Vid uppstart kommer en konstig varning upp.

Permalänk
Medlem

Vid uppstart kommer en konstig varning upp.

För någon dag sen fick jag mitt nya moderkort då det andra pajade. Jag satte in 4 gb ram och allt funkade bra.
Sen skulle jag testa att sätta in 2 gb extra och då blev den mycket kontig. Först hittade den inte hårddisken. Sen fungerade inte datorn (ingen bild) och den höll på så även fast jag tog bort de extra 2 gb.

Sen så fungerade den bara sådär, men en text har kommit upp vid varje omstart: http://pici.se/375049/

Sedan piper den endast en gång innan detta, efter så piper den tre gånger.

Vad är det som är fel??

Visa signatur

| i5 2500k @4.3GHz | Noctua NH-D14
| Asus p8p67-m PRO| 8gb Corsair Vengance LP
| GTX 780 | Samsung 840 120gb| FD Define mini

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att reseta din bios, hur du gör detta på ditt moderkort ser du i din manual till detsamma

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Testa att reseta din bios, hur du gör detta på ditt moderkort ser du i din manual till detsamma

Men om man rensar BIOS, vad exakt händer då?
Ska man installera om drivrutiner etc sedan?

Jag läser här i manualen och ser att det står clear CMOS, är det att reseta BIOS?

Tack så mkt för svaret!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gå in i din bios och välj Load default/Fail-safe default eller något liknande. Spara och starta om, det borde vara löst efter det.

Fungerar inte det kan du testa göra en cmos reset (det du läste om i manualen). Du kommer inte behöva installera om drivrutiner osv efteråt.

Edit: Japp, med clear cmos/cmos reset menas samma sak.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket, nu är allt frid och fröjd. Jag behövde inte reseta BIOS utan det löste sig när jag tryckte på reset to deafult eller någonting.

Tack igen!

Visa signatur