Permalänk
Robot

Submerged Computer

Jag och två klasskompisar (bl.a. Dafud här på swec) har haft som skolprojekt att göra en helt tyst dator. Det löste vi då genom att sänka ner datorn i olja (hade sett nåt liknande experiment innan). Resultatet är väl helt okej, med tanke på omständigheterna. Ja menar, lite hemmamekk ska det allt vara

Specs:
Mobo: Intel D945GCLF2 Med inbyggd Dual-Core Atom processor och Intel 950GMA
Ram: 1GB Corsair Value S
PSU: Chieftec 270W
HD: Corsair 16GB Flash Voyager GT (Oyeah!)

OS: Ubuntu 8.10
Olja: Parrafin

Submerged Computer

Permalänk
Medlem

Inga bilder uppe....

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

Hur funkar fläkten i oljan? blir de inte lite för mycke motstånd för den att orka snurra?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Inga bilder uppe....

Av någon anledning så lägger man upp bilderna efter man skapat loggen här på swec... Nu är dom uppe iaf! Plus ett youtubeklipp när vi häller i oljan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Hur funkar fläkten i oljan? blir de inte lite för mycke motstånd för den att orka snurra?

Nja, på den andra hemsidan jag tittat på där dom även testar detta så verkar det inte vara ett problem. Efter 1 års tid i olja så snurrade fortfarande fläktarna (har för mig att jag läste de:)). Den som lever får se! =D

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Hur varmt/kallt blev det då?

Permalänk
Medlem

Kul bygge! Hoppas på mer och lite bättre bilder
Hur blir värmen och är ljudnivån behaglig?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

coolt som fan

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Skitcoolt! Kul att intresset för denna typ av kylning ökar. Vem vet, om något år kanske någon tillverkare nappar på detta och gör en mer anpassad olja för detta ändamål. Vem vet, jag tror det kan finnas en marknad för detta. (Y)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Av någon anledning så lägger man upp bilderna efter man skapat loggen här på swec... Nu är dom uppe iaf! Plus ett youtubeklipp när vi häller i oljan.

Aha, ganska ny här så..

Vad gick det på? Var får man tag i rätt olja? Är lite sugen på att pröva själv.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peatear
Hur varmt/kallt blev det då?

Hehe, faktist så kolla jag aldrig tempen innan ;> Mest för att vi har Ubuntu så jag visste inget program på förhand som hade den funktionen, men också för att den genererar extremt lite värme som det är (nätagget blev en aning varmt utan olja dock). Målet sattes inte speciellt högt iheller, utan vi räknade lite snabbt med att den ska kunna vara igång 2-5h, och det är inget problem som det är nu. Vi hade även ett litet läckage, så jag kan inte kolla tempen atm tyvärr men det kommer efter påsklovet tillsammans med nya bilder (: En snabb slutsats är iaf att det blivit kallare.

Edit. För den som undrar så är datorn knäpp tyst (:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Aha, ganska ny här så.. Vad gick det på? Var får man tag i rätt olja? Är lite sugen på att pröva själv.

Komponenterna gick på knappt 1800: -, fast då var CD-Data i Ystad snälla nog att fixa dem till inköpspris. Ang. olja så var det ett himla googlande innan vi kom fram till parrafinolja. Många gav förslag på alla möjliga oljor (t.ex. motorolja eller vegetabilisk olja), men dem luktade mycket och den sistnämnda var känd för att murkna. Parrafinolja blev det då dessa snubbar kört det i sitt system nu i över ett år och allt fungerade tydligen.
Oljan används som laxeringsmedel till hästar tydligen och kan köpas hos de flesta veterinärer. 5 liter kostade ungefär 170: -, så de va ingen dyr historia för den delen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Hedersmedlem

temperatur sensor till ubuntu. lm-sensors
http://www.quietearth.us/articles/2006/09/30/Ubuntu-Sensor-te...

använder de till min server med samma moderkort

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
temperatur sensor till ubuntu. lm-sensors
http://www.quietearth.us/articles/2006/09/30/Ubuntu-Sensor-te...

använder de till min server med samma moderkort

Ah, nice (: Kan dock inte kolla nu, men det kommer om drygt en vecka.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

vore jefligt kul att få veta före/eftertemps, detta kanske kan vara något till ett HTPC-projekt alternativt min server
Nice med folk som vågar ta ut svängarna med sina projekt, way to go skåningar små!

Permalänk
Medlem

Vi är kungar

Temp mässigt är det inget direkt att hurra för. Det håller datorn på acceptabla nivåer men inget mer. Överklocka kan man bara glömma.

Olja is the way to go om man vill ha ett system som inte hörs något alls.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

"var e brudarna" xD

nice work

Permalänk

vad har ni för olja då?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

härligt bygge! Gillar akvariekänslan starkt!

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

Parafin olja använder vi.

En liten rolig grej är att samma olja används som laxeringsmedel till hästar.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Laxeringsmedlet Parffinolja används också för att olja trä, så ni som vill kan nog hitta lämpliga mängder på byggvaruhusen också

nice idee

Permalänk
Medlem

Najss bygge:d kul med lite andra grejer i galleriet.. Inte bara massa nya I7 datorer:d

Visa signatur

Use The Force @ google.com

Permalänk
Medlem

Nice hdd. ^^'

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem

:D:D med den hårvaran behöver man ju bara köpa lite Thermalrigth kylare så blir de helt tyst... och bra temps!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Bara att slänga i pommes när processorn går varm!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonniboi
Bara att slänga i pommes när processorn går varm!

Vi slängde i en fisk, men den fastna bara i fläkten...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

nice...=)

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Det finns tydligen en kommersiel produkt:

http://www.maximumpc.com/article/features/hardcorepc_reactor

Intresseant.

Permalänk

"kolla temperaturer och sådant"
"hur fan gör man det i Ubuntu?"
lite småsött :]

ni har inga för och efter temperaturer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarencew
"kolla temperaturer och sådant"
"hur fan gör man det i Ubuntu?"
lite småsött :]

ni har inga för och efter temperaturer?

Haha, nä seriöst så hade man inte en tanke på de innan. Dock beror de mest på att vi visste att tempen redan va OK på ett sådant här strömsnålt system. Där är dock ingen olja i nu atm, då jag fogade lite läckor under lovet, så lite för och efter kan jag nog fixa (: Dock endast om ni votar 10p

Edit. Jag gillar ordet dock...

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Länge sen man såg med olja.
Projekt på john bauer eller?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vernox
Länge sen man såg med olja.
Projekt på john bauer eller?

Nej, teknikprogrammet på parkskolan i ystad faktist (:

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg