Går det att fixa laptopdisken?

Permalänk
Medlem

Går det att fixa laptopdisken?

Hej
Började med att jag skulle installera om windows på en Dell Inspiron 8200 här hemma, CD enheten är trasig. Därför köpte jag en 2.5" till 3.5" adapter och kopplade in disken i en stationär dator. Där lekte jag villt med formatering och partitionering med målet att få en partition med windows installationsfiler på, detta misslyckades dock ganska rejält. Just nu är disken helt skum, den visar en partition på 12gb som jag försöker få bort genom diverse metoder. Exempelvis Rebuild MBR med partition table doctor, dock inte sett röken av de 40GB disken en gång hade. Kan heller inte skapa andra partitioner eller så, den är helt "ur balans" helt enkelt

Någon som har tips på någon form av återställning med något verktyg som verkligen återställer disken till vad den en gång var, dvs en tom disk med 40Gb? Tack på förhand /Magnus

Permalänk
Medlem

Ladda ner WD Diagnostic och kör en full erease.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Först tar du bort alla existerande partitioner. Sedan skapar man en ny.

Start / Högerklicka på "Den här datorn" / Hantera / Lagring / Diskhantering.
Beroende på var på bilderna av din hårdisk (partition) du högerklickar så får du tre olika menyer.

Permalänk
Medlem

Testat detta utan bra resultat, det konstiga är att disken verkar fungera okej med fdisk i laptopen. Börjar misstänka att det är något krångel med 2.5" -> 3.5" konverteringssladden. Får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och köpa en ny cdläsare för att kunna installera operativsystem på dator.