Fråga till Er som sålt/köpt begagnade speldatorer

Permalänk

Fråga till Er som sålt/köpt begagnade speldatorer

Ser ofta annonserar här och på blocket.se för datorer som uppenbarligen var mycket bra då de inhandlades men som nu är 2-3 år gamla. Fungerar det verkligen? Finns det en marknad för hela datorpaket? Vad har ni för erfarenheter?

Vem köper egentligen sånt - vilka slags människor är det? Är det universitetsstuderande som vill pilla på gammal elektronik eller är det en familj som letar efter ett billigt klipp?

Vart går gränsen till vad som kan säljas enligt er erfarenhet? Ser även datorer från 2002 som säljs osv...

Permalänk
Medlem

jag tror det är pappan som ska köpa en spel dator till sin son som säljer mest.

eller dom som vet vad dom köper och hittar riktiga klipp.

tex min burk tycker jag är värd ca 8-10k inte som andra skriver 25k.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Vet att en del av kompisarna köper billiga datorer som servrar, webservrar osv.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Om folk bara satte rimliga priser så skulle det säkert finnas en marknad. Tyvärr är det alltför många som tror att man kan använda samma prisnedgång som man gör med bilar eller andra beständiga saker. Det räcker inte med att sätta halva priset på inköpspris om datorn är ett par år gammal, man måste sänka priset rejält för att det ska vara intressant att köpa begagnat. Själv brukar jag inte ens bry mig att sälja av mina gamla datorer, brukar låna ut dem på obestämd tid till vänner som behöver dem mer än jag, man får ju ändå inte så mycket för dem.

Angående gränsen för CPU etc. så tycker jag nog att en dator är för gammal att sälja begagnad om nya budgetdatorer (läs under 4000 kr) är av bättre prestanda än den begagnade datorn. Varför ska man betala några tusenlappar för en begagnad burk som är sämre än en ny dator för några tusenlappar?

Dock ska väl sägas att det finns en marknad för begagnade delar. Ett exempel är PCI-grafikkort. Dessa gamla klenoder från tidiga Pentium dagar fungerar finfint om man vill använda exempelvis 3 skärmar till sin dator och inte har mer än en PCI-e plats.

Permalänk

Finns där ingen smart snubbe som pysslat ihop en formel där man kan ta det ursprungliga priset på datorn, sätta in åldern och sen få ut ett bra pris på datorn?

Eller kanske mata in delarna? De viktigaste komponenterna såsom grafikkort, CPU och hårddisk borde ju vara lätt att skala ned.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min dator, som ligger i min sign, begagnad för 12k inkl. skärm, tangentbord och massa tillbehör. Alla delar var inköpta hösten 2008 och jag köpte den i November 2008. Riktigt gött!

Kolla ofta på blocket och liknande sidor för ibland kommer de upp annonser där folk vill ha snabb affär till bra priser!

Visa signatur

Quad Q9550 @ 3,55GHz | Asus STRIKER II FORMULA nForce 780i SLI | Corsair Dominator PC-8500 1066mhz 4x1024mb | GTX 260+ OC, GTX 260 (SLI) | Corsair 1000W | WD Raptor 74GB, WDC 500GB | Samsung 22" T220

Permalänk
Medlem

någon formel? ja typ inköp x 0,65 x ålder.

år1 0,9
år2 0,55
år3 0,2

tex min burk då

18k x0,65 = 11700 x 0,9 = 10530 kr.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
någon formel? ja typ inköp x 0,65 x ålder.

år1 0,9
år2 0,55
år3 0,2

tex min burk då

18k x0,65 = 11700 x 0,9 = 10530 kr.

Jag måste ha missförstått - varför säger du att värdet är PROPORTIONELLT till åldern? Menar du inte "dela med" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Jag måste ha missförstått - varför säger du att värdet är PROPORTIONELLT till åldern? Menar du inte "dela med" ?

men iochmed att han har satt ett värde på åldern som är mindre än 1 så blir det som "delat med". När man tar och multiplicerar med det..

Om jag inte tänker helt fel?

--Edit--

Tex om du tar ett värde och mulitplicerar det med 0,5, så är det lika med att du delar det med 2...

Visa signatur

Workstation Balder: Antec P182; MSI K9A2 Platinum V2; AMD Phenom 9850 Black Edition; HIS Radeon HD 4850 512MB; 650W Corsair; Western Digital Raptor 150GB SATA; 2x Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB; 2x Acer TFT 22" P223W
Server Oden: Bygglogg