Tappat datorn i golvet, hur felsöker jag?

Permalänk
Medlem

Tappat datorn i golvet, hur felsöker jag?

Tja!
Kom emot sladden och den bärbara datorn dråsade i golvet igår och nu vill den inte starta. När jag försöker starta den går processor fläkten igång men datorn startar inte upp. Det är ingen bild alls på skärmen. Plockat ut och testat minnet och hårddisken och de fungerar som de ska.

Vad tror ni är problemet, vad kan ha gått sönder och hur går jag vidare i felsökandet? Hittar inga lösa sladdar eller andra delar som ser trasiga ut.

Permalänk
Inaktiv

kanske är så illa som att moderkortet är trasigt.

Permalänk
Medlem

Koplpa det till en extern bildskärm och se om du kan få bild på den.

Permalänk
Medlem

Om du får bild på en extern skärm då kan det vara något som heter powerinverter till skärmen som är sönder.Då kan den bytas ut.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Koplpa det till en extern bildskärm och se om du kan få bild på den.

Får ingen bild när jag gör det.

Permalänk
Medlem

Det är nog moderkortet som ha lagt av. Ha hänt 2 ggr för mig att datorn startas upp men ingen bild, båda ggr så ha det varit moderkortet.

Permalänk
Medlem

Okej, ja då vet du att skärmen inte felar ,inte hddn eller minnet heller. Då r det precis som redan nämnts moderkortet jag skulle lägga pengarna på som är felande.

Är det en gammal dator så är det antingen att slänga och köpa en ny eller hitta delar på Ebay. Är det en ny dator (eller en som du anser vara värd självrisken) så kan du kolla med hemförsäkringen.

Permalänk
Medlem

Testat en massa olika kombinationer utan något resultat . Plockade till slut bort tangentbord musplatta och hårddisk och lämnade sedan datorn att ligga. Efter 30-40 minuter testa jag bara snabbt att tycka på power knappen igen och skärmen startar upp kändes inte alls logiskt på något sätt men glad blev jag. Satt sedan tillbaka alla lösa delar och datorn fungera även efter det. Känns som de måste vart något glapp någonstans som försvann i och med att jag plocka bort delarna, annars kan inte jag förklara varför det plötsligt fungerade. När jag starta den stod också att tidsinställningarna var nollställda kan det blivigt en reset av bios?

Permalänk
Medlem

Haha gäller att ha flyt ibland.

Grattis.