

Hej
Har en gammal laptop av modellen Dell Inspiron 8200, har blivit dags att formatera om grejerna från grunden. Problemet är dock att cd enheten havererat, bytt ut den en gång redan och tycker det börjar bli ovärt att lägga ner massa pengar på den ännu en gång. Boota och installera operativsystemet från en USB var min tanke, dock visade det sig att Dell inte har med den funktionen i BIOS för denna dator.

Hur hade ni löst denna situation? Finns det någon bootdiskett som gör att jag på något sätt kan installera ett operativsystem från en USB-sticka? Kan inte vara den första med detta problem. Tack på förhand!
/Magnus

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet är att göra så här:

Stoppa in hårddisken i en annan dator.
Gå till Start -> Kontrollpanelen -> Administrations Verktyg -> Datorhantering -> Diskhantering:

Där ser du hårddisken, ta bort alla partitioner, skapa en ny partition som du ska ha själva OS:et på. Skippa att skapa mer partitioner om du ska göra detta. Det kan du göra sedan när du är färdig med installationen.

Formatera den tilltänkta C: (den får ju någon annan enhetsbokstav p.g.a. att datorn du gör detta har ju C: redan upptagen) med FAT32.

Kopiera över alla filer från Windows-skivan till hårddisken

Ladda ner en bootdisk från www.bootdisk.com tex den här: http://www.arrayservice.com.br/download/index.php?dir=8%20-%2...

Skapa med den en bootdisk. Stoppa in hårddisken i den gamla datorn igen.

Starta upp datorn med bootdisken, gå till C: genom att skriva:

C:

tryck på enter.

Gå in i Windoskattalogen genom att skriva:

cd i386

tryck enter.

Skriv:

winnt

tryck enter

Nu startar installationen igång.
Den kommer fråga vart du ska hämta installationsfilerna ifrån, välj helt enkelt det den föreslår (C:\i386\).
Sedan kommer en kopiera och dra igång installationen som vanligt.

När allt är färdigt kan du i efterhand konvertera FAT32 till NTFS.
Gå till start -> kör -> skric CMD och tryck på Enter.

Skriv:

convert C: /FS:NTFS

Tryck enter

Förmodligen kommer du få starta om för att få den konverterad.

Så, hoppas du hängde med.
Lycka till.

Kan tippsa om att man även kan göra C: partitionen bootbar med tex DOS och på detta sätt få igång installationen på en dator utan CD-Rom OCH disketstation.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Ah det var riktigt smart! Problemet är ju bara att detta är en laptop, känner ingen som har en likadan, därför är ju just denna metod inte aktuell för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnusv
Ah det var riktigt smart! Problemet är ju bara att detta är en laptop, känner ingen som har en likadan, därför är ju just denna metod inte aktuell för mig.

Ja, det var verkligen ett smart tips. Men varför är det inte aktuellt för dig? Jag förstår inte varför. För att du inte kan öppna laptopen och ta ut hårddisken av någon anledning eller?...

Vad gäller USB stöd i BIOS så tror jag inte att det blev möjligt förrän i datorer från typ år 2000 och framåt. Jag vet inte hur gammal din dator är, men om den är producerat före år 2000 så kan det vara anledningen till att den funktionen saknas. Dagens BIOS system kan mycket mer än bara starta från USB minnet.

Borde det inte gå att sätta en Ethernet enhet som Boot Device i BIOS?... det skulle då kunna vara ett till sätt att starta installationen på så att själva Windows skivan körs igång från en annan dator. När den dator som Windows ska installeras på väl har tagit emot installationsfilerna så kan den fortsätta resten av installationen själv utan Windows skivan och uppkoppling mot den andra datorn.

Jag hoppas att du löser det på ett eller annat sätt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag inte kan flytta hårdiske är att jag inte har någon annan dator att koppla in den till då det ju är en laptophårdisk. Annars hade det varit klockrent, ska undersöka möjligheterna att nätverksboota. Tack för svaren iaf!

Permalänk

Vilka alternativ har du för att starta datorn när du går in i BIOS?

Jag har nu tittat lite på manualen till din dator och de skriver inte så noga i den, men det här är vad jag har hittat vad gäller BIOS.

Citat:

Viewing the System Setup Screens

1. Turn on (or restart) your computer.

2. When the Dell™ logo appears, press F2 immediately.

If you wait too long and the Windows® logo appears, continue to wait
    until you see the Windows desktop. Then shut down your computer
    (see page 42) and try again.

Depending on your computer, you may also be able to enter the system
setup program by pressing Fn F1 at any time while the computer is
running.

System Setup Screens
The system setup screens display the current setup information and settings
for your computer. Each screen is laid out with the system setup options
listed at the left. To the right of each option is a field that displays the
setting or value for that option. You can change settings that appear as
white type on the screen. Options or values that you cannot change
(because they are determined by the computer) appear less bright.

A box in the upper-right corner of the screen displays help information for
the currently highlighted option; a box in the lower-right corner displays
information about the computer. System setup key functions are listed
across the bottom of the screen.

The screens display such information as:

• System configuration

• Boot (start-up) configuration and docking device configuration
    settings

• Basic device configuration settings

• Battery charge status

• Power management settings

• System security and hard drive password settings

Commonly Used Options

Changing the Boot Sequence
The boot sequence, or boot order, tells the computer where to look to find the
software needed to start the operating system. You can control the boot
sequence using the Boot Order page of the system setup program.

The Boot Order page displays a general list of the bootable devices that may
be installed in your computer, including but not limited to the following:

• Diskette Drive

• Modular bay HDD

• Internal HDD

• CD/DVD/CD-RW drive

During the boot routine, the computer starts at the top of the list and scans
each enabled device for the operating system start-up files. When the
computer finds the files, it stops searching and starts the operating system.

To control the boot sequence, you can select (highlight) devices using the
the ↑ and ↓ keys and then enable or disable them or change their order in the list.

• To enable or disable a device, highlight the item and press Space bar. Enabled items appear as white and display a small
    triangle to the left; disabled items appear blue or dimmed without a
    triangle.

• To reorder a device in the list, highlight the device and then press U or D
    or (not case-sensitive) to move the highlighted device up
    or down.

Boot sequence changes take effect as soon as you save the changes and exit
the system setup program.

Taget från sida 119-121 i Owners Manual.

Det bör alltså finnas fler sätt att ställa in BIOS att starta datorn från än bara de som anges här ovan. Har du kollat också att du har den senaste BIOS versionen? Den senaste versionen ska vara A11, daterad 2004-01-15. Den finns att ladda ner från Dells webbplats (se länk nedan). Du ska nog kunna installera BIOS uppdateringen även om du inte har något operativsystem installerat på datorn, det gäller då bara att få tag på den via en annan dator och kopiera t.ex. till en diskett (om du har diskettstation) och ladda in den och installera.

Dell Inspiron 8200 manual: http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/ins8200/

Dell Inspiron 8200 BIOS version A11: http://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.as...

Du skulle också kunna stoppa in ett USB expansionskort med PC Card gränssnitt. De finns att köpa lite överallt. Men här är några exempel.

Datagrottan: SWEEX 2 PORT USB 2.0 & 2 PORT FW PC CARD (PU054)

Webbhallen: Zonet USB 2.0 Kort 2-Portar (PC-Card)

Webbhallen: D-Link USB 2.0 Kort 2-Portar DUB-C2 (PC-Card)

Vad är det för USB minne du ville installera Windows från? USB flash minne? USB hårddisk? Optisk USB enhet?

Det finns en relativt billig (för att vara Slot-In enhet till bärbara) Samsung SN-S082H DVD brännare att köpa från Komplett. Den kostar 375 kr där. Men samma brännare finns att köpa hos Datorbutiken för 373 kr, och där finns den i lager också. Det kan vara värt att jämföra priserna med frakt, för jag kan inte deras frakt utantill så här. Det är den billigaste DVD brännaren/läsaren som jag hittade, men jag tror att det är en ganska bra brännare/läsare.

Jag tror inte att du kommer kunna installera Windows XP på datorn utan att köpa antingen det ena eller det andra. Antingen ny DVD läsare eller ett extra USB kontrollerkort som datorn eventuellt skulle kunna starta från med ditt USB minne. Det finns också olika sätt att ansluta en hårddisk från en bärbar dator till en stationär och man kan köpa till olika konverterare om det skulle behövas. Då skulle du kunna installera Windows precis på det sätt som Knashatt har beskrivit.

Du kan också fråga Dell om råd och andra förslag, men jag är rädd för att du inte har så mycket annat att välja på faktiskt.

Lycka till!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Inskaffa en sådan här så är det inga pix att koppla in din bärbara hårddisk till en stationär dator:

http://www.dustinhome.se/pd_5010004007.aspx

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, blir att införskaffa en sådan adapter och sedan lägga in grejerna från en stationär dator.