Ny dator, dålig prestanda, 95grader processor
Hejsan, jo jag har nyss köpt en dator som jag satt ihop själv, det gick ganska smidigt och den startade på första försöket.
Komponenter:
Samsung SH-S223F 22X DVD±RW DL SATA Retail
550W Corsair CMPSU-550VXEU
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Antec Three Hundred, Utan nätagg
500GB Western Digital Caviar GP SATA II
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz Orignal kylning
Gigabyte Radeon HD4850 512MB PCIe 2.0
Gigabyte GA-EP45-DS3 P45 s775
Jag installerade moderkorts drivrutiner från skivan och tankade till graffet.
Iaf så tänkte jag att de skulle vara kul å se hur mkt poäng datorn skulle få i 3dmark 06 så jag testade. Till min besvikelse fick jag bara ca 9000 poäng. Har inte print men var ca 4.1k och 4.5k poäng på graffikkortet och endast 1.7k på processorn.
På min andra dator med 8800gts 512mb och e6750(2.67ghz) fick jag 11k totalt, drygt 5k på grafikortet och 2.3k på processorn. Så jag tycker att jag borde få högre på den nya datorn? Åtminstone definitivt på processorn. Datorn stängdes också av ett tag efter jag kört 3dmark så tänkte på värmeproblem.
Även testat spela ett så simpelt spel som cs och där fps droppar jag efter endast 6 smokes som jag klarar kanske 50st utan att droppa med min gamla dator.
Iaf så kolla jag temps i både speedfan och everest och de visar sig att processorn låg på ca 60-70 grader idle och hela 90-100grader load. Tänkte direkt att fläkten sitter fel så kollar om den gör det men har satt på och tagit av den flera gånger men utan lyckat resultat. Kylpasta finns på fläkten och nu även på processorn då, inte jag som satt på den dock utan är orginalet.
Så jag antar att det är värmefel på processorn då? men tycker det är konstigt att den ligger så väldigt högt när fläkten ändå snurrar å sitter bra vad jag kan se/känna.
Behöver lite hjälp:) tack på förhand.